Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

poezie/próza

16. 03. 2019
3
69
3234
Autor
K3

~~Proběhla tu malá diskuze o udělování výběrů, zda redaktor prózy může udělit výběr poesii a naopak. Sám jsem to psané, nebo nepsané pravidlo taky porušil.
Ale zajímá mě, kde je ta hranice mezi prózou a poezii? Co nazývat ještě poezií a co už prózou?
Rád se poučím.
A co takhle báseň v próze, kam takový text zařadit? Mezi poezii nebo mezi prózu?
Mohl by tu vůbec někdo takovému textu udělit výběr?
Zajímá mě jenom váš názor.


69 názorů

K3
25. 06. 2019
Dát tip

Mimo-chodem, dítě píše hezké básně a ukládá je mimo básně, to nechápu. Jedná se vzpouru, uraženost, nebo ješitnost, co myslíš egile? Já bych tu rubriku zrušil, teda.


egil
25. 06. 2019
Dát tip
Jo! A nějaký mimoň bude mít na starost rubriku "mimo" - a ten nebude moct udělovat výběry nikomu, protože nebude svéprávný. :-)

A nechcete udělat ještě redaktory miniatur a blbůstek a ostatního nezařaditelného, s tím, že jeden nebude moci udělit výběr druhému? Absurdní? Ano :)


K3
12. 06. 2019
Dát tip

Máš pravdu, i já jsem toho názoru. Děkuju za vajádření.


Oldjerry
12. 06. 2019
Dát tip

Myslím, že je to trochu uměle vytvořený problém. Možná by se  dala dohromady definice co je ještě to a co už to není. Pravdou je, že některé vnější podobou básně, mají silný prozaický štych a naopak - ale tu vyvstane  otázka: k čemu ta definice bude  užitečná? Dobrá práce je dobrá a blbou definice nezachrání. Nenecháme spíš na autorovi, aby si dílo zařadil sám?



egil
25. 03. 2019
Dát tip
Tak jo. Nestojíš mi za to.

Musaši
25. 03. 2019
Dát tip

egile ,

zásadně nečtu jakési odkazy kamsi .Bud´ stojím spoludiskutérovi za to , aby zformuloval svoje názory tady a ted´ a nebo mu za to nestojím . Když mi něco chceš říct , tak mi to prostě řekni ,


egil
24. 03. 2019
Dát tip
Anebo třeba takhle, Musaši: http://pismak.cz/index.php?data=read&id=382754

Musaši
23. 03. 2019
Dát tip

K3 ,

myslím , že myslící lidé jsou schopni zdůvodnit svůj tip nebo výběr přiloženou kritikou , která by měla být věcná a nezaujatá . Vůbec nezáleží na tom , kdo komu dává tip , ale , jak to zdůvodní. Běžný čtenář to asi ani zdůvodňovat nemusí , ale člen redakce by to měl zdůvodnit vždy už proto , aby někdo jiný třeba mohl polemizovat s jeho obdivným názorem .


Musaši
23. 03. 2019
Dát tip

Doře , Orane . Až si s něčím nebudeme vědět rady , s důvěrou se na tebe obrátíme .


oran
22. 03. 2019
Dát tip

tvl, vaše problémy na můj mozek.


K3
22. 03. 2019
Dát tip

Musaši, já to beru podobně. Báseň čtu spíš ojediněle. Vím, vlastně se moc nevyřešilo ale aspoň jsme si pokecali a utříbili názory. A taky jsem vás trochu poznal.


Musaši
22. 03. 2019
Dát tip

K3 ,

silně pochybuji o tom , že celá tahle diskuse vůbec měla nějaký reálný smysl . Až se ti příště bude nějaká báseň hodně líbit , tak jí prostě dej výběr a uvidíš , co to s lidmi udělá . Kdo se bojí , nesmí do lesa .


K3
21. 03. 2019
Dát tip

:).


K3
21. 03. 2019
Dát tip

a2a2a, děkuju za vstup. Máš pravdu, jsem si vědom, že je to slabší. Ale věřím, že se to v brzké době změní. Po krizi obvykle přichází vzestup. Je to na nás.

