Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seOdpojeni od zdroje
Autor
Stargazer
Stát v obavě před šířením smrtelného čínského viru uzavřel kompletně všechny školy. Odborníci na dětskou duši okamžitě oponovali, že adolescenti, jimž byl proti jejich vůli odepřen přístup do škol, se stejně srocují v nákupních centrech a tato opatření se tudíž minou účinkem. A tak vláda nařídila, že podniky v obchodních centrech budou muset vypínat wi-fi, aby to mladistvé odradilo od jejich cesty do těchto zrádných míst.
V jednom městě v zapadlém okrese na samém okraji české kotliny ale po tomto nařízení mladí lidé, beznadějně ztraceni v prostředí otevřené přírody, zbaveni všech svých dosavadních životních jistot, začali hromadně páchat sebevraždy. Kolem obchoďáků ve městě se aktuálně válí desítky mrtvol, které pomalu začínají okusovat bezdomovci. Technické služby ani město samotné si s nastalým stavem v tuto chvíli neví rady a všichni toužebně očekávají nový metodický pokyn Ministerstva zdravotnictví. S odklízením těl momentálně pomáhají ve školství jedenadvacátého století nevyužití a zbyteční učitelé, kteří jinak v reflexních vestách sociálních služeb obcházejí cikánská ghetta, squaty a vyloučené lokality, kde dětem kajícně rozdávají notebooky a tablety od Ministerstva školství.
Ne, tohle není ukázka z nového hororu Stephena Kinga ani exkurze do postapokalyptické budoucnosti, nýbrž nahlédnutí do denního tisku během jednoho bizarního babího léta roku 2020 tady u nás doma v České republice.
Je zarážející, že my už ani nevnímáme jako problém tu samotnou nepřirozenou závislost, to nesmyslné napojení na falešný virtuální svět, ta všechna bezobsažná lákadla, tu všeprostupující vyprázdněnost ducha. My zkrátka jen vypneme zdroj. Vyšroubujeme žárovky z dálkových světel, jež přivádí hloupou zvěř pod kola náklaďáků. Pobijeme světlušky, které v noci lákají duše do bažin. Utišíme zvonec, za nímž táhnou slepé ovce. Krysaři, jehož hudba vhání lidi do propasti, sebereme jeho píšťalu. Rezignovali jsme na nápravu příčin a řešíme jen důsledky všeobecného zmaru.
V jihoamerických pralesech žije rod slepých mravenců. Orientují se tak, že vypouštějí feromony a v zástupech jeden za druhým pochodují po chemických cestičkách. Navenek se zdají být naprosto dokonalým přírodním organizmem. Jednou za čas se však stane, že narazí na vlastní starou pachovou stopu a začnou se točit v nekonečném kruhu. Říká se tomu spirála smrti. Miliony mravenčích vojáků se jednoduše uchodí k smrti. Biologové tento jev nedokážou racionálně vysvětlit a vykládají jej jako evoluční chybu, která nemá řešení.
Ale netočíme se i my v kruhu? Není náš svět taky nějaká evoluční chyba? Všeobecná vzdělanost dnes přestala být hodnotou. Najednou nepotřebujeme zeměpisné znalosti, protože máme GPeSky. Pravopis za nás opravuje Word, výuku cizích jazyků nahradil google překladač. Dějepis jako obor stojí před zánikem, protože to už všechno bylo a my jsme moderní, dynamická společnost hledící jen kupředu. A přírodopis, ten je úplně pasé, protože v přírodě je nuda. V lese není wi-fi. Máme tisíc komunikačních kanálů a přitom není s kým mluvit. Nepovídáme si o hudbě, o umění, o literatuře. Voňavé papírové knihy nahradily čtečky. Hudba jako umění zemřela. Píšeme a není pro koho. Tísníme se v davu a přitom každý sám. Je tohle vůbec ještě evoluce? „Všechno, co se bylo kdysi možno dovědět o životě, bylo v Bratrech Karamazových Fjodora Michajloviče Dostojevského,“ říká jedna z postav knihy Kurta Vonneguta, „ale dneska už to nestačí.“ Je tedy lidstvo dnes jiné? Lepší?
V létě přišel kluk, že by se mnou chtěl vylézt na horu, co mám na obrázku na ploše počítače. Naložili jsme spacáky, sekeru, stan a vyrazili do hor. Neměli jsme s sebou žádnou techniku - ale měli jsme cíl. Ten pocit je k nezaplacení mít v dnešním světě zase jednou možnost se ztratit, zabloudit, rozplynout se v pustině. Muset se ptát na cestu, dát se do řeči s cizími lidmi, abyste po pár větách zjistili, že vůbec nejsou cizí.
