Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seMáš u mě pokojíček
Autor
Dagmaram
Máš u mě pokojíček,
Na podlaze temperované zbytky barev v teplém tónu
klubíčka hoblin vrhají šnečí stín.
Rydly jsme vepsali na desku stolu
z iniciál matematické operandy
a štětce otřeli do novin.
Na stínítko lampy foukali jsme z inkoustu netopýry,
kapičky černi v náhodných prskancích
do tapet na stěnách vrhají dekor
poklidně šedobílý,
za okny svítí čerstvý sníh.
Vedeme ruce hrnčířskou hlínou,
hladíme prsty v konturách očí a úst
jsme bez pláště a umazaní,
Prosím teď zhasni už.
21 názorů
Starý džbán rozházený do nových střepů. Moc hezký příměr. Myslím, že se nemýlíš, jsem jen tak složitá, že jsem ke čtení.
Milá Dagmaram,
tuto báseň jsem si znovu našel na Tvém webu. Je pod ní obrázek, který mi připomenul jiný obraz od Van Gogha: https://khanovaskola.cz/video/44/315/881-vincent-van-gogh-loznice-v-arles-1889.
Budu tedy báseň propojovat s Van Goghovým obrazem a tím, co je o něm řečeno na videu - hlavně to, co říkají kousek před půlkou a dál do konce. Obraz je pozváním. I báseň je pozváním do Tvé intimity. Tvá báseň ale není tak jednoduchá, jako obraz. Je i sofistikovaná. Jsou tam matematické operandy. Ty moc nedýchají domáckostí. Je tam jakési řemeslo, u kterého se čtenář může obávat, že je nezvládne. Jak čte dál, tak ale vidí, že to není tak těžké. Sofistikovaný, ale zároveň krásný je i pohled na šnečí hoblinu a její stín. Spirála je motiv, který tříští pozornost. Vede pohled do labyrintů mnoha středů rozházených po prostoru. Je to jako starý celek džbánu rozházený do nových střepů. Zatímco džbán měl tendenci působit jako vypouklé zrcadlo a spíše rozesmívat, tak střepy každý jinak odrážejí prostor okolo. Odrazy ze střepů se v oku pozorovatele těžko domlouvají jako lidé s různými názory. Věřím, že báseň je pozvání k Tobě. Zároveň ale pozvaného upozorňuješ, že to není cesta bez překážek.
možná jsem úplně vedle, jako často jindy
Kaj
Ahoj Kaji. Jsem ráda, že se líbí. Je to už starší věc a ráda jsem si s tebou osvěžila. Díky :-)
Už dlouho jsem nic tak pěkného nečetl. Opravdu se mi ti líbí. Díky za příjemný zážitek
Evženie Brambůrková
12. 11. 2018Pěkný pokojíček. Mám podobný. :-)))/T
Pěkně se v tom prolíná erotika s výtvarnými pracemi .Erotika v atelieru je možná ta nejlepší . Tip.
Milé, protože hravé a třeba závěrečná keramická část má krásnou metaforu v hlazení a roztomilé i smysluplné zakončení
Celkem zajímavé, jen mi není moc jasné -
z iniciál matematické operandy - co jsou to operandy:-)
a taky bych se nesnažila za každou cenu rýmovat, spíš psát tak, jak se hovoří, myslím slovosled...Prosím teď zhasni už. - prosím. už zhasni - znělo by mi lépe.
Ahoj Kočkodane,
mám od tebe pokojíček?
a myslel jsi na všechno?
na postel s nebesy
pro slečnu s móresy,
z krajkoví peřinku
pro jemnou sedinku ...
:-)
Jo tak takhléé. Lapáš vůně můz ze sekané. To já z palice brokolice. Pěkné to máš! Trochu mě vyděsil ten čestvý sníh za okny. Brrr.
"Šnečí stíny, oprandy" pěkné obraty. I ten konec vtipný. Co dodat?