V udělování výběrů dávám spíš za pravdu Zdendovi. Nastavená laťka by se neměla, v zájmu nás všech, snižovat. Několik výběrů jsem dal také, ale snažím se je dát dílům, které nějakým způsobem, dle mého názoru, vybočují z řady a převyšují ostatní. Nevím, zda se mi to daří, ale ta shoda redaktorů by dílu měla dát správný punc. Potom by jím snad ani normální člověk jako Zdenda nepohrdal.

Zdendo, někdo to přeci jenom čte, nemyslíš. Já vím, záleží taky na tom, kdo to čte. Tam už si jistý nejsem...


a2a2a
21. 03. 2019
Dát tip

Ano, Zdendo nabídku skutečně vytváří výhradně autoři. Měl jsem uvést ...pomáhá širší nabídce ve Zlaté výběru.


a2a2a
21. 03. 2019
Dát tip

K3, byly zde doby, a svým způsobem ta doba přetrvává, kdy ve Zlatém výběru visely nějaké texty i déle než měsíc. Dnes je to podstatně jiné, zejména u poezie, a to je jen a jen dobře, jednak k autorům samotným, jednak k nabídce pro čtenáře Dnes to vázne u prózy, mysím z hlediska častějšícho ocitání ve zlatém výběru, která by si zasluhovala být také častěji na očích. Navíc pro zlatý výběr je třeba shoda tří redaktorů, takže na to nestačí "soukromá sympatie" jednoho či dvou. Já jsem udělil celou řadu výběrů próze, a kdybych tak neučinil, do zlatého výběru by se nedostaly, možná časem, těžko říct. Takže víc lidí, kteří se cítí k udělení výběru, pomáhá širší nabídce. Zhodnocení i tak zůstává ve svrchovaném názoru každéo z nás. To je, mimo zde již vyjádřených, další úhel pohledu.

 


K3
19. 03. 2019
Dát tip

agáto, děkuju za názor.


agáta5
19. 03. 2019
Dát tip

pro mě je víc důležitý redaktor, který mi výběr udělí, když mi ho udělí kvaj (což se nestane) nebude mít tento výběr pro mě žádnou váhu, protože poezii nerozumí, když mi výběr udělí egil, budu se tu naparovat ještě měsíc...

 

próza nebo poezie to je fuk, ať si každý výběruje co uzná za vhodné a navíc, když má někdo cit pro poezii, má ji i pro prózu, znám fůru prozaiků, kteří píšou skvělou poezii a obráceně, to samé platí o redaktorech


Silene
18. 03. 2019
Dát tip

A když už jsme u těch srovnávaček, paralel a kdesi cosi, taktéž si tu přihřeju svou polívčičku.

Každý si může pohrát - anebo pochopitelně nemusí :) - třeba s komplexním výtěžkem příběhů Bernieresovy Mandolíny kapitána Correlliho (vč. překladu Viktora Janiše až ke kauze Omega) a egilovy Je válka.

Vrstvičky, vrstvičky...

Já chci prostě být v próze i poezii.

Kdo chce, může se potom poprat, co je větší facha a kdo jsme lepší čtenář. Já ne, flikuju se ze zbytků v poválečnym drancu.

V úctě, S.

 


Silene
18. 03. 2019
Dát tip

Peter (haijin), víš, protože možná by ti to poskytlo patřičné uspokojení, stojí za pozornost příběh toho projektu i autorů, což jistě doceníš, možná naopak objevíš další klady písmáckého aeroklubu (ano, tak bych totiž s dovolením vykradeně definovala právě zdejší prostředí v uctivém slova smyslu). Anebo naopak. 

Někdy spatřuji totiž ve vaší motivaci jistou paralelu, ale nevím. V žádném případě nechci ani jednoho z vás nějak "katalogizovat".

Stopy příběhu Poetizeru pak jsou k dohledání i zde... Stavěla jsem stále mylně na předpokladu, že už jej vyzkoušený máš...

