Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte se3 b. II
Autor
egil
Lovci mrožů II
Ráno na štěrkové pláži. Hlíznatá chlapiska
tahala mrože ven
z bouření zpocené vody. Na lanech napjatých
jak struny hřbetní
v páteři chladného vichru. Čepice, holiny, baloňáky. Rackové křičeli
do jader rytmických povelů. Úvazy na bílých klech
pro tunu savčího masa. Mé zbytné já? nablízko, vzdálený divák:
zhmotněná nemožnost očního kontaktu
v jedné ose s mozolnatým
zrakem lovců.
Na koho křičíš svým červeným kabátem
Nepiš tak na sílu. Skřehot, křik dělohy – vynechat zkus.
Zapomeň:
deprese, exprese, uřvané barvy. Básně máš opravdu
hnusné. Nekřič na nemluvně, šeptej, než usne;
a pak se dívej – jenom se prosím tě dívej. Vnímáš ten klídek –
jak ze snu vrní? Upři se na ječmen. Teď! prociť růst. Vynechej
laciný přesah, plesnivé zrní.
Stíny, co ztratily závislost na světle
Vidím tvé Figury s kostěnou obroučkou.
Paráda. Právě jsi objevil celuloid, co v žáru nehoří. Jindy –
toužíš popsat malformace
v Hrdličkově muzeu.
Rozlišit stvůry a nestvůry?
zkoušíš je obehnat studeným popisem. Kostra, co bývala člověkem –
obludná Helena. Emoce? Tady jsou zbytečnou zátěží.
Možná jsi ve stínu – studený, plochý. Básně vždy pojímáš důsledně vědecky:
namísto veršů vždy
vitríny, šuplíky, měřidla, fochy.
Depersonalizace (8.1.)
Promiňte, zde nikdo nebydlí.
Nájemník se odstěhoval, nikdo neví kam.
Na rybích oknech nám nenechal vzkaz.
Děrovačkou vycvakl si zrak, takže nevíme,
jestli se umlátil o bílé stěny,
jestli popel v popelníku mohl zůstat z něj,
kam vlastně zmizel a jestli je sám –
sám v bílé garsonce za lebeční stěnou,
anebo jinde či docela nikde. Mějte se.
Nebo víc – mějte nás
rád. Vaše oči,
dvě bílé diody – šátráme do tmy.
Nájemník se odstěhoval, nikdo neví kam.
Vnímáme nejasné zrnění: káva či prázdný šum,
vůně či modrá zář. Co když mu dutou tvář
zapíná/vypíná počítač na stole?
Promiňte, ale za tváří
nikdo a nic právě nebydlí. Jen hlava na krku
jak vejce na židli. Může být včera,
třeba je za sto let;
garsonka je pravoúhlá výslechová místnost.
Nemá co říct, nebo zatlouká
hřebíky do stěny pro modrá plátna,
(na něž se mu, má-li jakou, zjeví stará identita).
Jestli je doma, tak hledá dech:
ztratil jej stoupaje po schodech
Richterovy škály.
Sjíždíme seriál /10.1./
Napětí na konci každého dílu
vytváří trhliny v přítomných slupkách;
tohle je moderní víra! A níž
vědomí ztrácí gravitaci,
gauč je dopravním prostředkem,
levituje v relativním prázdnu;
pletky a zápletky, stavy a postavy…
Jeden by druhého spojoval, trhal
na kladné záporné částice –
abychom hltali zbytkové fotony,
abychom, surfaři na nočních vlnách,
zůstali napjatí k samému konci,
k nervózním, nejistým očistcům
mezi první a druhou sérií.
8 názorů
první je hodně expresivní, ti chlápkové skoro lezou z obrazovky k nám do obýváku, tak nějak si představuju scény z artového filmu Maják Roberta Eggerse, který jde právě do kin...
druhá mi připomněla film Schindlerův seznam, kde jsou černobílé scény s holčičkou v červeném kabátku, ale samozřejme jen nadpisem.-)
ale nejvíc se mi líbí třetí, jako bych podobného člověka znala, jen mezi vitrínami, zaujat svým vědeckým smýšlením
pěkné, L.
Drsná recenze. Vyvstává otázka její adresnosti:) Však ti z nejlepších bývají nejostřejší hlavně k sobě, řekla bych. Anebo taky ne;-)
Druhá půlka druhé se mi líbí, jinak mě ty texty moc neberou. A možná je to cílem - vyvolat divné pocity. Zamyslet se, pozvednout křečovitý prst nad nedomrlým výsledkem svého pinožení:)
Náročné, promyšlené básně.
Útěšný a dobře odpozorovaný moment v tom "tvrdém, mozolnatém světě lovců" :
Nekřič na nemluvně, šeptej, než usne;
a pak se dívej – jenom se prosím tě dívej.