Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seOkamžik
Autor
Gora
Večerní slunce –
z půdy se spouští křižák
na zlaté niti
67 názorů
Díky ti!! Má to být "fotka", film je na haiku dlouhý... tak snad se povedlo.
Evženie Brambůrková
29. 09. 2020Podvečerní pohledy jsou neuvěřitelné.
Jitko, překvapení se ti povedlo:-) - díky!!!
Zítra je to pět let, kdy jsem se přihlásila na Písmáka, kdy jsem začala psát /krom nějakých básniček z raného mládí:-), některé jsem v počátcích také vložila/.
Virtuální lidé se mi v těch letech proměnili mnohdy ve známé, někteří v přátele, a psaní se stalo mým největším koníčkem. Díky, Písmáci, jsem tady ráda.
Iri, krásný, přírodní motiv. Výborně zpracovaný. A jsem ráda, že tentokrát bez fotografie. Samotný text má pro mě tím mnohem větší čtenářský zážitek.
Výběrový dáreček. Jubileum:)
Přeji i nadále hodně inspiračních (a nejen haiku) momentů.
z půdy se spouští křižák
na zlaté niti
mečem bude bíti
blacksabbath
27. 09. 2020pro snake_01....já to znám takhle.....:-)))...viz mé dílko OČI KRÁSNÉ PANÍ pod čarou....zdravím a hezký večer
Moiry - Tři sudičky ...."Trojice sudiček, řídící lidský osud. Klóthó, Lachesis a Atropos. Stály (a možná ještě stojí) při narození každého člověka. Byly neúprosné. Klótho (Přadlena), předla nit osudu, Lachesis (Úděl), ji dále rozvíjela a Atropos (Neoblomná), ji nakonec přestřihla...
ta hvězdná niť je pro pavoučky...:-))))))))))))
blacksabbath
27. 09. 2020jojojo...pavoučci.....to je vono:-)))).............*/*****************************
Karpatský knihomoľ
27. 09. 2020Pavel, vďaka za citáciu.
Už jsem to tu jednou psal v komentáři. Dílo ale autor stáhl. Pro Tebe (nejen pro Tebe) znovu Karpatský knihomole. "Dobré haiku je oblázkem hozeným do tůně posluchačovy mysli, který evokuje asociace z jeho vlastní paměti."
Alan Watts, Cesta Zenu
Není to jedinná definice haiku, haiku je živé, jako cokoli jiného.
Do žeber štulce
dopustil se pan Knížák
kamera svítí
Renato, díky... pozorovala jsem křižáka nejeden slunný podvečer, je obrovský, a než na štít domu přestalo svítit slunce, zářil tam jako šperk i s pavučinou.
Majaksi, ano.
Už slovo - krásné - jsi mi kdysi nedoporučil používat, že je nicneříkající, a nyní je použiješ v komentáři mého haiku - jiné vysvětlení než tvůj obligátní /anti/ tip mě nenapadá. Myslím si, že dobře rozumíš.
KK, děkuju... se skeletem máš pravdu... někdy mě překvapí, jak si to moje tříverší /naprosto jinak/ představuje někdo jiný:-)
V haiku se dost často používají slova obecně zažitá jako kýč, to není zas tak vyjímečné... díky...
Niekedy sa mi zdá, že haiku či senrjú je len skelet, ktorý ožíva až vrstvami asociácií a predstáv čitateľa. Ak je interpretácií viac a môžu sa dokonca míňať s autorovou predstavou, vnímam to ako pozitívum. Možno niekto, kto je viac teoreticky zorientovaný mi to potvrdí alebo vyvráti.
No jo, přestal jsem se vyjadřovat, protože mě tato forma nějak začala sr... prudit. Je jich děsná nadprodukce.
Pavle, jsem moc ráda za naučně mytologický komentář k mému haiku!
Křižák, tajemný tvor, získává tak další rozměr, nejen ten ve smyslu nachýlení denní doby / ze dne - večer/ a zbarvení pavučiny paprskem pozdního slunce /léto-babí léto/... odhalení existence pavouka /přechod z temnoty na světlo boží/. Díky.
To je fakt, že zlatá asi ne. Dík za ty moiry. Jinak ty mýty mají většinou spoustu variant. Například Cerberos byl prý původně padesátihlavý.
kvaj: Nazývaly se moiry, byly taky 3, ale nit, tuším, nebyla nutně zlatá.
Naše i bulharské sudičky mají ovšem původ - jako ostatně ledacos - v řecké mytologii. Myslím, že i s tou nití života, ale už nevím, jak se tam nazývaly. Píše o tom Robert Graves.
Mj. zlatá nit má, podle předpokladu, i mytologický přesah. Z bulharské mytologie, cit: "O půlnoci, do tří dnů po narození dítěte se zjevují narečnice či urisnice, které u nás nazýváme sudičkami. Hlavní slovo má zlatá bába.S rozsvícenou svící přinášejí dary a předou osud člověka jako zlatou nit."
Irenko, je to usoukané dokonce českým jambem s daktylským incipitem. Tip si ovšem musím ještě rozmyslet, jsem mdlého rozumu a tolik mi to nepálí. Přijdu v podvečer! Uplatněním mého oblíbeného trebuschetu a řádnou interpunkční pomlčkou sis mě ovšem předem koupila.