(Osobně zatím nemám prostor k dalšímu rozletu, abych si konečně omrkla.)


ysslandia
18. 03. 2019
Dát tip

Pokud jsem udělil výběr poesii, byl to můj nechtěný omyl. 

 

no a ? ja som tiež dala výber v próze! a kedykolvek si to zopakujem bez najmenších výčitiek


Silene
18. 03. 2019
Dát tip

Peter (haijin),

když jsme u těch nadzvukových stíhaček a Guynemerů - 

Zestručněně, pro obranu vzdušného prostoru je krom všech tebou zmíněných dispozic zapotřebí taktéž neutuchajícího zdroje prostředků, ne?

Proto se tě coby potřebně zdatného jedince chci už delší čas zeptat, vyzkoušel jsi coby uživatel Tartarovu poetickou stíhačku Poetizer? Tento projekt? 

Pokud ano, prosím, dal by sis prosím práci sdělit své zkušenosti, dojmy?


K3
18. 03. 2019
Dát tip

Pokud jsem udělil výběr poesii, byl to můj nechtěný omyl. Nikoli úmysl. Ješt k těm pilotům, všimli jste si, že padají vždy ti nejzkušenější, něco jako řidiči bez nehod? To má taky co do sebe:).


Safián
18. 03. 2019
Dát tip

Dámy a pánové, toto za vás už dávno vyřešil Moliere. Ale pravda, dnes jsme o mnoho chytřejší.


K3
18. 03. 2019
Dát tip

To je přesně ono, egile.

Takhle jsem to myslel. Takže se nemusí nikdo pohoršovat, a to myslím v dobrém, nad tím, když poeta zabrousí do prózy a naopak. A udělí tip, nebo výběr. Mně by to tedy taky nevadilo. Myslím že by to naopak bylo jenom prospěšné pro všechny. Protože literatura je určená všem kdo o ní má zájem a to, myslím, my tady jsme všichni.

Dík za vyjádření.


egil
18. 03. 2019
Dát tip
Anebo strom, jehož kořeny jsou čas, prostor, život a jazyk, kmen je literatura a větvemi jsou žánry - a poezie a próza mají k sobě tak blízko, že to jsou oddenky, co se oddělily na jedné větvi.

egil
18. 03. 2019
Dát tip
Takže v duchu první části mé reakce výše úplně jednoduše můžeš říct - Pismácká redakce (množina) se dělí na redakci poezii a redakci prózy (což jsou podmnožiny s mnoha průniky). A máš po problému a není dál co řešit.

egil
18. 03. 2019
Dát tip
haijine Existují též množiny a podmnožiny. A máš-li teda v oblibě ty vědecké analogie... Třeba na VŠ jsou v rámci "geologie" (zde literatura) samostatné katedry - paleontologie, geochemie, geofyzika atd. (zde si namísto kateder dosaď třeba "žánry"...). Nikoho by ani nenapadlo požadovat, aby se katedry slučovaly (haha), nicméně odborník z jedné katedry nějak rozumí předmětům výzkumu příbuzných věd (a často i spolupracuje na jejich projektech). A podobných analogií jsou spousty. A ano, historicky se poezie a próza oddělily (připomínám: celá tisíciletí byly velké i nevelké příběhy veršované), ale hranice mezi nimi je velmi neostrá. Spousta básníků je též prozaiky (nebo je jen otázkou času, než nějakou tu prózu napíšou; spousta velkých prozaiků začínala jako básníci; rytmus a lyrické pasáže jsou v próze jasná věc; stejně jako v poezii narativní linky; kupř. Holan, Grochowiak, Hrubín - Romance pro křídlovku, podle níž byl i natočený epický film, ale i pozdní Seifert).

K3
17. 03. 2019
Dát tip

Silene, dík za vyjádření.


Silene
17. 03. 2019
Dát tip

Karle,

jestli mohu vstoupit, tak interpretovat poezii prostřednictvím hudby je osvědčenou cestou, jak být - v případě úspěchu - uznávaným, ba dokonce výdělečným básníkem.

Jedinec schopný dobrých a přínosných zhodnocení nemusí být nutně zároveň aktivním autorem, atp.


