Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seTři muži, holky a Bůh
Autor
Movsar
Tři muži, holky a Bůh
Pod Andělem stojí tři muži v pracovních vestách. Na prsou mají nápis: Bůh bude soudit tvé hříchy. V rukách letáky, patrně s výčtem hříchů. A holky, co mají rty jak višně v čokoládě, si s nimi chtějí udělat selfie. A ti tři soudní emisaři souhlasí a všichni se smějí. I Bůh.
Karamelky od spojenců
V Podolí zas z řeky vytahují nevybuchlou pumu ze světové války. Planktonem ocumlaný bonbón s TNT náplní, od spojenců milý dárek. Tenkrát zjara se nepředali, pro Prahu měli jen pár těchle karamelek..
Chvilka pro svačinu
Bukové lesy. V dálce štíty hor, šumění divoké řeky. Odpoledne, čas ke svačině. Zátiší s kinžálem, vánočkou a raketometem stinger. Ruslan, Šamil, Arbi, Movsar a Djundula, kamarádi nad kotlíkem horkého kakaa pěstují mužnou romantiku. Probírají, co čas dal, co vzal. A když přijde na holky, ty lumpaté lásky z gymnázia, smějí se na sebe a ústy jim jde stříbrný vítr.
Zvěstování dívčino
Metro. Ta dívka zvěstuje blízkost jara. Odhaduju jí tak patnáct. A už je to prsatice k libému záhledu. Ta když se večer svleče, aby se oblékla do pyžámka s medvědem, rozsvítí pokoj milionem lumenů. Ach, jak se asi musí tomu míšovi spát v tom mléčném obležení.
Tramvajky dvojky
Míjejí se na Národní, tramvajky dvojky. A řidiči si posílají plavné polibky, ač toho o sobě moc neví. Pomalu jim končí odpolední směna, na smyčce očistí své vozy od vína, moči, zvratků, ze stropů setřou podrážky spratků, dopijí kávu z bandasek a půjdou dom. Ohřejou si večeři, otevřou jedno a ulehnou každý k té své. A ony poznají, že ti dva z dvojek spolu něco mají, poněvadž na to mají ženské čuch.
Kladenskou stepí
Vlak spěchá stepí ke Kladnu. V této krajině nepřebývá žádná iluze, vše je tu reálné. Tady se nerodila princátka, aby na bílých koních docválala z paláců na stránky kronik a pohádek, tady se rodila ocel z pecí a spálených dlaní. Tady to není žádná náplavka a hrádek, ale místo smetišť, hal a baní. A hraje se tu hořká únikovka. Obvykle celý život, bez úspěchu.
16 názorů
děkuju vám, přátelé, že jste na mě nezapomněli, i když poslední dobou sem chodívám málo. a že napíšete, .zároveň se omlouvám, že já to ne vždy udělám, poněvadž vír času je neúpropsný, ale čtu vás taky rád.
Tentokrát ve mně tyto drobnosti vyvolávaly hezké chutě - viz višně v čokoládě,ocumlaný bonbón TNT, vánočka kotlík kakaa...
Nejvíc se mi líbí Zvěstování dívčino - prsatice k libému záhledu, jak se asi musí tomu míšovi spát v tom mléčném obležení. - to chápu... :-)
T.
děkuju, přátelé, za návštěvu a komentáře. už jsem se tak usadil, ysslandio, že by skutečně ten risk, jak píše zbora, mohl dopadnout všelijak.. ostatně i témata zůstávají. snad se podaří, aspoň občas, nějaké překvapení.
a2a2a, díky za důkladný komentář, jsem rád, že si ty texty žijí vlastně svůj život, že se s nimi dá pracovat i sdíleně. nejsem autor typu kundery (zejména k němu ani nedosahuju), abych byl dotčený snahou o inegernci do autorova světa (známý je v tomto směru jeho esej "nechovejte se t ujako doma, příteli") a díla. naopak, jsem si vědomý toho, že v digitální době už nelze uchránit žádnou jedinečnost, vše je vydáno open sources nebo creative commons. ostatně, všichni tu píšeme společné dílo (/zní to pateticky, ale snad na tom něco je).
Mám dojem, že si nedáváš záležet na stylistice, která právě mikropovídečky přibližuje poezii, přitom ti neschází nápady. nejvíce hodnotím ...Kladenskou stepí... a ...Tři muži a holky... Omlouvám se, ale nedá mi to, ale uvedu příklad, než abych nepřehledně psal, co je možné změnit.
Tři muži, holky a Bůh
Pod Andělem stojí tři muži. Na prsou nápis: Bůh bude soudit tvé hříchy, v rukách letáky. A holky, co mají rty jak višně v čokoládě, si s nimi chtějí udělat selfie. A ti tři emisaři souhlasí a všichni se smějí. I Bůh.
Zvěstování dívčino
Tady hezký výraz ...záhledu..., i ta ...prasatice... vyznívá tak laskomně chlapsky. Poslední větu bych vypustil, působí proti lyričnosti textu i námětu, avizovaném nápisem a na rozdíl od záhledu a prasatice působí už trochu chlapsky uslintaně.
Tramvajky dvojky
Tady jen doplnit ...dom... domů... (asi nezapřeš Ostravaka), ale to je krásný text, ty plavné polbky mají v sobě kkrásně hrubý chlapský humor a poslední větou potvrzuješ, že je potřebné i kamarádství, aby se to s těmi ženskými dalo vydržet.
Kladenskou stepí
Moc hezká. Uměl bych si předstvit vypustit ...z paláců na stránky kronik... a ...z pecí..., to jen, když bych chtěl být dokonalý, ale ten text je natoli krásný a hlavně nosný, že to tam nepřekáží.
Výběr za Kladenskou step, vtipné i laskavě reálné Tři muže a holky a Tramvajky dvojky s citlivým a nevtíravým náhledem na všední kamarádství, či spíše nenucené chování mezi kolegy.
Chvilka... Ruslan, Šamil, Arbi, Movsar a Djundula, kamarádi nad kotlíkem ...:-)
Tramvajácká je taková spávně rošťácká. Kladenská silná.
Mně se naopak většinou moc nelíbí, když riskuješ. V téhle poloze jsi silný v kramflecích.
v tomto evidentne opäť cítim zvýšený výskyt poetickosti-chvílka,zvestovaní dívčinou, pre mna veľký nábeh k poézii. Kladenskou stepí detto- ale tam napríklad mi už vadí až tá doslovnosť :,,-bez úspechu-
zasa by som sa opakovala z minula. Písať vieš, ten detail, cit, je v tebe zafixovaný, každodenné banálnosti dokážeš umelecky vyjadriť, prepojiť ich so svojim postojom, reflexiou. Otázka je, kedy to vyjde viac, kedy menej. Už ako som avízovala- ja by som možno skúsila aj viac zaexperimentovať, oživiť tú tradičnú polohu, dať tam trocha "freshu " novej formy, kúsok risku.
aleš-novák
21. 02. 2019dvojníci...