Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seChvíľa napätia pred pozdravom
Autor
dark matters
okno a za ním ďalšie okno a
ďalšie okno
môžeme si namýšľať čokoľvek, je to
priestor pre protikladné interpretácie
dlhé prechádzky po okolí
nepomáhajú, naše denníky sú
plné zbytočných detailov
je toto letovisko pravé
alebo je to napodobenina?
moja cesta do práce vedie priamo
cez betónový kváder
a nebude to lepšie
stále je tu však možnosť
že všetko
je v poriadku
každopádne
sa musíme o všetkom porozprávať
všetko si vyjasniť
nachádzam sa priamo uprostred
miesta nehody
rozprestiera sa
úplne všade
118 názorů
som naivne a detsky presvedčená, že toto má zmysel
https://www.youtube.com/watch?v=xb50boNaYhc
a nie večné dohadovanie sa, naťahovanie a rozbíjanie dobrého pocitu z komunity písmackých prispievateľov, lebo vyrábame si tu celkom zbytočne "peklo" a nepohodu
verše ma zaujali
diskusia - získala som dojem, že text básne prorocky korešponduje s obsahom diskusie
dark matters
22. 03. 2019sokol letiaci vo výškach si nemusí všímať ani orla letiaceho vyššie.
dark matters
22. 03. 2019sokol letiaci vo výškach si nemusí všímať závistlivé poštekávanie z dedín hlboko v údoliach.
Tvé další dílko má už jen obvyklých 6 tipů , což potvrzuje můj dojem , že většinou píšeš jen a pouze pro kamarády z redakce . Když to tak půjde dál , brzy už budeš mít víc výběrů než tipů . A když se redakce ještě rozšíří , čemuž bych se vůbec nedivil , tak budeš mít ještě více výběrů . Navrhoval bych přijmout do redakce hlavně kamarádky ze Slovenska .
dark matters
21. 03. 2019musaši, ako niekto, kto získal 6 výberov, sa už nemusím nikdy ukľudniť. som ako sokol, letiaci vysoko nad obyčajným plebsom. mojich 6 výberov mi prinieslo 6 atribútov: neomylnosť, preziervosť, janozrivosť, krásu, pokoru a neomylnosť.čo spravím so svojou mocou? použijem ju proti konkurentom. lúč spravodlivosti skosí každého, kto sa postaví proti mne. "v reálu" bude najskôr možné pozorovať len slabé blikanie monitoru. neskôr lúč spravodlivosti vykoná, čo bude treba, najvhodnejším možným spôsobom.
Já si nejsem jistý naprosto ničím a proto nemám potřebu házet kamením. Předkládám své názory jen jako možnosti s vědomím , že různých jiných možností existuje téměř nekonečný počet .
dark ,
myslím , že by ses měla co nejrychleji uklidnit . Každý , kdo se podívá na tvou autorskou stránku , vidí hlavně spoustu jednociferných čísel . Ano , občas se tam vyskytne i dvacítka , jednou dokonce i třicítka , ale to jsou vyjímky . Ano , čas od času býváš i úspěšná a já ti to velmi přeju.
A jestli se s šesti výběry( já jsem nikdy ničeho takového nedosáhl , nejvíce jsem měl čtyři výběry , takže - kam se na tebe hrabu !) cítíš tak velmi mocná , něco s tou mocí udělej . Jsem zvědavý , jak ta tvá "velká moc" v reálu zapůsobí .
Síly světla se vždy rády utkají se silami temnoty .
dark matters
19. 03. 2019haijin: čo je to hriech istoty? povedz viac!
dark matters
19. 03. 2019vk: diablov advokát je môj vysoko obľúbený film!
Aššurballit
18. 03. 2019iba spochybnujem urcite dogmy. napriklad ze velke pero je dobre len na sex.
