Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte sekacíř
Autor
Tym
já jsem kacíř z přesvědčení
sirotek vlastních myšlenek
život co šlape na paty
fakt nic, nic není mi svatý
Richelieu v převlečení
taky útes nejen navenek
pořád jsou věci co mě bolí
každá skála někdy se drolí
letargicky sleduju dění
otupění, schnoucí oddenek
nevztahuju ruce ale slova
nechci tě tejrat zas, zas a znova
teď blednu a černobílím
a ještě se tomu divím
2 názory
Zdravím Whitesnaku, ach ta tajemná zákoutí sylabotónického systému, je poměrně těžké na váš komentář reagovat aniž bych si nepřipadal jako povýšenec, ale zkusím to. Nesrovnalost na kterou narážíte není otázkou metra jednotlivých stop (1 TTTT 2-3-4 DTD) ale shody metra mezi jednotlivými verši nedá se tedy určit v jakém verši je první sloka napsaná (jak kacířské (o:). A v kontrastu s ostatními slokami to působí značne disharmonicky. Nepoužil bych sice slova jako dětinské (preferuji hravé) ani zhovadilost, ale to je pouhá formalita. S versologií jsem se samozřejmě potkal, jen mi pořád nikdo neobjasnil proč se v recitaci nutně držet běžných přízvuků a sem tam občas jazyk nepotýrat. Pokud je čtenář zběhlý ve formální nauce a vnímá disonanci jako formu vyjádření může črtnout paralely mezi formální, obsahovou stránkou věci a povahou či spíše rozpoložením autora.
Děkuji vám za komentář budu se těšit na další pokud budete mít další výtky.
Díky T.
Whitesnake
01. 06. 2018jen malá drobnost... pokud rýmuješ klasicky dvouslabiku "patý/svatý" bylo by to bez problémů, nebýt to vše co předchází: pak je třeba brát skladbu celého verše a zde ti pitomě hapruje rytmus, který je až zoufale dětinský čili nezvládnutý "na paty/mi svatý" (tučně jediný možný přízvuk v této zhovadilosti... přece mnohem lepší rým na "na paty" (nesmíš brát jen koncové slovo, ale rovněž sousloví) je třeba "hanbatý, já a ty" atd, prostě tři slabiky, protože sousloví si tři slabiky žádá. Jinak je to křeč. Chápeš?
Slovo na dvě slabiky lze (samozřejmě, z logiky věci) rýmovat s dalším dvouslabičný slovem, ovšem důležitý je rytmus celého daného verše. K tomu je třeba dospět praxí a chutí se vzdělávat ohledně vázaného verše.