Před šestnácti lety, když jsem tam byl poprvé, měl jsem sen, že na tu horu jednou vyjdu společně se svým synem. A teď jsme byli na vrcholu. Neudělali jsme jedinou fotku, nenatočili jsme jediné video, neměli jediný videohovor. Jen jsme tam tak seděli. Seděli a poslouchali vítr. Ale jako by mi ty nekonečné poryvy horského vzduchu něco šeptaly, ale já pořád nemohl rozluštit, co mi chtějí říct. „Tati, vím, že to zní divně, já z toho větru cítím, že jsme tady správně,“ přeťal mé úvahy kluk.
Ano, všechno bylo, jak má být. Tohle je ten opravdový život. Děti vnímají svět čistěji než my. Jen je musíme osvobodit. Odpojit od zdroje. Jak říká jeden můj kamarád: „To byly časy, když na všechno stačil kyj a meč…“
24 názorů
požadovaný záznam nenalezen
30. 10. 2020Majaksi... buď je to nějaká vlídná připomínka, abych držel hubu, nebo nevím.
požadovaný záznam nenalezen
30. 10. 2020Takže čerpáš z kontaktu s dětmi a z toho, co vidíš kolem sebe... to je super... že mě to hned nenapadlo.
To, že jsi dlouho neslyšel hudbu... to může mít více příčin, ale hudba za to nemůže.
Časy se mění a budou se asi měnit vždycky. Na hudbu jsem háklivej a zarazilo mě tvé tvrzení o ní. Kvalitní hudby je víc než dost. Problém je spíš s nadprodukcí a s možnostmi najít si kdykoliv, cokoliv si zamanu. Je to přesně opak toho co bylo - nebylo dřív. Něco jako s knihami, je třeba umět si vybrat a nenechat se ohlupovat hity pouštěnými v rádii, ty se vždycky nejdřív oposlouchají...
Arwen, naprosto přesně to popsal Karel Čapek:
https://www.cesky-jazyk.cz/citanka/karel-capek/kniha-apokryfu-2.html#axzz6boHQj1Yv
my? kdo my?
aneb když jsem s argumentací v koncích, vytáhnu obligátní množné číslo.
Arwen Leinas
24. 10. 2020Stargazer na tom něco je, že potřebují impuls z venčí. Je ovšem otázkou, jestli generace předchozí byly o tolik jiné než ta dnešní. Často slyším, či čtu, větu "to za nás nabývalo, dneska se jen čučí do telefonu a mi lítali venku či na hřišti". To je pravda, jenže je také pravda, že ještě za mého mládí byl telefon jen na kabelu a internet bylo neznámé slovo. Mít tenkrát dnešní techniku, asi by to dopadalo stejně. Mám intenzviní pocit, že i v dobách "To byly časy, když na všechno stačil kyj a meč…" se určitě našlo dost lidí, kteří tvrdili, že je to zbytečně pokrokové a že "To byly časy, když na všechno stačil pěstní klín..." a tak by to asi šlo až k prvokům a protoplasmatům :-)
Přesto si ráda podobná díla ráda přečtu, hlavně, když mají hlavu a patu. Nemusím souhlasit, což ovšem není případ tohoto fejetonu, ale je dobré poznávat i jiné názory a pohledy.
Neruš mé kruhy, Luzz, jsou dostatečně široce roztažené. Je to nadsázka a narážka na to, co dnes "mladí" považují za umění a za hudbu. Co my tolerujeme, komu dáváme hudební ceny, vzdáváme pocty a co je v médiích prezentováno jako "UMĚNÍ".
A mně je těch indiánů dvojnásob líto, starej Rendle :-) Máme to snad nechat být? Díky za zastavení.
omlouvám se, stargazere, že jsem zase tady, nikým nezvána, ale to s tou hudbou, to jsi fakt mimo. ale pokud jako "hudbu" bereš jen současnou produkci, která se hraje třeba v komerčních rádiích, tak se asi není čemu divit... chce se to jen trochu rozhlídnout... vykročit ze svých kruhů a tak.
Vídám děti hrát na hřišti fotbal, lézt po prolézačkách, jezdit na kolech... Tak snad nejsou připojeni pořád. A pokud jde o umění - řada z nich hraje na hudební nástroj, maluje, hraje divadlo... Záleží na konkrétní rodině. Buďme raději optimisty.
K3, díky za komentář. Vnímám, že se trochu opakuju. Podobně jsem kdysi psával kritické komentáře o Zemanovi, až jich bylo tolik, že jsme se zařekl, že s tím přestanu. Tohle je však mnohem širší a vážnější téma, které mě neskutečně žere :-) Asistovaná sebevražda ducha.
Bixley, díky za čtení. Myslím, že to není filozofování, ale špíše konstatování a popis skutečnosti.
Arwen Leinas, je fajn, že to vidíš podobně. Mladí umí technologie odložit a dělat něco smysluplného, určitě - často však až po impulsu z venčí. Sami plápolají svým bezobsažným, virtuálním vesmírem.
