Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seVítr a kyvadlo
Autor
Umbratica
Severní vítr
Severní vítr nad kopule
jižního města přihnal mrak,
na řetězech se houpe drak
a lidé jako včely v úle
najednou ztichli na náměstích
a hlavy k nebi zvedají.
Kdo ztratil víru hledá ji,
ten tam je klid i pocit štěstí.
Havrani táhnou nad věžemi,
vločky padají do zahrad.
Je na tom líp ten kdo má rád,
proto snad láska pomůže mi
překonat mráz a dlouhou zimu
strach, co se vkrádá do mých slov.
Už aby jaro odneslo
kry na řekách, désť saze z dýmu.
Hodiny
Ve váze růže uvadlá,
nad ní pohyby kyvadla.
Na trní vlání pavučin,
květina - čísi dávný čin,
poupě komusi podané,
místo ano však chladné ne,
ruka, která se poraní,
krev, která stéká po dlani...
Na dně vázy se kupí prach,
občas to hrkne v hodinách,
věneček z číslic zavoní
hřbitovem a smrt na koni
objede v mlze prázdný dvůr
a v jejích stopách dvanáct můr
k nočnímu oknu přiletí.
Proč jsi tak zbledla ? Co je ti ?
31 názorů
Ta pomíjivost mi teď jde po krku, když si čtu některé básně starého Bukowského.
Děkuji za přání. Já už chodím bez berlí. Hodně zdraví, pohody a klidu přeju i tobě.
Um, díky za čtení a komenty, mám to teď náročné, a tak není čas a vlastně ani inspirace, oprašuju spíš staré smazané věci. Ať ti zdraví slouží, to je teď podstatné, když člověka zaskočí vážná nemoc, i když ne vlastní, ta pomíjivost jde tak nějak víc po krku...
En,
děkuji za koment a za tip a jsem moc ráda, že jsi zase tady. Dlouho jsi tu nebyla a chybělas mi. Taky jsem tu dlouho nebyla - kvůli zlomené noze. Ale už se to lepší. Už můžu chodit i bez berlí.
Ten sdružený osmislabičný verš je u tebe trochu novum. Z monotónního rytmu připomínajícího až jakési zaříkávadlo vytrhne čtenáře závěrečná znepokojivá otázka. Obou textů by byla myslím škoda pro písňový text.
fialko,
od spřízněné duše, která vázaným veršům rozumí, mě pochvala moc těší.
Knihomole,
jak vidím, Hodiny to nad Severním větrem vyhrály. Takže se budu snažit občas zase napsat něco na ten způsob.
blackie,
pohádky - to je moje. Ale mám spíš ráda ty smutné. Když už jsme u toho Brna, tak třeba od Mahena.
fusky,
pro mě má severní vítr tvar améby, která postupně pohltí a vcucne do sebe celé město. Když začne snežit a není pak vidět na krok, vypadá to jako takový malý konec světa. Jde ale o to, aby ta améba do sebe nevcucla i naši dušičku.
Filosofko,
takovou formu používám jen zřídka. Když ale člověk píše vázané verše, je dobré pokusit se občas psát jinak, než píše obvykle.
Alegno, díky. Dřív jsem texty pro písničky označovala jen jako texty, ale nikdo to moc nečetl. O vázané verše mají čtenáři větší zájem. Proč, to je mi záhadou.
law,
taky bych chtěla být sluníčkář. Jednoduché to rozhodně nemáte, ale hlavně že přinášíte dobrou náladu jiným. Kdyby všichni jen plakali, nedalo by se to na světě vydržet.
Radovan Jiří Voříšek
17. 08. 2020báseň je vynikající
Radovan Jiří Voříšek
17. 08. 2020špička jakubské věže
protrhla mlze tvář
tou dírou slunce
dopadlo na oltář
PS brňáci děkují
Karpatský knihomoľ
17. 08. 2020Hodiny sú mojim favoritom, vytrhávam zopár hrozienok z kontextu:
květina - čísi dávný čin
věneček z číslic
blacksabbath
17. 08. 2020draka v řetězech se nebojím...
ani křižáka co cválá na koni....
kdys žil-byl v jeskyni u řeky Svratky
hle......z písně tě lákám do pohádky...................*/****
se nehádám:) - nevím, co přijde, jen to, na co myslíme, posilujeme - nebo víbůh, co je po věčné tmě ... :))) my sluníčkáři to mám jednoduché
Rozjasní se ? Básničky které mám nachystané na čtvrtek jsou spíš takovou moderně(doufám) pojatou dekadencí. Nevím, jestli se rozjasní. Snad jenom v Srpnovém ránu.
Já Reynka asi ještě nečetla, hamba:) přišlo mi trošku do Erbena - když člověk dojde, až dolů, už to jen stoupá - tak jsi jen o krok pozadu ... :) Mám ráda tu chvíli zatmění, než se rozjasní.
Díky, law. Ano, je to o stárnutí, o čase, který se krátí a opravdu taky o svědomí. Vnější formu jsem si vypůjčila od Reynka, ale on by takovýto obsah do básně nikdy nedal. Jeho básně míří vzhůru. Ta moje míří spíš dolů.
Líbí se mi ta druhá, balada ... svědomí:) - má atmosféru, že bych šla v noci zavřít okno
Ty máš taky zpěvné básně, Marku, takže tady už chybí jen nějaký ten skladatel, který by nás začal zhudebňovat. Díky.
Melodie se dostavuje sama. Ty máš vůbec básně zpěvné, melodické, často hravé.
Básně, jež mysl probouzí
není v nich místo pro nouzi
hravé jsou, je v nich slyšet smích
a lidské srdce
řekl bych...