Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seKonec adventu, Vstávám do prostoru
Autor
Gora
Konec adventu
Ta dlouhá cesta adventu
stáčí se až na samý počátek.
Ve frontě stojíme všichni
a pomalu putujeme
pod hvězdami.
Dlouhá fronta se krátí -
cestou navštívíme cizí země
nových okamžiků.
Řekl, že přijde,
a tak každé ráno
podávám inzerát.
Přijde večer, kterým nás obdaroval
štědrý dárce.
Přijde i dárce všech večerů
aby si vzal zpět volnost
kterou nás prve obdaroval.
My přesto zůstaneme dál volní.
Bereme si ze svých přebytků.
………….
Vstávám do prostoru
Každé ráno vstávám do prostoru –
udělám pár kroků, dál to nejde.
Vstávám do prostoru plného věcí.
Musím s nimi počítat –
ony tu byly dříve, než já.
Dívaly se na mne, když jsem spala.
Povídaly si o mně, a já je neviděla.
Počítaly se mnou, a já je neznala.
Těšily se na mne, a já je nechtěla vidět.
Udělaly mi prostor mezi sebou,
a já jsem chtěla prostor bez nich.
Zase je ráno: vstávám do prostoru
jdu jistě – už nevrážím, ale vidím.
Tolik místa jen pro mne?
Ano, a dělej vše tak, aby tu bylo prázdno
až tady jednou nebudeš, řekly.
………………….
38 názorů
Přemku, díky, jen malý pozůstatek letitého přátelství s neobyčejnými řádovými sestrami...
Irenko jsi úžasná, snad do světa té poezie patříš. Na rozdíl ode mně, nevěřícího Tomáše, který však duchovní rozměr této poezie od srdce k srdci přijal k zamyšlení a smíru, jak za sebou zanechat rozhřešení a prázdno bez hříchů. Díky za zveřejnění.
Zvláštní, nese v sobě citelnou "řeholní atmosféru"... ale přesto : je vše napsáno civilně s nadhledem vůči životu...Neumím psát kritiky, takhle to na mě zapůsobilo...
Hodně, hodně, hodně dobré a moc díky za zveřejnění tohoto pokladu amatérského básnictví! :-)
M: děkuju za milý komentář, vynasnažím se:-))
Tobě také pevné zdraví a ostré pero v novém roce!
Rendle, děkuju, mám z těch textů podobný pocit, proto jsem se rozhodla uveřejnit ...píšu novelu Lánov z prostředí, kde jsme pracovaly /řádové sestry a pár civilních/ s postiženými dětmi, a při shromažďování materiálů jsem objevila tohle...díky.
Velmi mě oslovila ta druhá báseň " Vstávám do prostoru " . Ano - prostor kolem nás je na těsno vyplněný věcmi , které jsou důležité ale také věcmi které za důležité jenom považujeme . Ty " kulisy " nám opravdu umožní udělat jenom pár kroků od vlastní postele . Myslím , že je velkým darem už to , že člověk vidí kulisy kolem sebe jenom jako kulisy . Pak získá taky dar vidět skrze ty kulisy do dálky a vykročit dál do krajiny .
Tip za zveřejnění básní , které mají opravdu duchovní podstatu a hodně dalších úspěchů ve tvé vlastní tvorbě v roce 2019 !
Ta druhá se mi hodně líbí, vybavuje se mi citace "vidět Boha ve všech věcech", ale tohle je tak přesvědčivý, přitom prostý příklad takového "vidění"
Jiří, děkuju - budu ráda, když ta slova - verše nezapadnou, to byl můj cíl.
Jsou to verše staré nejméně 37 let. První báseň mne nijak nezaujala, je to však z pohledu autorky cíleně vyjádřená oslava adventu, poctivá, čistá, a takto je nutné ji i přijat.Tudíž snadno pomíjím jakousi manifestačnost projevu, protože je prostě v souvislosti s autorkou uvěřitelný.
Druhá báseň mi mpřijde o dost lepší a ačkoliv vyznívá rovněž v duchu víry proklamačně, přesto je vyobrazena natolik civilně, že má potenciál oslovit svým sdělením i spostu "neznabohů."
Irenko, díky za tento počin, je nepochybným zpestřením zdejší nabídky a v pravém čase, tedy v takovém, kdy jsme ochotni více naslouchat.
yss, děkuju - vezmu-li do úvahy i to, před kolika lety to bylo napsáno, i jazyk mi připadá na úrovni...i myšlenky.
Evženie Brambůrková
27. 12. 2018Toto je hodno zamyšlení. Prostě pozoruhodné. /T
Keďže si uviedla, kto je autorom textu, je samozrejmé, že text je poznačený vierou, ktorá je tam veľmi citelná. Vzhľadom k tejto skutočnosti musím pochváliť, že sa autorka vzdala tradičného klišé a vieru a svoju lásku zmapovala prostredníctvom pomerne prirodzených obrazov,
Asi najviac som tento fakt pocítila vo veršoch :
Řekl, že přijde,
a tak každé ráno
podávám inzerát.
pre mňa bola zaujímavá aj časť : vstávam do prostoru/ale iba prvá a tretia /, celkom vkusne napísané, samozrejme, určite sú tam medzery, ktoré by bolo potrebné okresať,
napr : / ony tu byly dríve než já.../ atd...
ale celkom zaujímavý a pomerne prirodzený text od autorky, ktorá je rádová sestra...
taká civilizovaná motlitba a rozjímanie
bixley, děkuju, připadalo mi to zajímavé, a sešitek s průklepovým papírem se již rozpadá, tak jsem aspoň kousek chtěla Písmákům dát přečíst:-)