Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte sePomalé vlaky
Autor
Viviana Mori
vzpomínáš Jáchyme
zem byla koberec a kvetla
měkká; přívětivá k nahotě
hřebínkem z pěti prstů
česal si zlato z obilí
otec říkával: šikovné ruce
navždycky zůstanou pilířem světa
miloval tě
i s šaty zmazanými hlínou
neboj
než ráno kohoutek zaskřípe vrátky
vše ti odpustí
pro hnědé oči nesl by tě
po celý život na ramenou
nevěř Jáchyme
že pomalým vlakům se nezdají sny
za výhybkou čekají hvozdy
prachové peří
zahradník s košíkem spadaných jablek
hází je; ty chytáš potlučenou rukou
chuť bývá silný pán
utopí ostatní smysly
nenech si vytlouct z těla
byť jen malichernou
vzpomínku na domov
jsme křehcí lidé
Jáchyme
minulost vytekla komínem
beránčí vlásky
táhnou s chmýřím cestou po modré
dech po boji
jako když vískáš nehty zeď
slyšíš mě Jáchyme?
nic si nevyčítej
oči jsou příliš velké pro spánek
a na konci trati se každý vlak
stane světelným vojem
22 názorů
Viviana Mori
29. 09. 2021Ahoj, díky za čtení. Tebou zmíněné dílo neznám, najdu si :)
Pěkné, zosobnění v Jáchyma, ať to je cokoliv, skutečný člověk, život, či prostě jen nostalgie nad prožitým časem, bytí samo...
Velmi mi to rezonuje s Barbarou od Preveta, snad až příliš...
Viviana Mori
28. 07. 2020Vopice, no vida, po takový době tě vidět pod svým výtvorem. Děkuji za návštěvu, jsem ráda, že se líbí. Však se toho za ta léta hodně změnilo.
Ahoj Viv, po takový době... příjemný tě číst! Báseň je krásná. Vyzrálá a neotřelá.
Radovan Jiří Voříšek
14. 07. 2020Moc se mi tam líbí "zosobnělost" tedy ono přímé oslovování Jáchyma. Dál je tam spousta milých a niterných veršů, chtít je vypsat by znamenalo to sem prakticky celé kopírovat. krásné prvky jsou i postřehy dítěte se zaměřením na detail, které v sobě nesou čistotu. Rytmus mi přijde svěží. Tip je málo.
Moc krásná, líbí se mi!
Mnoho pěkných podobenství, rytmus, co hladí, ale neuspává, myšlenky, které se nevnucují, ale jsou vyřčeny. Ač se domnívám, že inspirováno konkrétní událostí, rezonuje to v mysli s vlastním prožitkem a tak já ctím poezii, jako krásný rámeček, jako bohatou paleta barev, jak vlastní sen, který autor čtenáři poskytne a nechá mu ho zdát ve vlastní fantazii :-)
PS Zajímavé, první přečtení mi vytáhlo z paměti vzpomínku na slavnou báseň "Barbara" od Preverta.
Zajíc Březňák
06. 07. 2020Čtu to stále dokola. Vím, že je ta báseň krásná a nevím tak docela, o čem je. Nakonec to snad ani tak nevadí.
Cítím v textu jistý rozpor a nostalgii, snad i romantickou melancholii. Jáchym je patrně někdo, kdo odešel z domova, nejspíše daleko. Možná jel pomalým vlakem, takovým jemuž se zdají sny. Minulost je ztracená. Jáchym si možná něco vyčítá, snad to, že odešel. Všichni ho přece měli rádi, nejvíce snad otec. V tomto bodě to trochu připomíná i biblické podobenství o marnotratném synovi. V budoucnosti je jediným záchytným bodem konec trati, který může symbolizovat smrt. Světelný voj však značí i jistou dávku naděje.
Viviana Mori
05. 07. 2020Všem velké díky za čtení a milé komentáře. Má báseň je ráda, že nemusí ležet na dně šuplíku:)
kouzelná_květinka
05. 07. 2020mám husí kůži...
blacksabbath
01. 07. 2020wow........*/***********
Karpatský knihomoľ
01. 07. 2020Pomalé sú dobré, je z nich vidno oveľa viac.
Šaty zmazané či zamazané?
nevěř Viviano
že se mi pomalu nezdá to udělení hlasu
nenechám si vytlouct z těla
přesvědčení o správné volbě
;-)
Tvé básně hladí, přitom nikdy nespadnou do polohy kýče. Jak řekla, tuším, Gora, používáš metafory, které jsou neotřelé - a přitom působí tak nějak samozřejmě, jako by jinak ani sdělit nešly...