Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seSprávce jabloňového sadu
Autor
Movsar
Správce jabloňového sadu
Zabil manželku, zabil druhou. Soud mu vyměřil prve deset, potom osmnáct let. Z Valdic si dopisoval s dobrým člověkem, jemuž patřil jabloňový sad; ten mu slíbil po návratu z vězení poskytnout práci správce.Psali si dlouhá léta, stali se přáteli. Získal tím záruku, a tak ho propustil o rok dříve. Prošel branou a dlouhou alejí propuštěnců směrem k Jičínu, bylo jaro, stromy kvetly a jemu se myšlenka nabízené práce zalíbila. Nasedl na vlak a k večeru už stál u branky sadu a zdravil se s přítelem. Poseděli, popili mošt, povyprávěli; o životě, ženách, dětech, těžkostech i radostech. Dostal klíč od sadu a domku, z něhož měl zase nanovo psát svůj příběh. Jaro se rozmohlo s nebývalou silou: stromky kvetly, včely a vosy se slétaly pít sladký nektar zvonků, slunce pálilo, večery byly čím dál delší a krásnější. I když si uložil střízlivost jako doživotní závazek, zanedlouho ty čarokrásné večery krátil kořalkou. Celé dny sedával a pil na dřevěné lavici u domku anebo zapřený o strom. Teplé noci někdy prospal jen tak v trávě pod tmavomodrou dekou posypanou hvězdami. Nic mu nechybělo. V létě dozrály jablka, některá popadala, některá ukradly děti, jiná rajští milenci a další se stala alkoholem vosám. Majitel sadu s takovým dílem nepočítal a když příteli vyčetl selhání, došlo k roztržce. V trávě pod tmavomodrou dekou posypanou hvězdami té noci spali oba, ale ráno se probudil jen jeden. "Zabil manželku, zabil druhou, zabil přítele, jemuž slíbil střežit sad," shrnul soud a svým výměrem nadobro konstatoval ztrátu důvěry.
Vojta se svou trochou
Velitel stíhačky Vojta už nesvedl jen tak přihlížet situaci. Dopil kakao, oblékl khaki bundu, sebral šroubovák a vyrazil k hangáru. Zpod křídel své stíhačky odšrouboval dva kulomety a čtyři jaderné hlavice a vyrazil. Zanedlouho byl nad Mrtvým mořem, na jehož hladině se vznášelo pár zapomenutých utopenců, a pak už se nechal věží navést k letišti u čínského města. V továrně ze svého nakoupil několik beden respirátorů, přišrouboval je pod křídla stíhačky a už zas letěl jako pták nazpátek. Cestou si ještě zaletí do Paříže, řekl si, zabloudit na pár chvil do rue Blondel, ale pak hned domů, předat svou trochu zemi.
Hryhorij a Dmitri
Prolévají se hořlavinou, křičí, snad už se i bijí. Dva chlapi z Koločavy v naší ulici. Vábeni bledým pohlavím Měsíce nestydatě vystrčeným z tmavomodrých krajek vesmíru, rozhryzaní touhou potulují se odnikud nikam. A jestli neshoří anebo jejich cesty nezkříží hlídka četníků, protoulají se až na kraj této noci, zkrvavělou ranou úsvitu vejdou do jitra.Neděle na Letné
Z oken se ozývá třískání hrnců na polévku, z ulice skřehotá tranzistor; muž myje své áemgé; napěněnou houbičkou, něžně, s láskou, jako ve Skřiváncích na niti omýval chlípný úředník těla mladičkých cikánek. Kuřáci před vchodem po přečtení pálí své cigarety a od zemědělského muzea už zas kokrhá kohout, smělý věrozvěst jara. A o dvanácté možná zatlučou z kostelíku na konci ulice, že už je čas nudlí.
13 názorů
Próza_měsíce
21. 05. 2020Kytiii - PM znamená /již cca 3 roky/ Próza měsíce, účastní se všechny prozaické kategorie...
Díky za vhledy a pohledy. Maluješ zajímavé obrazy. Čtu to v rámci nominace PM, kam si ale, myslím, toto dílko nepatří...
jako zastavení a osvěžení - jsem ráda četla
J.
Zajíc Březňák
11. 05. 2020Nad někým se někdy holt zlomit hůl musí. :-(
Ostatní mě tolik nezaujaly.
Všechny jsou moc hezké, ale nejvíc se mi líbí Letná - možná proto, že to tam znám. :-)
něco je dost hutné, smutné, konečně jako život, líbí se mi tvoje příměry