Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seOdysseus
Autor
Umbratica
Ztemnělá ulice
a ve dveřích žena -
Silueta bez tváře
má za zády žár
Jdeš pouze kolem
a dotýkáš se ohně
těkavýma očima
člověka který si zkracuje cestu
přes nebezpečnou čtvrť
Jdeš pouze kolem
a pro jistotu
máš ruce v kapsách
sevřené v pěst
vosk v uších
a roubík
místo cigára
Vlastně tu ani nejsi
a přesto
tvé hlasité kroky
zanechávají dlouhé stopy
ve zraňované tmě
22 názorů
En,
jistě máš pravdu v tom, že víc je zraňovaná Penelopa. O její bolesti vlastně ta báseň je. Ale jde Odysseus přes nebezpečnou čtvť (to nebezpečí je láska) jen tak, protože si zkracuje cestu ? Ne on jde tamtudy schválně. On jde tam tudy protože provokuje, on jde tam tudy proto, že je to lstivý a nebezpečný parchant, který má za zády díky své vychytralosti jen hory mrtvol.
Jenže - ten kdo jde mečovou cestou a zahrává si, pořád si zahrává, skončí jednou jako ta postava na tarotové kartě "desítka mečů".
Dnešní Odysseové už nepřecházejí přes nebezpečnou čtvrť s rukama hluboko v kapsách, roubíkem a voskem v uších... a zraňovaná je Penelopa. Nicméně báseň jako by otvírala spoustu výkladů a zasutých vzpomínek
Markel,
dnes jsem zveřejnila něco ještě obraznějšího. Napřed jsem to chtěla nazvat dokonce Vyhnálovské barvy, pak jsem to ale nazvala Vyhnálovský klid.
Milane,
a není za tím špatné svědomí ? U mého hrdiny tomu tak je. Snažil se všechny přelstít.
Veršotepče,
děkuji za výtvarnou kritiku. Dnes jsem zveřejnila Vyhnálovský klid a to je báseň ještě výtvarnější. Alespoň první dvě sloky.
Trivi,
Odysseus byl velmi lstivý člověk a takoví bývají Osudem tvrdě potrestáni. Není tedy divu, že byl Synem bolesti.
blacksabbath
04. 09. 2020zevnitř.....zraněné....těkavé.....(ne)štěstí............*/**********************
Evženie Brambůrková
03. 09. 2020Po přečtení komentů je situace jasnější. Pro mne pak lépe pochopitelné.
verše, jsou pro mě vnitřně silně emotivní, nevím, vyvolávají pocit neuzavřené ztráty ***
Anonymní_Veršotepec
03. 09. 2020Pěkná báseň. Hezky obrazná, téměř evokuje výtvarné dílo. Dávám tip.
Velmi dobře zvolené jméno básně. Podle Homéra jméno Odysseus znamená Syn bolesti, ale chápe se i jako působitel fyzické či citové bolesti sobě i druhým.
Jinak téma míjení, nabitého někdy až zničujícím tichem, mě taky svého času bralo - viz tady a tady. To jen, jak to občas vidí muži.
Tahle báseň je velmi soukromá. Proto do prologu tentokrát nemohu napsat nic. Nejsem egocentrik a vyjadřuji se raději velmi nekonkrétně - v symbolech a jinotajích. Teď mě zajímá, jak budou vnímat ono velmi soukromé čtenáři, co si pod mými symboly představí.
Asi by neškodilo u této básně dát něco do Prologu, co tě třeba inspirovalo, na co jsi při tom myslela, byla by líp uchopitelná a bude mít větší přesah.
Pavle,
tady jde hlavně o to, kdo je ta žena, kterou Odysseus míjí. Bude nejspíše nějaká siréna. Bude to nejspíše nešťastná siréna, která nemůže za to, že je siréna.
Tahle báseň je tragická a vystupují v ní dva tragičtí hrdinové.
Vidíš to. Jdu pouze kolem, udělám maximum pro to, abych neublížil. Přesto pouze fakt, že existuji ublíží.