K3
17. 03. 2019
Dát tip

Já vím, hajin, asi jsem si s touhle diskuzí neměl vůbez začínat.

Jako redaktor jsem k tomu přišel jako slepý k houslím. Nechal jsem se dost přemlouvat, nevěřil jsem si. Pak jsem si řekl, že když oni mi pomohli, tak něco vrátím. Kdo o to stojí a komu třeba můžu něco poradit. Když jsem přišel na Písmák, kdosi mi radil, hodnoť a budeš hodnocen. Tak něco hodnotím. Zpětná vazba není taková jak jsem čekal, ale vem to čert. Takže já hodnotím jako dřív, jen že mi k tomu přibyla ta nálepka.

Na té hranici taky nezáleží. Mám rád poetické povídky i básně s příběhem. Ale i dobře poskládaná slova i když jim nemusím rozumět mě dokáží oslovít. Mám rád i poetické filmy... třeba beze slov.

Jaký máš názor třeba na Dylana, myslím Boba. Dostal Nobelovu cenu, mnozí to kritizovali, někdo jeho texty považuje za básně, druhý ne. Většina jim vůbec nerozumí. Já ho mám rád, mám všechny jeho desky. Ale to se asi téhle diskuze netýká, zase jsem odbočil, tak mi nemusíš odpovídat.


K3
17. 03. 2019
Dát tip

Silene, děkuji za obsáhlý názor.


Silene
17. 03. 2019
Dát tip

Jsem to vzala tak zeširoka, když už jde o zdejší souvislosti.

Ke kategorizaci díla samého:

Za pomoci kritických nástrojů literární vědy, která se ovšem rovněž vyvíjí v závislosti na vývoji literární produkce, se dají některá díla klasifikovat určitě docela zřetelně, jiná pro amatéra jen velmi těžko, o čemž byl ponejvíce ten bod 2. 

Aby mohl čtenář dílo relevantně zhodnotit, a následně z nějakých příčin i ohodnotit, musel by ho prve poctivě analyzovat, což kdoví zda je schopen a hlavně ochoten.  

Z těchto příčin vnímám veškeré nástroje písmáka skutečně jako hračku, používanou s individuální zodpovědností sobě samým i autorům. 

Zdenda to říkává velice trefně, sděluji svůj názor, co proboha jiného sdělit?

Veškerá očekávání jsou myslím taktéž proměnlivá, jak jednotlivců, tak v čase.


Silene
17. 03. 2019
Dát tip

Pro mne jsou redakce pozůstatkem původní Oldovy ideje. Provozované coby štafeta s koncepcí do jisté míry proměnlivou. Přesah a jistá chatrnost vždycky byla a zřejmě bude.

Opakuji povětšinou stále dokola přibližně následující:

1. Výběr je vratný, tip nevratný.

2. Výstavba na amatérském základě, již samo vložení do stávajících kategorií nemusí být provedeno relevantně, pokud by to někdo měl potřebu hrotit. Nejde jen o žánrové přesahy, volba je subjektivní, v současnosti v plné autonomii uživatele. (Dříve asi sem tam přesun adminem.)

3. Zvesela tipujeme a výběruje se i v kategorii, která je primárně určena k opaku. No a co.

4. Nelze zabránit editaci díla či jeho přesunu v rámci kategorií po udělení výběru. 

5. Lze zabránit vložení komentáře pod dílo blokací neoblíbeného uživatele, lze tudíž touto cestou zároveň zabránit udělení tipu.

Lze tak zabránit udělení výběru? Jakpak je to? (Jestli otázku někdo s redaktorskou zkušeností zodpoví.)

Tip sami sobě neudělíte, to je jednoduché prověřit. Výběr opět netuším.

6. Zbavit se nechtěných výběrů (v případě potřeby) lze jistě smazáním díla, nicméně tím se vzdáváte jeho časové pozice, takže zahájit, či nezahájit vyjednávání s redaktory o jeho odebrání? Hm?

Myslím si, že maximálně by redakce musely vyhroceně přehodnotit svůj jmenovací systém, ale i ten měl historicky v obou redakcích pozornosti hodný vývoj, který o něm své vypovídá.

