Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seKomentáře k Tao te ťingu z překladu Berty Krebsové
Autor
ergo
-
Kapitola
Tao, které lze postihnout slovy,
není věčné a neměnné tao,
jméno, které lze pojmenovat,
není věčné a neměnné jméno.
- nejen jednotliviny jsou proměnné, ale základní princip je živý a už jeho definicí a ukotvením ke slovům se dopouštíme chyby v jeho popisu.
Bezejmenné je prapočátkem nebe a země.
Pojmenované je matkou všeho stvoření.
-počátkem všech možností, hlavně té základní (existence) je nicota.
A zdrojem dimenze je hodnota, škála diferencovaných hodnot dá dimenzi, dimenze tvoří prostor.
Proto ten, kdo zůstává bez žádosti,
proniká k jádru této této tajemnosti,
kdo je naplněn žádostmi,
postihuje jen vnější tvářnost věcí.
-
když to vezmem od zadu, tak postihování vnějších tvářností věcí je hezky česky splnění atributů, pouhé napodobení vnějších znaků, koliktrát člověk opradu neví jestli pouze kopíruje, napodobuje a nebo jestli už je v tom, součástí toho prostoru který zprvu jen napodoboval. Nevím jestli opomenutí žádostivosti bude zárukou vnoru do chtěného prostoru. Neboť měření ovlivňuje výsledek. Takže je třeba opominout i opominutí atak dál do kola. Jedná se o definici s vymezením toho co tam nepatří. Rozhodně tam nepatří žádostivá nápodoba. Hezká je budhistická poučka: S rovnodušným nezájmem.
To obojí – ač má rozličná jména- vyvěrá ze stejného prapůvodu.
Stejnost – toť hlubina záhadnosti.
Záhada všech záhad,
brána veškeré tajemnosti.
Zdroj věcí nelze naprogramovat ani předvídat. Ač máme homogení zdroj jeho možnosti přinášejí zrod nejen nových věcí ale i možnost zrodu nové kvality případně nového prostoru. Toto nelze upřít žádné možnosti. Možnost je zdroj Hodnot. Nové hodnoty přinášejí novou kvalitu.