Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seDrobnohledem
Autor
Gora
ráno po dešti
ohýbám se k pěšině
pro poupě pivoňky
...........................
mravenci lesní
přinášejí semínka
k našemu domu
61 názorů
Radovane, udělals mi radost, já sama tato dvě haiku pokládám za zdařilejší / v mojí tvorbě /. Díky!
Radovan Jiří Voříšek
15. 10. 2020přijdou mi ti mravenci klasičtější, hajkovatější - lesní - dům
nicméně celé to bych vyjádřil, teď nevím správné slovo, ..., čisté?
Děkuji za zastavení se... bílá semínka jsou skutečně bílá:-), ale nechám jen semínka, sama již vidím, že slovo bílá je rušivé... děkuju za doťuk!
Bílá semínka jsou metaforou, díky které text působí komponovaně, za tím působením pak zaniká nosný kontrast mezi lesním a domácím.
Pivoňkové haiku se mi moc líbí pro přesah ve trojitém sehnutí.
Evženie Brambůrková
19. 05. 2020Obrázek se povedl a povídání též.
Dva psi lovečtí
chápejme vztek v ženštině
sbohem silonky…
Až dodnes běsní
kdys prošvih podat ruku
Gustavu Bromu
Děkuji, ale klidně to tam nech. Jen mě to vyděsilo, protože se mi už dlouho podobná věc nestala.
Chichi, to ne. Jestli chceš, asi se to dá dát pryč?? Tedy komentář smazat.
Překlep asi ne, protože ta písmenka jsou daleko od sebe. Teď si ale vzpomínám, že jsem s tou větou nějak šachoval, takže to tam asi nějak zůstalo. anebo jsem už blbej.
Kale, díky... když jsem tu "kuličku" rozdělila, jako by uvnitř byl kousínek karamelu... cukru. Tak to asi bude tohle... jen ještě, jestli to baští mravenci??
Nevěřím, že jde vůbec o semínka. Mohou to být krystalky medovice a tu mohou šišky vylučovat za teplého a suchého počasí nebo při napadení nějakého škůdce. Je sladkáa cukernatí. Medovice v lese někdy přímo "prší." Ale ani larvy se nedají vyloučit. V tom případě se asi stěhují. Bezpečně je odpudí koření hřebíček.
Ježišmarja, já jsem napsal velmy, to je strašné. Vůbec nechápu, jak se mi tam to tvrdé y dostalo.
Taky by musela pod smrky na zemi zůstávat křidýlka s prohlubinou (takovou mističkou na jednom konci), z níž ta semena vypadla.
Jardo, nejprve jsem si všimla asi před týdnem té spousty bílých semen, až když jsem koukla hodně z blízka, tak ty hemžící se veliké černé mravence:-), třeba si ta semena někam nosí - ke stavbě sídla nebo tak. Teď navečer tam mravenci už nebyli, zítra budu stopovat!!
Je potřeba vystopovat, odkud to nosí. Ze smrkových šišek to nepochází.
kvaji, jsem ráda, žes také zkusil... já chtěla spíš vyjádřit to, že sotva vykvetou poupata, spustí se silný déšť, celý keř nakloní tíhou vody... i když jsem za déšť jinak moc ráda, s pivoňkou to je každý rok.
Teď jsem si z pěšiny sebrala pár těch "vajíček"... ale jsou to semena. Bílou tenkou slupku jsem sloupla, pod ní sytě hnědá a uvnitř něco jako burský oříšek... mravenčí larva to určitě není. U cesty je několik smrků, nic jiného... Díky!
Pivoňky jsou hezké, nicméně s prvním haiku mám trochu problém. Pokusil jsem se napsal variaci, abych objasnil, v čem ten problém cítím:
ráno déšť nechal
na poupěti pivoňky
průhledné kapky
Druhé haiku se mi líbí velmy, ale nejsou to spíš vajíčka než semínka?
Oni jsou i poměrně agresivní...hned, jak si mladí odvedou malou vnučku, kouknu na to... brala jsem to jako nezvyklý poetický obraz, díky.
Ireno, nechtěl jsem tě strašit, ale fakt si to ještě ověř a případně se snaž zabránit takovému nevítanému nastěhování.
Jardo, já se tam půjdu ještě podívat... hlavně, aby se i s larvami nenastěhovali k nám domů:-(
Jen jestli oni nestěhují nebo v jiném mraveništi nekradou vajíčka či larvy!
Karle, měla jsem za to, že je to ze šišek:-), kolem cestičky před domem máme cca 20tileté smrky, nic jiného tam není... a tisíce malinkých semínek, bílých jako perličky...mezi nimi spousta velkých lesních mravenců...
díky!, i revírníkovi... v přírodě se moc nevyznám:-)
První se mi moc líbí. Asi se skláníte obě dvě. Mě zase kosatce, musel jsem je svázat. S mravenci si nejse jistý zda má smrk bílá semínka, řekl bych že spíš hnědá. Mohla to být medovice nebo nějaký sukr... ale to bys musela jít po stopě. Hezký obrázek. Bílé nám doma chybí.
Přemku, musela jsem hodně napínat zrak, co to je na kočičích hlavách před domkem... a oni mravenci a nosili něco jako bílé korálky... nejpravděpodobněji to byly semínka ze šišek z našich obřích smrků:-)
Děkuju za komentář, pivoňka je i má velmi oblíbená rostlina.
Vždy je lepší když mravenci lesní nosí semínka, než když mravenci zahradní nosí mšice do jabloní. Obrázek krásný, pivoňky jsou vděčná krása zahrady a potěší i ve váze. Veršem ještě zkrásní. Bezva.
Já ho vidím! Snad tady vydrží, ne jako u Zeledy, kterému obrázky do pár dní mizí.
blacksabbath
18. 05. 2020jóóó´....:-)))))))))))....krásný obrázek
Díky, Ivi... je mi divné, že vy ten obrázek nevidíte... nějak to asi nevyšlo:-(
blacksabbath
18. 05. 2020první zavoněla...vidím jak roste....:-))))............*/***