Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seK pojmu babička
Autor
bixley
S babičkami se v poslední době roztrhl pytel. V obchodech jsou běžně k dostání babiččiny buchty a babiččiny nudle, které mají symbolizovat vysokou kvalitu. V televizi se vysílá pořad Co naše babičky uměly a my jsme zapomněli. Kdo jsou vlastně tyto babičky?
Dnešní ženy středního věku, na které podobné reklamy a pořady cílí, mají babičky plus mínus osmdesátileté. Narodily se tedy někdy ve třicátých, maximálně dvacátých letech a své mládí prožily za války a v letech padesátých, tedy v době začínajícího komunismu. Jsou to opravdu ty babičky, které mají autoři uvedených sloganů na mysli?
Asi ne. Daleko spíše odkazují k babičkám, které prožily mládí za první republiky nebo ještě na konci Rakouska-Uherska.Mluvíme-li o mužích této doby, zpravidla jim dáváme nálepku "naši předkové", nikoli "naši dědečci". Ale jak nazvat předky ženského pohlaví? Máme jim snad říkat přechýleně předkyně? To není hezké. A tak saháme k poetickému označení babička, které má navíc u většiny lidí pozitivní konotace.
Takže: Ať žijí všechny současné i minulé babičky!
15 názorů
Oskar Koblížek
15. 11. 2018Návrat k babičkám všeho druhu, ať už nudlového, buchtového, či jiného se mi zdá vcelku logické. Vždyť za nich byl ten život tak nějak kouzelný a odkazuje nás na něco hezkého a převážně dobrého, hlavně co se týče právě jídla. A tak se ke zvolání z celého srdce připojuji a jistě bychom se k nim měli ve svých dílkách vracet.
(Přednice, od Evženie, je jistě zajímavý výraz, ale co potom ty babičky budoucí :-)) )
No jo, Agáto, časy se mění. Dnes se zase padesátileté ženy oslovují "mladá paní", to je podle mě taky na facku... :-)))
.. v jedné kriminálce říká panu Marvanovi vyšetřovatel... stará asi padesátiletá žena... měla na hlavě šátek, neforemnou sukni .. všechno šedé.. fakt byla stará.. mě říct někdo v mý skorošesátce "stará paní" tak ho budu lynčovat :))))
tobě *
Předkyně. Ale přednice je také "pěkné". Zaplať pámbu za slovo babička... :-))
Díky.
Evženie Brambůrková
01. 11. 2018Asi by se mi nelíbilo, kdyby mi někdo říkal "přednice". To by se zase mohlo vykládat i jinak a kdo ví? :-)
Díky, Goro. Máš pravdu. Asi by se autoři v tom prapra zamotali, tak si to na počest všech babiček zjednodušili. Inu, babička je prostě babička! :-)
Moc pěkně jsi vylučovací metodou došla k tomu, která generace je vlastně oznčním "babičky" míněna - věkově jsou to v podstatě praprababičky...
Buď pochválena, že sis na ně tak hezky vzpomněla. Taky si myslím, že si zaslouží úctu.