Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte selednová
Autor
aleš-novák
stopy bosých noh
v čerstvě napadlém sněhu
přišel Nový rok
37 názorů
Dávám tip za pěkný nápad . Při četbě tvého haiku mě napadla variace , kterou jsem umístil do Arény .
aleš-novák
17. 01. 2019neměl jsem umělecké ambice. jen mě zaujala představa, že místo obvyklého otisku "traktorového vzoru" zimních bot by ve sněhu mohly být otisky chodidel...
tu som trocha v pomykove. jednako má nejko dráždi formulácia "stopy bosých noh "... so spojením prišiel Nový rok. Chápem možno vizualizáciu- stopy nechal niekto iný, a my to zoberieme že Nový rok kráča, prišiel, a ešte k tomu je tam ten sneh. samozrejme, dá sa to vysvetliť aj v inej rovine, ale tam by som opäť mala kontrastnú rovinu.
Bohužial, jednak spojenie stopy- sneh-nový rok mi neprišlo nijako originálne a myšlienka, ktorú si mal, si vdaka tejto výstavbe neprerazila hlbšie. Prepáč.
Pomerančová
07. 01. 2019Nádherná. Uvízla mi v hlavě od prvního přečtení. v., t.
aleš-novák
04. 01. 2019je to otázka priorit... pro mě byly podstatnější ty stopy, tak jsou na začátku. nikoli z bezradnosti...pro tebe je podstatnější sníh...
U té věty češtináři připouštějí obě možnosti - bydla i bidla. Samozřejmě to je pouze teoretická možnost. Takhle se nikdo nevyjadřuje.
Pokud jde o tento konkrétní případ užití tvaru noh místo nohou, je to trochu něco jiného, než když se napíše, ať už v poezii nebo v próze - moh´, řek´, utek´ apod. Z užití formulace "stopy bosých noh" v haiku nebo i v "jakohaiku" cítím, že si autor s tím veršem nevěděl rady.
Co takhle:
v napadlém sněhu
otisky bosých nohou
přišel Nový rok
Supordinace byly již nedávno zprovozněny a spadají pod Ornitologii.
Mezi muži jsou i jedinci, kteří kvůli tomu, jak vypadají, patří přímo na gynekologii.
aleš-novák
04. 01. 2019Supdodavatele používá česká pošta v předvánočních dnech pro větší zásilky...
Ministr zdravotnictví chce zavést supordinace - mužské gynekologie.
aleši - spávně spisovně je "obou okou"
Supdodavatel - sup využívaný jako poštovní holub.
U spadlých bi/ydel může mít na zápis jistý vliv, kterak jsou definována ve stavební dokumentaci, protože i balkon je svým způsobem součástí výměry plochy bytu, pokud se věc příslušně zaonačí..
sup jektivní mě odrovnalo! Aleši, ještě nám přisyp do krmítek :)))
aleš-novák
04. 01. 2019s přimhouřením obou ok je ten tvar o.k.
kvaj - Děkuji za osvětlemí "Uch", říkal jsem si potom, že kdybych napsal, že jsem celou směnu jenom ohýbal uši, tak by mi to neproplatili.
Ta věta, kterou uvádíš, jde v češtině jenom vyslovit, ale nejde správně gramaticky napsat. Musí se volit jiná forma.
Na "noh", nebo "moh", mám podobný názor jako aleš. Myslím si, že když je v použito v básni nespisovné, nějak zkrácené, nebo upravené slovo a je to ve prospěch lepšího rýmu, nebo celkově vyznění díla, tak je to ku prospěchu věci. Není to spisovné, ale v literární tvorbě, může být užitečné.
aleš-novák
04. 01. 2019transpozicí do ptačí říše a s přihlédnutím k aktuální vnější teplotě by mohla zmíněná rovnováha být i sup jektivní...:o)
Aleši, každopádně jsi příkladně obětavý autor!, což mě přivádí na námětový obratel slepičího/ptačího/Novákova kroku, odkud hbitě přeskakuji taktéž k nástinu myšlenky, že pokud bych měla to štěstí a disponovala některým z ptačích příjmení, českému haiku bych se jistě věnovala pod básnicky obchodovatelnou značkou čejku.
Ustanovení oné zmiňované rovnováhy spadá spíše do subjektivní měřitelnosti.
aleš-novák
04. 01. 2019to je celkem obvyklá praxe, že autor volí taková slova, která vyhovují rytmu...
Aleši, forma a obsah by měly být v rovnováze, jedno by nemělo znásilňovat druhé. Mně ani tak nevadí tvar "noh", jako žes ho zjevně užil, aby ses vešel do pěti slabik.
U rodilých mluvčích není v mateřské řeči žádný tvar zapovězený, neboť každý rodilý mluvčí je zároveň tvůrcem jazyka. Pokud jde o tvar užitý pouze jednou nebo jen několikrát, jedná se o hapax legomenon.
aleš-novák
04. 01. 2019napadlo tolik sněhu, že bereme Nohy na ramena...:o)
včera jsem chtěl ty stopy bosých noh vyzkoušet i prakticky, tak jsem cestu k ptačímu krmítku (asi dvacet metrů od domu) prošel (no, proběhl...) bez bot. Připadalo mi to, jako když chodím po žhavém uhlí, snažil jsem se udržovat chodidla co nejvíc nad zemí...:o)
Tvar je to minoritní, nikoli zapovězený.
Tak pravil Ústav pro jazyk český ve svém poznámkovém ustanovení.
Aleši, pokud připouštíš, že noh není košer, naznačuješ, že nohy nebyly řádně umyty?
A vůbec, co na to pták Noh?
:))
aleš-novák
03. 01. 2019ano, stopy noh nejsou úplně košer...forma zvítězila nad obsahem...
šlo mi o ten obraz, hlavně... dokonce jsem si ho i vyzkoušel...:o)
No jo, Nami, nicméně uch je v případě, který jsi uvedl, správné. Zrovna tak, jako by bylo správné stopy noh, kdyby se jednalo třeba o nohy od stolu. Ovšem v případě básničky, kde se píše "stopy bosých noh", je zřejmé že se jedná o lidské nohy, takže správné by bylo "stopy bosých nohou". :-)
Na stromě měl špaček bydlo. U bydla měl bidlo. Přišel vítr a obě b-dla spadla.
Jaké tam bude i/y?
Evženie Brambůrková
03. 01. 2019Byl to velký pes. Jsem jista podle trusu. :-) /T
kvaj - Kdysi jsme v STS ohýbali na lisu kovová ucha.
Když jsme si měli napsat práci, měli jsme dilema :
"Ohýbání uší?" - To ne, to je životné.
"Ohýbání uch?" - To je divné.
Tak tedy snad -"Ohýbání uchou?"
Stopy bosých noh
Taky se aspoň obout moh,
když hledal sváteční něhu,
v čerstvě napadlém sněhu,
přišel Nový rok.
anijakohaiku
Ale taky si moh s sebou vzít koště, pachole! Teď abych čekala zase až do filipojakubský, než to někdo smete.