Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte sePo sv. Anně
Autor
Gora
bezvětří –
nad hladinou se vznáší
chmýří z bodláku
.........
po svaté Anně –
babka veze na kárce
šišky a větve
39 názorů
Karle, děkuju...u tebe je vždy vidět, jak poctivě všechno čteš... což mě těší.
Když se vzduch tetelí, zdánlivě se nepohybuje. Babky ani dědci ještě nevymřeli, zvlášť když to mají blízko a vědí kam jít. Hezké.
Tip hlavně za druhé, ten odkaz na chladna zrána. Z haiku už čiší podzimní mrazík.
Silen, nakonec zvítězilo pouhé bezvětří... těžko to asi lze vystihnout lépe:-))
(Zvědavě se vracím, kterak to dopadlo s bezvětřím. Ticho tady bude a žádné proříznutí koncentrované představy zvukem vzdálené cirkule!)
Jituš, já nejdřív měla jen - bezvětří, tak to letní asi umáznu:-)
Ta tvá bodláková ukázka je skvělá! Díky...
Evženie Brambůrková
09. 08. 2020Babky s kárkou ještě jsou?
blacksabbath
09. 08. 2020hezký obrázek bodláku kadeřavého....:-))))
Letní? Možná také na zvážení, jestli by nestačilo prostě bezvětří, bez obecného letní. Samotnou mě přiléhavější adjektivum nenapadá.
Malý přídavek. Jen si nějak nevztahovat atd. ...se mi sem líbil.
Myslíš si maně,
jak brzy už,
brzy,
dorazíš ke srázu života.
Rok - dva - tři - čtyři?
Úděl tvůj býti tulákem
jako top bodláku chmýří.
(Úryvek -Tu Fu - Chmýří bodláku - Zpěvy staré Činy)
Já to naprosto chápu. Bezvětří a něco drobonkého se přece pohybuje nad hladinou (v I Ting, kchan, voda, hlubina) to je tajenno, ale také nebezpečí. By bych tím také fascinován.
Pavle, dík! Já ta chmýří - když mám někdy to štěstí být u toho - sleduji dost fascinovaně, a vesuvanka parádně zdůvodnila, kde je příčina "letu", velmi jí děkuju...
Ale zase musím říct, že mi vesuvanka otevřela oči u toho prvního. Teď mi přijde fantastický!
Jani, děkuju za komentář, vždy přesně vystihneš to, co by čtenáře mohlo k danému tématu zajímat, to o chmýří jsem netušila!
Líbí se mně obě haiku :-))) TIP.
Pranostika "svatá Anna, chladná rána" skutečně dříve platila. V dětství jsem chodila sbírat šišky na topení, a ráda :-))). Ono už je to moře let...
Chmýří (okřídlené nažky) bodláků, pampelišek a dalších rostlin, se může pohybovat i za zdánlivého bezvětří - stačí totiž jen nepatrný a kratičký záchvěv vzduchu, který ani nevnímáme (pro nás je to bezvětří), a nažky dostanou impuls k pohybu s dlouhou setrvačností. Svým uspořádáním velmi jemných vláken jsou k tomu přizpůsobeny.
Když už ilustrační obrázek, nebylo by lepší toho bodláku, Iri? Pampelišky mi spíše evokují pozdní jaro.
Díky za reakci, je to okraj ČK a kousek do lesa, někteří lidé mají zvyklosti, které nenaruší prostě nic:-)), takže to z mé strany není stylizace, tu v haiku skoro nikdy neužívám...snad v haiku o mniších, ale i to je odpozorováno.
Ono je to hezké, poeticky napsané, ale letos po svaté Anně konečně přišlo opravdové léto, předevčírem jsme seděli dlouho do noci u ohně, bylo teplo, a včera bylo celý den přes třicet. Já osobně babky s kárkama u nás na vesnici už dávno nepotkávám a sbírat šišky jsem je neviděl ani jako dítě. Takže prostě nemůžu věřit tomu, že je za tím prožitek, žes potkala babku s kárkou, přišlo něco jako "satori," které si chtěla zpracovat do básně.
To mne moc těší, pokud se chmýří drápkem uchytilo:-))... nevím, jestli by si plulo v tom "roztřeseném horku" nad cestou... tam se možná hýbe jen ten vzduch:-)
To já si nemyslím, že by vymyšlené, spíš ukazuji, jak jsem se rozkutálela namísto koncentrace. A toto jsem si vyčetla, že plachtí v bezvětří. Ještě dumala, zda něco dalšího třeba. A takto mě to při té příležitosti uhnulo. Většinou jen prolítnu a nesu si obsah dnem, jestli rozumíš, kdy si s textem ještě povídám.
Silenko, ta vodní hladina je skutečná i to chmýří... u nás za domkem, je to jen můj "popis pozorovaného"... a to horko taky, ale asi je to skutečně "mé posouzení situace"... takhle to je myslím lepší.
Zajímá mne, jaká síla to chmýří nese, když se ani lísteček na jabloni nepohne...
Irenko, nenech se ode mne zviklat, je to jen maná zmínka, vyčkej uvážlivých soudů, sama právě váhám, protože horký vzduch, toť otázka, jak pro koho, ale zároveň léto samo o sobě může být i pěkně chladné, že ano.
V textu se chvěním (např. vzduchu) nad cestou bych asi měla jiný obrázek, tu právě přemýšlím, zda si dobře dosazuji, no hned jsem si byla zkontrolovat, zdas psala skutečně vznáší a ne něco jiného. A přivedlas mě k zamyšlení, může-li se v přírodě chvět vzduch horkem nad vodní hladinou, že se musím lépe dívat. Což je těžká věc, neboť ráda hřeším na odklad dioptrií a rozmazaný impresionismus. (Tyto poznámky nemají celistvou souvislost s obsahem haiku, přesto myslím, že tě zaujmou, kam se mi rozeběhly myšlenky...)
Silene, děkuju, no, s tím horkem máš asi pravdu, pokusím se nahradit... měla jsem předtím jen bezvětří, ale abych dodržela slabiky, přidala jsem horké:-), ještě popřemýšlím!
Jevím rozhodné nadšení pro babčinu rozhodnost.
Jsem zvědavá na vaše haiku plénum v tom prvním případě, to je krásná záležitost za mne, ale nebude vám horké připadat jako hodnotící?
Smích – je ve dveřích
nezapřeš geny šáši
Kubo Koháku
Petr Čech v bráně
šest gólů – lid kárat chce
bručí i Nedvěd
Zvyk je železná košile.....
Děkuju, Ivi... to bude:-). Nemusela by, ale je to tak každý rok... les Dubík ji dobře zná, dříve jezdila se starou mámou, teď sama.
blacksabbath
08. 08. 2020to první mě zašimralo.....to druhé to je jasné..... sv.Anna..chladno zrána....babka bude připravena....*/******************