Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seDětství
Autor
Zbora
Zastesklo se ti po dětství
přitisknout se k mámě
vrátit tu nepochybnou jistotu bezpečí
kdy se nemůže nic stát
pokud tě drží v náručí
Běžíš s ostatními dětmi lesem
z prudkého kopce
nohy šustí v listí
pouštíte to
necháte malá pružná nesmrtelná těla
lehce letět dolů
kolem se míhají větve
je ti sedm let
starší děti už jsou vpředu
nestačíš jim
i když kopec sjíždíš volným pádem
brzdíte rukama o kmeny stromů
nadechneš se
vyhrneš si modré tepláky do pasu
zakasáš do nich tričko s obrázkem medvídka
odrazíš se od kmene a uháníš dál skoro kolmým svahem dolů
ruce kmitají v rytmu
o číslo větší botičky jsou už plné jehličí
je to rychlost
jakou už nikdy nepřekonáš
občas některé z dětí upadne
udělá pár kotrmelců v měké podestýlce lesa
doskočí na chodidla a s výskotem se dál valí záplavou loňských listů
byli jste spolu nahoře na výletě
z letní nudy
kilometr nad vesnicí
tůra na celý den
teď spolu letíte z kopce dětství
spolu
až se svah změní v rovinu
zastavíte se
udýchaní a rozevlátí
s pulzujícími drobnými svaly
které fungují tak jistě a samozřejmě
že se tomu dnes už nechce věřit
že to vypadá
jako sen
30 názorů
...jako když toto dílo vzniklo pod rukama řezbáře. Krásný zážitek.
@)---}------------
Tip s růží.
připomenuto - pamatuju hlavně z knížky, kterou mám od Tebe, snad se nepletu
mávám
Zkus o dětství vyprávět. Začni až někde tam co si pamatuješ. Piš o tom a začne se ti vybavovat další a další. Alespoň mně se tak stalo, je to až neuvěřitelné...
Vzpomínky všech jsou generačně podobné, jedná se o přehršel archetypů; vystihl jsi to přesně :)
Děkuju za milé zastavení.
Zeanddrich E.
02. 07. 2021Nevím, zda se zde jedná o přehršel archetypů,..., nebo zda pouze mé vzpomínky jsou tak podobné, ale v mnoha jednotlivostech jako bych vzpomínal já sám:)
Upřesním, v novém videopřednesu od Sázavy. Získal jsem silný pocit, jak pravdivá nostalgie v tom nejlepším slova smyslu umí zasáhnout.
Vracím se poté, co jsem báseň vyslechl ve tvém videopřednesu. Před půlrokem jsem ji vnímal víc jako projev nostalgie, dnes mne uchvátila mnohem víc.
kouzelná_květinka
20. 01. 2020ježíšišmarjá, jsem si cvrkla, jak je to skvělé.
Vidíš, že to umíš!
hladké, jako když pustíš kuličku z dokonalého kopce a ona se pak stářím zastaví v údolí.
díky
wariors on the peace
19. 12. 2019krásný. Líbí se mi ta myšlenka, jak člověk dospívá a ztrácí jistotu matčiny náruče. Běží z kopce dolů, nestíhá, o číslo větčí boty padá, dělá kotrmelce, a mma už nepřijde, aby pofoukala bolístku. Ze života. pravdivé.
Sladkobolně děsivé a téměř nedotknutelně vzdálené... Že jsme mohli být kdy takto jednoduše šťastní.
Ach mládí,
ve snu skutečnost, ve skutečnosti sen
a při vzpomínce úsměv plný slz
( Ping Sing)
moc líbilo *, snad proto, že já podobné vzpomínky nemám, byla jsem moc přeopatrná a jsem stále, chjo, o moc jsem přišla :-))
Krása. Díky, žes to připomenul :) Tenhle sešup z kopce znám tak dobře!
Nádherná báseň. I video. Odnáším si Tvá slova do zbytku dne. Máš můj obdiv. Málokomu se podaří poskládat takto text, vcelku obyčejně, přitom originálně, sentimentu tak akorát, jak jen může báseň o dětství dovolit. Přitom svou opravdovostí funguje, navazuje na vlastní vzpomínky. A v tom je to největší umění. Srozumitelně a přeci originálně. Bylo mi potěšením číst.
Velice hezké a až renesančně vypracované. Do hnoje ne, říkali Rychlé šípy
Rebecco, to jo, vidím to na svých dětech, jak si všímají věcí, které my dospělí míjíme s automatickou samozřejmostí. Mrzí mě, že si z dětství pamatuju hrozně málo, a těch vzpomínek neustále ubývá.
P.S.: ...a jak dlouho trvaly letní prázdniny - ty byly nekonečné... :)
...pamatuji, jak jsem v obdobném věku nestačil kamarádům, když u nás za vsí spadl větroň...