7. Je dobré mít na zřeteli, že oba kluby (redakce) by svým úplným vyklizením/zrušením nebylo zřejmě možno bez Oldova zásahu případně obnovit. (Vzhledem k té magické přídatné funkci výběrového tlačítka.)

8. Co ještě stojí technicky za pozornost, je realizace soudobého vlastnictví obou klubů.

Redakce poezie: vlastníkem je jeden konkrétní řadový uživatel písmáka. 

Redakce prózy: vlastníkem je sdílený nick Redakce prózy. Jde o "technickou" pomůcku.

______________

Potřebu zpochybňovat písmácké redakce jako takové nemám. Jeden každý uživatel serveru si může na jednoho každého jiného uživatele vytvořit svůj subjektivní názor na základě vlastních zkušeností, a taktéž v intervalu vlastních sebe/kritických schopností. Tyto hranice pak jsou skutečně velmi individuální.

Nemám ani potřebu komukoli zbraňovat v diskusích o fungování, funkčnosti redakcí, atp.


místo "rolovat" má být "tipovat".

Výběr je jen výraznější druh tipu, pravomoc redaktora. 

Už nebudu dál reagovat, omlouvám se.


ano, bylo to na tebe. Právě ty ses v jiné diskusi rozhořčoval nad tím, že redaktor poezie výběru je prózu. Nebo možná naopak, to je jedno...


prostý písmák bez redaktorských epolet může svobodně komentovat a rolovat poezii i prózu, pokud ho zaujme.

Nevidím důvod, proč by stejnou svobodu nemohl užívat i redaktor s jakýmkoli titulem.


K3
16. 03. 2019
Dát tip

Děkuju, jsem rád.


K3
16. 03. 2019
Dát tip

Ještě tohle, občas se na některou báseň podívám a když se mi hodně líbí, tak bych to i napsal, ale na poslední chvíli si to rozmyslím a říkám si, že do toho nemám co mluvit.

Na druhou stranu, mě by vůbec nevadilo, kdyby mě ohodnotil poeta, naopak byl bych rád, protože obojí je literatůra a myslím si, že by to  obojím pomohlo, taková vzájemná vstřícnost. Samozřejmě to nemůžeš, nebo nemusíš brát jako odbornou kritiku, ale pouhé vyjádření, ale i to má svou váhu:). 


K3
16. 03. 2019
Dát tip

Děkuju za odpovědi. Nechtěl jsem nijak čeřit vody, ale kolikrát jsem si říkal u nějakého díla, co to vlastně je.

Irčo, já vím to nemá s kvajem souvislost. Jardovi jsem odpovídal tam. Ale připomělo mi to a je to čistě moje zvědavost.protože mě to zajímá.

hajin, nevím jestli to byla zrovna tahle tvá báseň, ale je fakt, že u ní jsem se nad tím zastavi taky a je to přesně ono. Dík.


lastgasp
16. 03. 2019
Dát tip

Co se čtenáři, kteří názor nemají? Myslím, že je to akademická debata několika Písmáků. Pro mě osobně nepodstatná, a pro ostatních několik set členů asi také. Spokojenost s kvalitou a úrovní je asi jinde, než v tom, jestli existuje jedna redakce, nebo více.


Gora
16. 03. 2019
Dát tip

Na některém jiném litwebu jsem viděla kategorii Poezie v próze. Třeba dnešní "miniatura prozaická" od Petra333 by tam sedla:-).

Karle, v diskusi u kvaje šlo o něco jiného než o pojmenování rozdílů mezi poezií a prózou, spíš o vymezení "pravomocí" jednotlivých redakcí.


bixley
16. 03. 2019
Dát tip

Podle mého názoru je pro čtenáře těžké specifikovat žánr, pokud ho autor sám nějak nevymezil. Bohužel v nabídce možných žánrů, kam může autor své dílo zařadit, poezie v próze chybí. Myslím, že by se tím problém vyřešil, kdyby se tento žánr do nabídky přidal. Takovým dílem je podle mě například Prach od Magdalene.


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru