Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte sePodzimní sonáta
Autor
Brunhilda
Podzimní sonáta
17. září, prostě podzimní den. Rodinná večeře a shluknutí jejích členů. Cinkání příborů, šustot ubrusů, světlo svíček poskakuje. Familiárnost prosakuje každým okamžikem a upozorňuje na sebe vlídnými úsměvy. Pomalé polykání posledních soust. Na řadu přichází moučník, čokoládový dort a sklenička sektu. Další za další, bezmála první z posledních. Líné pohyby. A okny klasicky padá listí zbarvené únavou a stářím. Omamné odstíny podzimu zklidňují rodinu, která si užívá těch mála chvil pospolu. Posledních kypřících dnů. Dětské pískoviště je dávno přikryto umělohmotnou dekou, v jejíchž dolíčcích se usazuje voda.
Umělé uhlazování předešlých konfliktů a konečné rozlučky. Květina do klopy smutečního kabátu. Mějte se hezky. Pozdravuj. A nezapomeň! Víš, cos mi slíbil. A příště? Zavaž si tkaničky. Přijede Alžběta. Snad. Tak ahoooj. A někteří z nich supí jak odjíždějící parník z dávných časů.
Pokoutné broukání motoru.
- Všiml sis, jak na mě civěla?
- No a?
- Tse. Je nemožná.
- Dyž myslíš..
- Jestli na mě příště bude čumět stejně, tak jí ty vočí snad vydloubnu. Nebo...co bych jí tak mohla udělat?
- Nevim, nebuď taková.
- Jak taková?
- Mrcha.
Stromy se uklání v šiku alejí. Ze země zvedá se opar, vzniká tak mléčná mlha s příchutí nadcházející noci.
- Rozsvit. Nevidíš, že už není vidět!
- Hmmm
V síle světel se mihotá prach a kapky deště. Občas je vidět jen ozářená jinovatka.
- Ale kachna se mámě opravdu povedla.
- Jo a ta zálivka na salát byla taky supr.
Jízda se zrychluje. Déšť bije skla auta. Projíždí vzniklými kalužemi a voda prská do všech stran. V zatáčkách kroutí se skřípění.
- Krom toho má neskutečně pitomej melír.
- Kdo?
- Kdo...vona přece!
- Tvoje problémy bych chtěl mít.
- Jak problémy? Dyt jenom konstatuju co a jak.
- Taky kdo s kym...
- Vadí?
- Vobčas.
- Trhni si.
- Nebuď vulgární. Si ženská.
- Sem a co jako? Na to ti seru.
Vražedné pohledy se setkávají. Ruka máchne, dotkne se jemné tváře s vrstvou mejkapu. To zabolí. Volant nedává pozor, kolo se smýkne. Blízká škarpa pocítí pád. Drcení plechu, křik, a pak ticho. Těžký vzduch. Podzimní listí snáší se s větrem.
Opět to samé místo, opět ten samý den, jen lidí ubylo a přibyl zlý sen.
- Kocourku, umeješ to nádobí, že jo?
- Už zase?
- Kocourku, prosím, prosííím. Potom ti udělám pomyšlení...Miau!
- Mmm. Tak jo.
- A nezapomeň na mastnou pánev, pekáč a vyleštit sklenky
Odchází zkormoucen, ale v hlavě už bují fantazie rozestlané postele. Kočka skočí do vany i přes zažitý odpor k vodním lázním, zatímco kocour zápasí se škopkem nádobí. Hraje si s jarem, tvoří bubliny, když...zazvoní telefon. Otráveně utírá ruce do zástěry s medvídky a zvedne sluchátko. Mlčky naslouchá. Těžce oddechuje, trochu zalyká, svíjí, pouští telefon.
- Marie!!!!!!! Marie, honem sem pod.
- Co je? Volá ona z teplé koupele.
- Luboš a Yveta!
- Proboha.
Nastává konec, mírně stažená roleta ve svátečním pokoji. Některá slova, výkřiky, zoufalství na papír nepatří. Jen snad, že oba plakali. Dlouho do noci. Sami sobě v náručí.
A pak o týden později, zase to stejné místo, jen lidí je mnohem, mnohem mín. Černé obleky, karafiáty v podpaží, rakvím vstříc.