Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seDekadent
Autor
Umbratica
Na ztichlé hřbitovy se chladná mlha vrací
a svící chladný třpyt se v mlze rozpíjí...
Proč mnozí básníci zas najdou inspiraci
v té scéně morbidní, vše v sobě rozbijí
a v šeru krátkých dní své gramatické rýmy
vráz kupí jako brak do černých sešitů ?
Proč já jsem jeden z nich ? Proč rytmus prastarý mi
zas bere z veršů jas ? Proč blázen hřeší tu
a mlhou opojen jen o křížích mdle zpívá ?
Je vinen onen jamb, jímž jsem byl odkojen ?
Tam dole v hospodách jsou lidé šťastni z piva...
Vše v starých kolejích - Můj vagon ? Odpojen !
54 názorů
Alfonsi,
díky za neodekadentní verzi jako od Krchovského i za tvůj típek.
Snoubí se tu klid a žal.
Proudy slzí plynou z krvavých očí,
ožralý hrobař na rakev močí
a svět se točí - dál.
Za tip děkuji a byla by škoda ho nedostat, protože tipu od tebe si obzvláště cením.
Jé - omlouvám se - to se mi snad ještě nestalo, napsat názor bez tipu - má nesoustředěnost dosáhla kolosální úrovně :)
Je paradoxní, že dekadenti z 19. stol psali záměrně exkluzivně, snažili se zachránit "velkou" (= vzdělaneckou, aristokratickou, exkluzivní) poezii před zlidověním. Bylo to v době, kdy do poezie už hodně pronikala politika a kdy se začala hodně měnit v "užité umění", při tom ale sami věděli, že plebeizaci poezie nemohou zabránit a např. Karásek, který nestihl včas umřít jako Hlaváček, si plebejců užil až dost !
Beatniky bych zařadila(vrátím se k ženskému rodu, ať se to neplete) mezi popové básníky. ... Každá citlivá duše může číst a chápat poezii tak jako může poslouchat hudbu. Je škoda, že energie kolektivního podvědomí se dál vlévá do hudby a textů a do poezie už ne .
- kam bys zařadil beatníky? A v širším kontextu: - zvulgarizovala poezie, nebo společnost? A lze to vůbec oddělit - pokud se proměňuje společný komunikační kód - bez ohledu na vůli individua? (btw: pokud bych uváděl cizí dílo, jistě bych to uvedl)
Velmi dobře Ti v neochotě adaptovat se rozumím. Nejsi v tom rozhodně sám. Do žumpy se nikomu nechce. Ale - můžeme se potom divit, když poezie dnes působí, jako akademický anachronismus odvrácený od reality do vnitřního vesmíru? Jako v podstatě zbytečný artefakt, který jako NÁSTROJ společnost dnes není schopna používat - což paradoxně její situaci dále (a podsatně) zhoršuje?
Po stránce básnické- nádhera. Dal jsem ti za to tip a určitě, pokud jsi autorem, bych to vychválil do nebes i v kritice pod básní na panelu.
Je to ovšem nepochybně dílko neodekadentní , proto má tak razantní a vulgární závěr. Skutečným dekadentům nebylo nic vzdálenější než vulgarita. Dnešní neodekadenti se naopak v oplzlosti, agresivitě a silných slovech vyžívají. Dnešní člověk se neumí ovládat a ještě je na to pyšný. Je to smutné, ale co já s tím nadělám ? Mohu dělat jedině to, že se nepřizpůsobím trendům doby. Pro většinu lidí je velmi úlevné se někam zařadit, třeba do žánru neodekadence. Já se zásadně nezařazuji nikam a na nic se tak docela neadaptuji. Adaptovat se na "naši dobu" znamená totiž spáchat duchovní sebevraždu.
(- když tedy nedáš pokoj s tou hřbitovní dekadencí, tak jednu starodekadentní přihodím. Děkuji za inspiraci.)
na hřbitov vstoupil jsem tam do zahrady stinné
po svém dni unaven co noha nohu mine
do temných zákoutí kde prach se mísí s hlínou
do opuštěných hnízd obrostlých pavučinou
do barev vyrudlých kde modrají se tisy
kde otlučený Bůh na zrezlém kříži visí
do poztrácených jmen kde blikotají svíce
kde v zídkách k ramenům schrány na popelnice
na hřbitov vstoupil jsem když soumrak už se krad
na hřbitov vstoupil jsem – na vaše hroby srát
Ale to máš třeba jako s hrou na kytaru. Když budeš denně cvičit pět hodin, tak buď budeš nakonec hrát jako Paco de Lucia, nebo s tím nakonec sekneš a přestaneš poslouchat flamenco.