Aššurballit
18. 03. 2019*na
Aššurballit
18. 03. 2019tak sutaz v stani do dialky nemusis byt zrovna poskvrnena
To je jako říct že mám největší péro v armádě Neposvrněných
nejako takto, drahá Musaši...a vôbec, mali by ste byť vďačná, padnúť na kolená, a velebiť, že sme sa my, temná trojka rozhodli dať Vám milosť, a dnešným dňom ti dovoľujeme, publikovať tvoje básne a riekanky.. Veleb nás !
dark matters
18. 03. 2019hľa, mám šesť výberov. prsteň mojej moci žiari nevídanou krásou. temné sily sa dali do pohybu - systém výberov drtí vaše vetché tipy, vaše platidlo kosí inflácia. čoskoro do vašich dedín vtrhnú naši vojaci a stihne vás trest za vašu pýchu na pokusy o tvorbu. obdivujte krásu a moc mojej básne, kým je čas. učte sa. čoskoro už nebude šanca uznať chybu a prejsť na pravú vieru. na obzore sa dvíhajú šibenice. vychádza slnko a nemilosrdne spáli všetku háveď.
haijine ,
velmi mě zaujal tvůj letmý návrh zrušit na Písmáku redakci úplně . Ano , souhlasím s tebou , že se současný Písmák vemi podobá feudálnímu státu , kde vládne pan král , místodržící a dvořané . Problém ale vidím v tom , že tito lidé ve skutečnosti vůbec nejsou šlechtici .
Oč lepší by bylo , kdyby tabulky sestavoval pouze počítač , nebot´ ten a jenom ten je opravdu nezávislý . Pouze počet získaných tipů je rozhodující . Obávám se , že se současný Písmák už hodně podobá tomu básnickému ghettu tam venku , hrstka lidí , literární mafie si osobuje právo , určovat , co je dobré a co je špatné v přímém rozporu s tím , co mají lidé zájem číst . Výtvarné umění je sice také elitářské , ale tam někteří lidé aspoň opravdu dají za umělecké dílo vysoké částky . Poezie je celá v totálním mínusu . Vlastně to ani není zboží , je to spíš antizboží , a o tom , kdo bude publikovat v Tvaru rozhoduje jen hrstka samozvanců s nejširšími rameny . A jiná hrstka samozvanců s nejširšími rameny rozhoduje o tom , kdo bude na Písmáku v tabulkách .
To je úplně v pořádku. Sám, ač přírodovědec, používám laické sportovní příměry. Takže proč ne...
Proč se celou svou reakcí soustřeďuješ na mou naprsto marginální sportovní vsuvku? Za mě jsou z toho, co ti píšu, klíčové právě ty pasáže, na něž vůbec nereaguješ. Třeba:
Veškeré velké příběhy byly po většinu existence psaného slova veršované eposy.
________
A jinak k tomu "rozumění věcem" - o jakém rozumění tady, na amatérském literárním serveru, mluvíš?
Každý literární recenzent ti řekne, že na počátku kritiky je intuitivní uvědomění líbí/nelíbí.
Samotnou recenzí pak (i sám sobě) zdůvodňuješ proč. Recenzenti by měli být znalí literárněvědného diskurzu, měli by umět zdůvodnit ono své subjektiví líbí-nelíbí v nějakých obecných souvislostech.
Člověk nekovaný v terminologii si vystačí s intuicí - a dá tip či výběr. Posouzení relevance výběru od toho či onoho je pak jen na autorovi (který zná/nezná tvorbu a názory dotyčného literárního avataru).
Navíc - je naprosto nereálné psát cokoli na způsob literární kritiky k jednotlivým básním. Jedná se tudíž o komentáře. Chybí zde kontext, vědomí celku.
A kupříkladu komentáře hodnotící přítomnost nějakého prvku v jednotlivé básni (bez znalosti kontextu, tedy... je-li takový) můžou být často trochu redukující ("tohle slovo bych nepoužil, protože zní hrubě..." - a podobně na ten způsob...).
Opravdová kritika je jinde a jinak. Číst dokola a dokola ne jednu báseň, ale knihu - poprvé, podruhé... pošesté: dokud se nezačnou rýsovat nějaké obecnější znaky. nějaký celkový message (a něco takového v těch skutečně podstatných celcích skoro vždycky je).
Z historického hlediska, po většinu existence slova, pojem "beletrie" (z fr.belles-lettres) zahrnuje poezii i prózu. V knihovnách jsou stále řazeny dohromady pod pojem beletrie.
A za časový renonc se omlouvám - vůbec jsem si tě tu v minulosti nevšiml.
Za ostatním si samozřejmě plně stojím s lehkou modifikací: jsi tu od roku 2002, tak bys měl vědět...
Chvilku jsi byl dokonce sám redaktorem poezie, než došlo k nějakému komunikačnímu lapsu - a ty ses hystericky smázl a vzápětí založil vzdorredakci. (Za takové chování ti posílám zdvižený palec; nebo libovolný jiný prst).
