Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seU Halabuta
Autor
Movsar
U Halabuta
V Jindřišské je denní vinárna. Nemá název, ale denně v ní sedává pan Halabut, a tak by se mohla jmenovat po něm.
Pan Halabut jen tak sedává nad sklenkou jindřišského vína a někdy se nechává slyšet, že víno má jiskru, kudrlinku, šmak anebo jinou pravidelnost, a jindy neříká nic.
A někdy pan Halabut vypráví. "To jsem znal jednoho, a ten sbíral plíšky od piva a od limonád. Potápěl se pro ně pod lavičky v parcích jako černoch z rajských ostrovů pro perly. Měl jich dva pokoje a trezor v bance. A jak umřel, nechali to naházet do kontejneru. Hovno věděli o kráse."
Někdy do denní vinárny zabloudí turisté z ciziny. Sednou si, ochutnají jindřišské víno a když pan Halabut zrovna vypráví, přestože mu nerozumí ani slovo, nemohou od něj odtrhnout oči, protože jeho řeč sama teče a perlí jako víno, kterému člověk taky nerozumí a přece je pije.
Koncipient
Chodí nervozně jako boxer s tejpy na rukou chvíli před svým prvním profesionálním zápasem. Koncipient na chodbě justičního paláce. Očekává drama, strašnou rvačku o žalobní nárok. A pak gong - z reproduktoru hlas rozhodčího vyzve k vstupu do ringu jednací síně. A už se to pomele, argument bude střídat argument, nebude vědět jak, ale jeho věty budou lítat vzduchem a sem tam nějaká znejistí jeho soupeře. A i když odejde zbitý, s koncentrační výzvou k doplnění svých tvrzení, bude šťastný, že to ustál a nezamítli ho v prvním kole.
Asfaltéři
Žižkov. Ráno tu voní čerstvým asfaltem. Vylévají ho chlapi v partě. Dělají to se zanícením, asfaltéry se nestali jen tak pro nic za nic.
Později k desáté si dají chvilku, kakao z bandasky a cigaretu, robotnický brunch. Pak je bude ještě zaměstnávat asfalt, ale až slunce vystoupá k půlce dne a horko se stane nesnesitelné, odloží i to málo, co na sobě nechali, a s nahatými lulíky se posadí sluníčku a zvyklostem navzdory. A jak kolem budou chodit holky nalehko, jejich lulíky budou závodit s asfaltem, co dřív ztuhne.
Syrečky
V tramvaji číslo osm páchnou syrečky, celým jedním vozem. Buď šlo o žert, nebo kemosi došel stréc z Olomoca a nevydrželo to špagatisko od kabele a všechno to padlo na zem. Tak teď všichni postupují do dalších vozů a po strécovi ani památky.
12 názorů
Americky basnik a jazzman civilni/civilistni poeticke polohy. Stoji za cteni. Nektete jeho basne i zhudebnili na starem jazzovem albu z 70.80.let. pravd tak jsem ho objevil.
Je to celá sbírka. Jedna z nejceněnnějších sbírek vůbec. https://www.databazeknih.cz/knihy/spoonriverska-antologie-89601
Děkuju přátelé. A Zboro, těší mě, že sis všiml. A snad tomu ještě není konec. Jen sesbírat to není v mých silách.. a tu báseň si rád najdu, neznal jsem ji. Dík za tip.
Halabut je fajn. Docela se mi zamlouvá, že v něm využíváš motiv, který jsi už použil jinde. To by mohlo dobře fungovat v rámci sbírky - vše by na sebe nějak navazovalo. Trochu mi to připomnělo Sponnriverskou antologii, kde jedna báseň také často podmiňuje tu další. Mimochodem znáš ji? Bezesporu bys z ní byl unesený.
Oživené obrázky s chutěmi i vůní syrečků a asfaltu, popřály k vítězství koncipienta prvním kole. Jadrné. Bezva.
Díky, přátelé. Zvlášť tobě, Romane, za navazující text. Ta vinárna tam skutečně stojí a kdoví, co tam točí. Jinak ta tramvaj to byly nefalšované syrečky, jen už je asi nějaký hamoun posbíral, poněvadž tam na zemi už nebyly, jinak ani stopa po jiném činiteli.