Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seOdevzdání
29. 04. 2002
16
0
2079
Autor
ivana
Napiš moje ústa do not
a udělej z nich melodii
a až si ráno pustíš rádio
budeš jich mít plný pokoj
Zasaď moje vlasy do hlíny
a nech z nich vyrůst trávu
a až si ráno vyjdeš do zahrady
budou se milovat s tvými chodidly
Nachytej moje slzy do džbánu
a naplň jimi jezero
a až si večer sundáš šaty
budou z tebe smývat denní únavu
Spleť moje prsty do copánků
a udělej z nich síť
a až si večer půjdeš lehnout
ukolébají tě do spánku
Vezmi mé tělo do dlaní
a zapal v něm svíci
a až se v noci vzbudíš hladem
ono tě žárem nasytí
Takže: po formální stránce nemám nic. Ovšem: Kdysi dávno jsem se jednoho hudebníka ptal na rozdíl mezi Bergem a ostatními v 2. Vídeňské škole. Odpověděl mi, že Berg měl svoji originalitu podpořenou obrovskou vášnivostí. Z Vás, Ivano, vášeň vyzařuje mimochodem, ovšem usměrněná zkušeností a rozumem. Líbí se mi to, byť většina moderních básníků nejde Vaším směrem. Dnes většinou používají maximalizaci Vášně v rámci určité "logiky", "obrazu", "myšlenkového proudu". U vás je to jinak, a zatím jsem se nerozhodl, z jakého důvodu: jestli je to jen stádium vývoje (pročež Vám sděluji, že tím projdou všichni takříkajíc "smysluplní" básníci), nebo jestli je to Váš charakterový rys.
Je to rys ala Achmatovová. Cezené city rozumem. Jestli je to vývoj, nemohu Vám jednoznačně říci, kde skončíte. Kdyby třeba Lovencraft neměl pár šílených nocí, za nichž napsal prakticky vše podstatné, asi bychom o něm neslyšeli. Stejně tak, kdyby se Eliotovi nezbláznila manželka, atd.
Pročež Vám přeju takové chvíle - snad se k nim Vámi dočtu.
bogart: k tomu dopisu co jsem ti napsal tady doplním: tvůj plus je v tom, že opravdu zkoušíš dělat KRITIKU. Tady ta je podle mého gusta, (až na ten překlep v Lovecraftovi :)
V těch kritikách je tvá jedinečnost tady, ale neměly by být výstavní skříní pro vlastní exhibicionismus... bývají.
pod tuhle kritiku bych se ale podepsal :)
aleš-novák
27. 05. 2002malykuba01
20. 05. 2002
radosť čítať! :) = odovzdaný tip!
(iba posledná sloha mi pripadala - na rozdiel od ostatných -trochu slabšia)