Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seSám s tebou bez tebe
09. 05. 2002
3
0
1393
Autor
Kombajn
Minula doba dob minulých,
zmizel čas časů mizejících.
Zůstal jsem jen já a hrstka mých slov.
Možná zemřu a ta slova vyblednou...
Potokem času v myšlenkách se brodím,
Zpátky k jeho pramenům.
Abych tě opět spatřil poprvé.
Abych cítil zas to šimrání v duši.
Už tu nejsi, ale zůstáváš se mnou.
A chytám ty nitky vzpomínek.
Ubírá mi to chuť do života,
ale dává mi to sílu jít dál.
vize dokonalosti: proč ne? Jaká jiná kritéria chceš uplatnit u poezie .... tohle je hodně tradiční kritérium (Eliot - Eseje, třeba). To, že jsou slova snad víme. Že mohou být "nějak" za sebe poskládána, a to i dokonale, je snad jedna z primárních estetických podmínek, proč ji neuplatňovat v jakémkoli smyslu. Ale uplatňovat!
U poezie lze uplatnit velké množství kritérií. Dokonalost je příliš mlhavý a subjektivní pojem. Může být báseň dokonale od srdce (a přesto formálně brak), může být dokonalost z hlavy - jako konstrukce.. formálně skvělá, která však postrádá ducha. Dokonalost může být grafické zpracování básně atp, atp. Vezmu-li to ad absurdum, tak dokonalá je každá báseň, protože je dokonalým podáním okamžiku nebo citu neopakovatelné bytosti... člověka. Čím více kritérií splňuje tím více je obecně dokonalá. A opět... je obecná dokonalost (tedy mainstream) onou žádoucí a správnou dokonalostí? Co třeba Rimbaud? Téměř nikdo mu nerozumí a přesto ho mám za dokonalého v určitém aspektu.
Dokonalost, stejně jako krása je v očích toho kdo se dívá.
Existuje i tzv. esence dokonalosti, esence krásy a esence pravdy. O tom raději pomlčím. Lidem nejsou dostupné tyto kvality.
esence... final fantasy ??? ;) myslim ze by se basnik mel vzdy pokusit vyjadrit neco noveho, originalniho, nebo nejak jinak nez to udelali lide pred nim. Proto se pokousim psat co nejmin vsechny ty veci o stastnych laskach, pravdivych ocich atd. atd. Mainstream nemusi byt spatny, casteji to ale spis nez mainstream je klise.
esence = podstata
ve final fantasy je to podobné, ale netýká se to přímo poezie :)))
Dokonalost ve smyslu "každý lidský výtvor je dokonalý" je právě to kritérium, jež jsem NEMĚL na mysli...
to Kombajn: přesně - rozdíl klasického díla a díla, které je jen klišé je přeci jednoznačně vidět: viz zmíněný Eliot (ale třeba i Eluard): Tradice a individuální talent, Kritika klasického díla a další
dokonalost uspořádání slov je obecné kritérium, pod které napasuješ množství smysluplných kritérií blankvers formou počínaje po kontinualitu významovou a vybroušenost ala čína.
nitky vzpomínek a potok času.. blabla. Zjisti, jak myslíš, jak vzpomínáš: tímto způsobem? Začátek je slibný, vzpomínka planá (soukromá) - pak tedy dovyjádřit účinek vzpomínky. To že vzpomínáte nikoho nezajímá, když to není zvláštní.
Je to vyvážené - ale dost prázdňoučké, i když TIP
A mě to zajímá i když to není "zvláštní"!:-) Toporná snaha o zvláštnost se mi ekluje.
Není nad lidovou píseň!:-)
bogart: ty si kapkař :)) první mu to zkritizuješ a pak tip... tady mi něco nesedí... proč dáváš tip, když je to "prázdňoučké"? :)
bogart: tak je nenasírej :)) a nenuť jim svou vizi dokonalosti.... co když je špatná? :)
traktorysta
09. 05. 2002
človeče, toto sa mi teda nezdá ako optimistická báseň....
:-(((( skôr opačne....
páči sa mi : potokem času v myšlenkách se brodím....
petra a spol: je optimisticka... znate rceni konec dobry vse dobre ??? z meho pohledu je to optimisticka vec...