Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte sePohádková
Autor
Zbora
Nejsem si už úplně jistý
ale měl jsem, myslím
kdysi dívku
Šli jsme spolu odněkud
a nejspíš někam
anebo taky vůbec ne
už nevím
Noc přes nás
chlácholivě
přehodila plyš tmy
Nevzpomínám si, jak to celé dopadlo
je to už dávno
a možná to byl sen
ale
dole u rybníka
zalesklo se její bílé tělo
přiložil jsem na oheň
jak říkám
už je to spousta let
Možná to byla víla
ale víla by se nejspíš nemotala nahá kolem ohně
s lahví vína v ruce
těžko říct
co jsme dělali pak
vzpomínky jsou jako vážky
Asi jsme se představili
ona říká, myslím: já jsem víla Anemarie
a já na to: těší mě, vodník Hubert
Takže skutečně!
Byla to víla
Jen jestli nelhala
podobně jako já
celý život
12 názorů
Líbí se mi neurčité básně, ve kterých není jisté vůbec nic. Taky se pokouším takové básně psát.
S tím mým čtením to nebude zas tak slavné. Čtu to nejméně po sedmé a mám prostě dlouhé vedení. Jen skutečnost, že autor má opravněné renomé, mne nutí textu přijít na kloub. Takže, na co jsem přišel já:
Nutně bilancujeme snad vždy a všechno. V zrcadle času, kdy čas je už notně daleko, jsme schopni, ochotni i nuceni přiznat si prohry (zde situační příběh s dívkou je vlastně pouhou metaforou). A přitom si nečiníme iluzi, že něco napravíme, zvláště, kdy už je pozdě nebo nezbývá čas, ale potřebujeme vyjádřit dík i za nevyužitou příležitost, jako malé přiznání viny.
Přemýšliví a důvtipní čtenáři se jistě potěší už jen prvními dvěma slokami, které jsou tak krkolomnné, že se tomu prostě nedá uvěřit a nutně pokračují dál. Za příhodný považuji výrazný dvojobraz ...plyš tmy... Báseň vrcholí v posledních pěti verších.
Co se mi celou dobu nezdá, je, že by básni prospěla větší stručnost, že ve výrazu sklouzává pro mně do vyprávění. Také závěrečný obraz - verš ...celý život... byť je naprosto na místě a jeho obsah je nezbytný, ve spojení , které automaticky naskakuje ...lhal jsem celý život... vyznívá přespřilš zpříma a text z hlediska formy zatěžuje.
Co je naopak předností?
Výrazný myšlenkový přesah a banální příběh, který není vlastním předmětem básně, ale metaforou, která dává najevo, že se hodí na spoustu dalších životních postojů. Vůbec tento způsob básnění mi přijde hodně sympatický tím, že se tváří ledabyle, banálně, čitelně, ale nabízí daleko víc.
Zdravím po dlouhých letech. A típám, jakkoli zoufale bych od tohoto krásného textu chtěla odtrhnout "celý život"!
kouzelná_květinka
28. 02. 2020Ona určo nelhala, on určo ano :-)
Je to super pohádka, ale neměla by mít plyšový konec?
Dva tipy! A jeden výběr ode mne.