Víc s touhle diskusí nehodlám ztrácet čas. Za sebe jsem ti vše řekl.
haijine...
Z hlediska formální a žánrové vyváženosti je tohle úplně špatně! Současné rozložení je nekorektní. Redakcí by mělo přibýt. Tradiční model v současném diversifikovaném světě selhává. Měly by být i redakce pro báseně v próze a prózu v básních a pro další genetické mezičlánky.
A ještě si představuju dva kancly ve vydavatelství nějakých jakýchkoli, asi literárních novin, nad jedněmi a druhými dveřmi postupně, jak je míjíš dusnou chodničkou, čteš nápisy "REDAKCE POEZIE", "REDAKCE PRÓZY" - nabudešené papíry, agendou, spěchem a uzávěrkami. Vprostřed toho šrumu sedí několik redaktorů s šedohnědými obloučky pod očima (moc toho před uzávěrkou nenaspali); hrdly se valí kafe, kouř hosutne, šéfredaktora odváží sanitka...
A souběžně s těmito představami se dívám na modrobílý displej s tlačítkem "dát dílo do výběru" - a musím souhlasit s dark matters": fakt řešíš píčoviny. Tohle všechno je jenom jako, chápeš?, všechno je jenom hra slov. Redaktor je tu člověk s tlačítkem navíc, bez platu či jakýchkoli privilegií.
Z biologického hlediska je tohle rozdělení zde rudimentální orgán. Pochází z fukčních dob, kdy zde přibývalo čtyřicet, padesát děl denně - poezie próza -; a bylo to vážně k neučtení. (*A nechytej se tohohle odstavce (třeba ve smyslu: "když je to rudiment proč se ho nezbavit?" protože třeba kostrč; a protože organický vývoj - fylogeneze, a stávající podoba Písmáka, která se ustavovala a měnila v běhu posledních 22 let, a tak má svou logiku, která se Ti sice nemusí líbit, ale coby člověk, který je tu jen zlomek z uvedených více než dvou dekád, bys měl přestat vykvikávat svoje "moudra" a najít v sobě kousek pokory k tradici.)
Jinak - a to už jen tak na okraj - redaktoři tištěných časopisů, ač primárně zaměřeni na jedno či druhé, zcela běžně zpracovávají poezii i prózu, vyjadřují se k obojímu. I když svým výběrem, hodnoceními a podobně cílí především na jedno z toho, jsou schopni přesahů (hned se mi vybavuje několik zcela konkrétních příkladů - třeba v Hostu i Tvaru).
Přeci jen - poezie i próza jsou oboje beletrie. A kupř. od Karla Šiktance jsem slyšel, že poezii skoro vůbec nečte, že inspiraci hledá a nachází v próze. Spousta velikých prozaiků začínala jako básníci atd. To proto může zcela legitimně redaktor poezie udělit výběr povídce a naopak - redaktor prózy vybrat báseň. Nevidím v tom sebemenší problém.
áno, tak to je, redaktor prózy, ktorý nikdy nenapísal báseň ani nikdy nenapísal žiadny relevantný komentár k básni, v podstate je redaktorom poézie
dazdozienka
14. 03. 2019"co řeknete, až pozdravíte""
Marcela.K.
14. 03. 2019Mě by zajímalo, jestli Gora může dát k dílu výběry dva :-D
dark matters
14. 03. 2019Entropia: vulgarizmom na p som chcela najmä zdôrazniť, že nechápem ten hysterický tón vo vzťahu k tejto záležitosti. samotné výberovanie redaktormi poézie/prózy je mi totálne ľahostajné. ak je to pre niekoho dôležité, ok. debatovať sa dá o čomkoľvek. ale prečo sa tváriť, že ide o život, že.
Dark matters: myslím, že technická poznámka není píčovina. I když na druhou stranu, není to ani morální problém (pouze můj názor).
dark matters
13. 03. 2019pravda. na zanzibar nič nemá.
dark matters
13. 03. 2019hovoríš o kráľovskej moci, skupinovej psychológii. a pritom riešiš niečo na úrovni: v škatuli s nápisom káva máme čierny čaj, napravte chybu, lebo tu všetci zomrieme. pôsobí to čoraz čudnejšie. nedokážem pochopiť tvoje rozhorčenie. osobne je mi strašne jedno, či redaktor prózy výberuje poéziu a naopak. nejde mi o moc (cha cha cha), nejde mi o kolegialitu. proste len je to - prepáč - pičovina. predýchaj to a zamysli sa nad tým. fakt koncentruješ svoj cit pre ideály, spravodlivosť a dobro sem? do tohto? na tomto záleží? fakt sa nad tým zamysli.
Jednoducho ...sú priority a sú záľuby...skĺbiť ich do jedného je Iba prínos pre autora
osobne nevidím žiaden dôvod a najmä žiaden prínos, ktorý by nastal diferenciáciou, prípadne striktným vydelením priorít pre redakciu prózy,a pre redakciu poézie. To vyznieva tak, ako by si nás "žiadal ", aby sme sa stali analfabetmi. Mńa status neobmedzuje. Budem si čítať a výberovať čo chcem.
Nie je link ,ktorý by ti dal za pravdu.Nie sú pravidla,ktorými by si to argumentoval. Takze s týmto stavom sa jednoducho musíš zmieriť a akceptovať ho.Pripadne mozes ďalej bojovať .Na báze vlastnej nespokojnosti a fantázii.Odo mna vsetko
Moja nechápavosť je podmienená Vašimi infantilnými,priam absurdnými poznámkami...stretli sme sa niekde s pravidlami.ktore priam výslovne nakazuju a prikazujú redaktorom.aby sa zameriavali iba na svoj ´´certifikovaný´ status a ignorovali prínos literatúry v inej forme? Vieme poslať link?
To ne strašne infantilne ...čo je za tým celým slovickarenim?preco by som ako redaktor poézie si priam výslovne mala zakázať chuť citat prózu!?? Len preto ,že som redaktor poézie?je status obmedzujúci?nie je..tak kde sa potom črta problem ?nikde...
dark matters
13. 03. 2019O čo tu ide, to sú kritiky a interpretácie a rozhovory o dielach a o literatúre a o umení. to má význam. Čo nemá význam, to sú tieto doťahovačky. Každý z nás chce predsa chce čítať dobré texty, tešiť sa z literatúry a písať. Otázka znie - stojí tomuto v ceste výberovanie poézie redaktorom prózy?
Kvaji, samozřejmě, že na to máš plné právo. Já taky občas výběruji prózu. Dvě redakce tu vznikly ne proto, že by jedna druhé upíraly vyjadřovat se k opačnému žánru, ostatně se to děje spíše výjimečně, ale proto, aby každý tento žánr měl skupinku redaktorů, která se nu bude věnovat. Próza zde odjakživa díky svým specifikům, jako jsou dlouhé texty, z monitoru někdy špatně čitelné, či spíše kvůli neochotě mnohých Písmáků číst dlouhé texty, když je zde tak široká nabídka, strádala. Navíc zde při existenci jedné společné redakce zaznívaly z řad Písmáků stesky, že většina redaktorů se věnuje poezii a o prózu nezavadí. Takže tyto praktické důvody.
O co ti jde, haijine? Tvé rozčilování mi připadá směšné. Netušil jsem, že se tady hraje na byrokratické škatulky. Odebrat dílo z výběru se dá vždy. Kromě toho jsem se nijak nedral o to, abych dělal redaktora.
Aššurballit
13. 03. 2019ako sme demonstrovali tak aj komicky....
Aššurballit
13. 03. 2019hej. a nakoniec ako vsetko v tvojom v zivote sa konci u a2...
Aššurballit
13. 03. 2019rad posluzim. inspirovat ku kokotizmu je mojim poslanim
Aššurballit
13. 03. 2019to je fajn ze si sa toho scenara drzal este predtym ako som ho napisal. :-)
Aššurballit
13. 03. 2019paci sa mi ako elegantne si zakomponoval toho a2.
dark matters
13. 03. 2019Ach. štvrté či piate avízko na kritiku a stále nič!
Takové verše jsou moje krevní skupina. Víc to nebudu okecávat. Přidávám se k výběru.
dark matters
12. 03. 2019vďaka! tragédstvo, to je moje:-)
nachádzam sa priamo uprostredmiesta nehody,
rozprestiera saúplne všade
Právě za tento verš výběr
napíšem neskôr, ešte musím dospať krakow. - ale výborná, výborná práca. Páči sa mi množstvo nenapísaných asociácii a obrazov, ktoré si dala do úplne prirodzenej polohy, cez výborné konštrukcie- , neskôr
Slavomir Mily
12. 03. 2019skvelá vec...*
Někde bude prostor, jak uniknout, ale to je detail. Pěkná, rozvleklá poéma
*