Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seProměny
Autor
Umbratica
Tento způsob léta
červen 2020
Mrtvý klid mokrých svítání
kdy prší na stavby
kdy zrezlé míchačky
dřímají pod kusem linolea
a všechny ty vodou nasáklé
nedostavěné zdi
připomínají rujiny
přírodou dobytých hradů...
Proměnu krajiny zastavil déšť
oživlý plevel se prodírá štěrkem
a vrabci tahají do dutých cihel
větvičky stébla a mech
Zoufalcům v pláštěnkách
zbývá jen počítat ztráty
Starousedlík ale ví
že jednou těm cizincům
přecejen vysvitne slunce
a velké peníze
a velké dluhy
pokryjí údolí náplavou
zhmotnělých vizí a snů
z jiného světa
Zatím však prší do písku
kopce jsou nižší a nižší
a žluté potůčky
malují do bláta chaotický
abstraktní obraz
Zbor
Do zpustlého sadu
zírají okna bez očí
a ztrouchnivělé plaňky v plotě
drží už dávno pohromadě
jen stehy psího vína
Prázdno v chalupě
dohlédlo na dno zrcadla
když vybílené plísní
sní už jen o vůni hub
o něžných dopadech šišek
na krovy které se s úlevou zbortí
o semenech věčnosti
v brázdách zapomenutých polí
Číslo popisné : nula
bývalá samota
současný nájemník - les
22 názorů
Díky za típek, Aru. Ten patnáctý vždycky potěší. Budu moci vložit další básničku.
Minervo,
baví mě občas přehodit výhybku a psát i volné verše. V nich je tady ale obrovská konkurence a tak nevím, jestli zrovna ty moje výtvory obstojí.
Leraku,
děkuji. Zájem o mé smutné básničky mě povzbudil k psaní dalších.
law,
když píšu o dluzích, vím proč. Ta nejhonosnější stavba v našem údolíčku, které říkáme vila Tugendhat, už několik let stojí, je před dokončením, ale dál se nestaví. Její stavebník je patrně zavřený a rozestavěný dům se nedaří prodat. Kdo by jej taky koupil za 22 miilionů, že ?
Štírko,
na bývalých polích vyrůstá kolem několika starých usedlostí nové satelitní městečko a bývalé "samoty u lesa" bere les do své zelené náruče. Taková je realita.
Alegno,
ta první básnička je ze současnosti. Stavby kolem našich pozemků už zase utěšeně rostou. Když ráno otevřeme okno, uslyšíme takový rambajs, že ho zas rychle zavřem. Ten zbor, o kterém píšu, už ale neexistuje. Psala jsem o něm popaměti.
Filosofko,
jsem spíše smutná básnířka, jsem tak trochu tragéd a vždycky mě potěší, když se lidé dokážou naladit na mou notu. Psát smutné verše dnes není zrovna v módě.
Zbor - a jednoznačně. Krásná poezie s úžasně vedenou atmosférou melancholie.
"... a ztrouchnivělé plaňky v plotě / drží už dávno pohromadě / jen stehy psího vína." *
(Snad jen. Mohl bych se obejít bez adresně určujíci poslední sloky. Ale jen můj názor.)
blacksabbath
11. 08. 2020ráda jsem obě četla....Zbor vede,,,,,,*/********
můj favorit je Tento způsob léta, je to možná tím pohledem, basetím - že takhle jsme si to léto nepředstavovali (... každé:), lidské oko z perspektivy suchých nohou - než se protrhne s novostavbami hráz:)
Líbí se mi obě, více ta druhá, jsou tam moc pěkné obrazy ("okna bez očí"), atmosféra místa je hezky vystižená. Inspirativní poezie.
Goro,
já jsem už napsala pár básní o zbořeništích. To je pravda. O zastavených stavbách jsem ale zatím nepsala. Dvě máme na doslech od našeho pozemku, takže když v červnu tolik pršelo, vždy mě ráno překvapilo to podivné ticho.
aleši,
ten domek o kterém píšu, dnes už neexistuje. Někomu stálo za to, aby tam poslal bagr, ale jinak les zvítězil a místo polí jsou pastviny pro ovce. Podivné je jen to, že k tomu místu vedou staré dřevěné sloupy elektrického vedení.
aleš-novák
11. 08. 2020číslo popisné : nula ...hmm...