Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seKonec jednoho břižoletkáře
Autor
Movsar
Konec jednoho břižoletkáře
Po škole, na radu rodičů, stal se břižoletkář. Pan Halabut vedl skromný život a profese mu v tom nepřekážela. Brzy se oženil. Do práce, z práce, o víkendech na kopečky anebo k vodě. Tak šel čas na malém městě v pohraničí.
Lidé měli pana Halabuta rádi, konečně byl to jediný břižoletkář v kraji. A tak si ho předcházeli, nejednou mu donesli k tomu málu peněz lahvinku šnapsu. A pan Halabut neodmítal, strčil ji do kabely a doma do sekretáře, a nevydržela nikdy dlouho.
Když dospěl čas, Halabutovi se rozvedli. Pár let z toho mraku vydrželo pršet, ale vzalo i to konec a pan Halabut, když už mu to nebylo zapotřebí, rozhodl se odjet do hlavního města; nadobro.
Pronajal si slunečný byt a založil praxi. Jenže břižoletkářů bylo ve velkém městě dost, a tak paběrkoval s bídou v zádech.
V soumračné hodině své existence objevil vinárnu bez jména, v samém středu města, poblíž gotické věže. Točili tam místní víno a v tom, narozdíl od šnapsu, pan Halabut rozpoznal jiskru na dně sklenice. Rád pil a povídal, jeho řeč tekla jako alkohol, perlila příběhy, kdo nerozuměl, jen ho pozoroval.
Tak to šlo pár let. Postupně uzavřel břižoletkářství i svůj životní kruh. Když jednoho rána nepřišel do vinárny, vytušili a vypili na paměť sklenku místního. V typografii o ulici dál pak nechali vytisknout na velikou tabuli "U Halabuta" a pietně ji přitloukli na dveře.
Pokácený semtamfor
Na křižovatce pod Marjánkou v noci někdo skácel semafor. Stál mu v cestě, zubil se červenou. A tak s chutí býka neznámý silák vzal za ocelovou trubku a metr nad zemí ji zlomil. Možná u toho zakřičel, až paní Kadeřábková z Bělohorské sebou cukla ze spaní. Pak přešel silnici a zmizel někde u Hládkova. Teď z toho mají dopravní inženýři těžkou neděli. "Bude se to muset vzít u země," přejíždí prstem po obvodu pahýlu vrchní technik. "Co tohleto bylo za zvíře," kroutí hlavou pomocník a startuje rozbrušovačku. A někde u Hládkova se probouzí neznámý silák a něžně bere do rukou dcerku - u kakaa budou se dívat na Studio Kamarád.
Znovuzrozená Blanka
Blanka unikla o minuty, píší digitální noviny. Blanku Matragi jen těsně minul výbuch v Bejrútu. Slyšelas to mámo, Matragi byla v Bejrútu a skorem ji to lízlo, ta bomba z lodi, volá muž v tílku a trenýrkách k ženě u kuchyňské linky. Kdo je to Matragi? otočí se žena a rozvlní strakatý mantl, který jako by vypadl zpod nůžek znovuzrozené Blanky.
7 názorů
Děkuju. Jsem rád, že jsem vám uchystal aspoň pár chvil dobrodružství kriminalistiky. To slovo ať zůstane zahaleno tajemstvím.
břižoletkář - možná nic takového není, ale jednou může být, každopádně to ve mě vyvolalo zvědavost a přilákalo ke čtení :)*
Velmi vtipně, citlivě a pohotově podaná informace o životě kolem nás. Zasluhuje tip.
aleš-novák
06. 08. 2020brizolit mě napadl taky, ale zdálo se mi to moc přízemní... Halabut fasádník? :o)
S brizolitem to v první asi nemá co dělat:-)?
Dnes pointa druhé - se "zvířetem", připomíná mi Pannu a netvora.
také jsem neuspěl a protože nechci být za blba, vypracoval jsem si teorii, že je to jen výraz, který má dodat textu na zajímavosti....:-). Každopádně tenhle trochu Nerudovský styl mě baví, takže Tip.
marně se pokouším přiřadit malebnému slovu "břižoletkář" nějaký konkrétní význam...