Marku,
dík za chválu. Na ty barvy jsem položila důraz hlavně v básničce Vyhnálovský klid. Původně jsem to chtěla nazvat Vyhnálovské barvy.
Aru,
až budeš v depresi, pokus se psát alexandrínem. Buď se z tebe stane skutečný dekadentní básník, nebo tě deprese přejde.(No ale - třeba taky chytíš novou depku z toho, jak je alexandrín těžký.)
Veršotepče,
dekadence je opojná, i deprese je svým způsobem opojná, takže psát jako dekadent - to může nahradit i pití toho nejčernějšího piva. A ten, kdo je opravdu ale opravdu v depresi, za sebou pálí mosty, nechce nikoho vidět ani slyšet. Vše v sobě rozbíjí a to jak minulost a přátelské vazby, tak hlavně budoucnost.
Opakuji se - výborně umíš zachytit atmosféru, slova nanášíš jak silné vrstvy barvy - a slovní obraty, toť jemné tahy štětce...
nevím jestli jsem byl dekadent, ale deprese bylo moje druhý jméno, ale už je to lepší (-:
Anonymní_Veršotepec
07. 09. 2020Takhle báseň se mi líbí - vše v starých kolejíc mi vůbec nevadí, ale naopak mě ruší "vše v sobě rozbijí", takže na rozdíl od snakea bych spíš poupravil tohle. Ale jinak super.
Morticie,
mám v šuplíku básničku Nádražní bufet II, ale její zveřejnění pořád odsouvám, protože se domnívám, že mě napadlo něco lepšího.
moorgaane,
někomu pobyt na vedlejší koleji docela svědčí. Třeba Karel May a F.M. Dostojevskij napsali část svého díla ve vězení. Bylo to ale vězení pro dlužníky.
Můrko,
děkuji. Opravdu je nejlepší takové dekadento, které jásá a všem přináší dobrou pohodu.
Evženie,
když se podívám ven, tak už to tam vypadá jako v listopadu. Doufám, že to tak nezůstane. Věřím, že ještě příjde babí léto.
Břízo,
to jak kdo. Někteří staré koleje nenávidí a myslí si, že ten, kdo není trvale originální vůbec není básník. Problém bývá v tom, že pak ta "originalita" je tahána až z paty.
Alegno,
ještě jeden alexandrín jsem uveřejnila dnes. Ale nemohu to zas přehánět, abych nezačala nudit.
Aru,
jsem ráda, že ti to připadá zajímavé. Dekadenti ale nechtějí být zajímaví. Své deprese vyjadřují naprosto upřímně a tomu, co píšou také věří.
Diano,
moc děkuji za chválu a za tip. Další má Vyhnálovská série bude psána alexandrínem, když se ten středověký verš kupodivu líbí tolika lidem.
Morticia Adams
06. 09. 2020Pražce voní karbolem...zapomenuté nádraží, úplně tam jsem.
...oooh..povedneeee...nekdy si pobyt na vedlejsi koleji neni zas tak spatne.-))))
tady se snoubilo téma s náladou i formou - vrcholnou, všechno dekadentno ve mně beznadějně jásá.
Jjjj......tohle se mi líbí.... bohémský pesimismus...*/****************************
Evženie Brambůrková
04. 09. 2020Dobrá atmosféra.
- být trochu dekadent
básníka role je
(- co bychom dali dnes za staré koleje . . .)
Výborné. Dobrá myšlenka i atmosféra. A "rytmus prastarý" mne hladí po duši :-)
Snake,
díky za kritiku. Poslední verš má zdůraznit, že Dekadent je stále sám a sám se svými gramatickými rýmy, zatímco kamarádi z mokré čtvrti se veselí v družném kolektivu. Železniční metafora mi připadala vhodná. Dekadent uvízl na odstavné koleji.
Velmi dobře provedené, jediné, co mě zarazilo, je "vše v starých kolejích". Možná bych ten posledn verš zkoušel poupravit, přeci jen je to nejvíce exponopvané místo textu. Jinak vše dobré T.