Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seBranky
Autor
Gora
zimní úplněk
kocour přelézá branky –
všechny v ulici
................
pod jabloněmi
leskne se zmrzlá včela –
únorový den
53 názorů
blacksabbath
10. 02. 2020líbí....*/***
Irčo, jen drobné postesknutí – trochu mi tam chyběly body a vteřiny. (mrk)
Alkáč z meruněk
též dělá z chlapů janky
ach ti lumpíci…
................
To běžné není
pod stromem čtyři čela
skutečnost či sen?
Vlk zuby cení
scéna jen málo skvělá
turista zděšen
Taky myslím, že je to dobré téma a že stojí za to se k němu ještě vrátit, děkuju za vaši trpělivost.
Chápu law. Ano, asi ano.
Z haiku hlediska mi v ukázaném podání (půjčeném - s dovolením) druhý verš navozuje možný přesah ústící do překvapivého třetího verše. Vnímám tedy víc požadavky na haiku ... Proto jsem z něj prostě obyčejně nadšená:))
atkijko, to mi přijde víc natvrdo, jen smeč ... chybí tam ta všednost únorového dne - co zraňuje z obou stran zároveň (krása,smrt), to Gořino mě bolí víc, že nenápadně a dýl, tvoje jen píchne a pryč:) Ale zase jen můj pohled, nevidět to Gořino - tvoje je skvělé! :)
Mandragoro, tobě taky všechno dobré, snažím se naslouchat, žiji uprostřed zvířat a přírody.
Vůbec nevadí, Jitko, jsem ráda, fakt.
Já se ještě podívám do svých poznámek, proč jsem ty jednotlivé veršíky rozvrhla, jak jsou - začala jsem psát jako haiku, proto ta forma, pak se mi zdála málo "zenová" /rozumíš, jak to myslím/ a přehodnotila jsem kategorii - ještě před publikováním... díky, u tvé "lanovky" bylo přece taky živo, já mám radost, že přicházející nápady, ať haiku či minatury oslovují nejen mě.
Iri, ty mě uź asi roztrhneš, že se ještě vracím. Ale to druhé haiku s včelou je (pro mě) vážně krásné. Jabloň v jednotném čísle by taky mohla být na místě. Gratuluji Ti ke schopnosti zachycovat.
únorový den -
pod jabloní se leskne
zmrzlá včela
shoda - co člověk, to pohled - no, není to skvělé? tolik pohledů? pro poezii ... :)
V miniaturách - to je i v těch dvou - nemusí být podle mých informací moment "zmáčknutí spoušti fotoaparátu" dodržen, není to haiku, pouze hříčka. Jak píše Mandragora, co čtenář - nejaponec - to jiný názor, také samozřejmě nemám patent na psaní - stále se učíme :-)
Děkuji za vaše vnímání textu, tak bohaté diskuse si cením.
právě to je na tom tak boží, ten moment - víš, že to nejde, tak rychle, nebo možná ... to vidíš:) fantazie, vtip, ten bídák je všude a nikde! Ale jen v mé hlavě ... máš svou, dobrou - kořínku:) haiku nerozumím
law, rýžové saké taky nepiju:-)
kocour hledá, kde mu pokvete "pšenka":-)
včelka mne rozlítostnila - měla ještě spát v úlu a ne lítat :-((
děkuju
já haiku moc nemusím, málo rýžového vývaru v krvi asi ... ale tyhle básničky jsou malé střely, první trochu třaskavá - jak na konci kocoura totálně provaříš:) nepolapitelný tulák, no - a ta druhá jde přímo na komoru (... teď jsem asi pětkrát zkusila popsat ten pocit, co jsi vyvolala - pětkrát jsem to smazala:))) báseň nepopíšeš) - prostě jen odstřel:))
Karle, spíše bych to viděla jako senrju, ale nějaký výrazný haiku přesah v nich nevidím, a děkuju:-)
kvaji, nikdy to nejsou rychlokvašky, opravdu, jen těch možných variant je spousta a možná nevolím pokaždé tu pravou - díky za tvůj pohled:-)
Jituš, ano, vzájemné výměně názorů ohledně haiku ani miniatur ani čehokoliv jiného se nebráním, i já jsem mnohdy dala na rady - nápad - kolegů :-) a děkuji!
Mandragoro, děkuju za tvůj náhled a čas, který jsi miniaturám byl ochotný věnovat. Možností, jak ztvárnit nějaký postřeh, je vždycky víc, já jsem jim věnovala dost času, přehazovala jednotlivé verše a dospěla k formě, ve které jsem je publikovala. Pro sebe jsem si zdůvodnila každý verš tak, jak je "položen". Tématicky nejsou "samé překvapení", předkládám zimní obrázky - proto miniatury - hříčky. S tím, že někdo bude spokojen a jiný čtenář ne počítám a tvá doporučení si prostuduji.
Za smysluplnou diskusi i tvoje varianty děkuju.
Ireno, proč tomu neříkáš haiku, vdyď to je ne? Včela určitě. Hezké jsou obě, představuji si to.
Nevím, Irenko, jestli těch haiku (nebo veršíků na ten způsob) nepublikuješ moc. Co takhle zapsat si ty postřehy a publikovat až některé z nich dozrají.
Velmi se mi líbí oba náměty. A také to, jak přátelé haiku přemýšlejí, jak by šlo stvárnit jinak. Mnohdy přehození veršů, změna slova dokážou divy.
U prvního bych časově zkonkretizovala. Přestože pozorovatel mohl děj zaznamenávat déle, jak to vyplývá z adjektiva "všechny". Dalo by se nahradit
kocour skáče na poslední
branku v ulici
Druhé se mi velice líbí s prohozením 1. a 3. verše, jak navrhuje M.
Vzájemná výpomoc haiku textům náramně prospívá. Sama s tím mám svou zkušenost;)
Karpatský knihomoľ
09. 02. 2020zimní úplněk, únor
časovo umiestnené presne, dnes ráno sa mi zdal mesiac mimoriadne veľký a teraz tieto texty vnímam ako vyťažený extrakt týchto dní
Kočky sizkrátka dovedou užívat života za všech okolností. Pro nás velká inspirace. A od tebe i hezká poetická inspirace pro nedělní den. T.