Požadovaný záznam nenalezen, díky za hloubkový rozbor. Svůj pohled čerpám z toho, co vidím kolem sebe, zejména z kontaktu s dětmi, proto si nemyslím, že to jsou domněnky a sociální bublina. Moc rád bych současný svět chválil - a těším se na to, až jendou budu zase moct.
Impuls k tomuto fejetonu je reálné odpojení wi-fi v nákupních centrech, abychom z nich odlákali studenty. Tobě tohle přijde normální..?
A hudba? Moc dlouho jsem neslyšel současnou hudbu, o které bych si mohl alespoň zdánlivě myslet, že vzniká za účelem dělat umění.
Arwen Leinas
24. 10. 2020Asi budu působit divně, ale líbí se mi to. Pochopitelně je pohled nad lidi poněkud zjednodušen, ale tomu se nelze vyhnout. Podobné pocity při styku s mladými mívám také. Zároveň ale vím, že i dnešní děti jsou schopné ty malé přenosné počítače odložit a bavit se i jinak. Zatím ano. Jestli tomu tak bude i u dalších generací, to se teprve uvidí.
Ještě k tomu závěru... mně to vyznívá, jako bys na osobní zkušenosti se synem chtěl ukázat něco, co se dnešnímu světu vymyká, viz třeba: Neudělali jsme jedinou fotku, nenatočili jsme jediné video, neměli jediný videohovor. Jen jsme tam tak seděli. Já třeba nevidím důvod, proč by mělo být něco mimořádného, že neudělali ani jednu fotku atd. a jen tam seděli. Tím, že to popisuješ, to působí, jako bys chtěl dát najevo, že všichni ostatní jsou mimo, jenom vypravěč a jeho syn zkusili „opravdový život“. Mluvili s lidmi... zase to vyznívá, jako by to bylo něco neslýchaného. (Mimochodem mě ta věta – Muset se ptát na cestu, dát se do řeči s cizími lidmi, abyste po pár větách zjistili, že vůbec nejsou cizí. – trochu rozčiluje, protože když na cestě s někým prohodíš pár slov, nebo i když spolu zůstanete pár hodin, dokonce i dnů, stejně ti nevěřím, že bys doopravdy cítil, že už nejste cizí. Jsou to krátká setkání, co mají nadšení začátků a prakticky žádný smutek rozloučení, nebo jen takový příjemný smutek. Nestihnete se blíž poznat, nestihnete k sobě navzájem přilnout, tedy zůstáváte cizí a cokoli jiného jsou kecy.) Ale to jsou drobnosti... možná... Každopádně se to celé snaží čtenáře manipulovat do pocitu, že dnešní děti se o nic nezajímají a že jsou odříznuté od všeho kromě kyberprostoru. Nevím teda, jak jsi k tomu došel, ale připadá mi, že ten obraz o dětech jako o závislácích na wifi je spíš mediální obraz (nebo jeden z těch obrazů, kterým nejde o realitu tolik jako o efekt). A je takový asi proto, že se na něj chytají někteří rozladění rodiče, rozladění prarodiče, rozladění pedagogové a obecně asi lidi naštvaní na nějaké prvky civilizace. Na negativní emoce se zkrátka snadno chytá ego, takže ten obraz o ztechnologizovaných znuděných dětech může být atraktivnější a viditelnější... než jiné obrazy. Jako by tedy ten text uvázl v nějaké pasti, v nemožnosti nebo neochotě podívat se na věci jaksi otevřeněji... Ale třeba prostě sám nedohlédnu do toho, co v něm všechno je.
Stejně by mě zajímalo, z čeho ty domněnky o světě jako evoluční chybě, o absenci hodnot, o nezájmu o všechno, čerpáš. Z kontaktu s dětmi asi ne... Bude to z něčeho jiného.
požadovaný záznam nenalezen
23. 10. 2020No, já nevím, ale přišlo by mi smysluplnější, kdyby text měl nějakou myšlenku, kterou by rozvinul a dostal se k něčemu hlubšímu. Takhle je to přeskakování mezi rychle nahozenými tématy, a asi se pletu, ale čtu v tom hlavně jakousi zatrpklost a zprávu o čísi smutné sociální bublině (ve které hudba jako umění zemřela, děti se nudí v přírodě, nikdo se o nic a o nikoho nezajímá, všichni se točí v kruhu atd.). Přijde mi to prostě mimo realitu, spíš jako by to byla karikatura, jejímž prostřednictvím si chce někdo obhájit svoji pravdu... Nebo jsem to jen nepochopil.
Popravdě, nikdy jsem nepomýšlel o tomhle viru psát. Jednak proto, že už na to téma tu je toho tolik. A když, v jakém duchu? Vesele nebo vážně? Vesele by mě to vůbec nenapadlo. Vážně, to bych asi nepřinesl nic nového a kriticky už vůbec ne. Ale jedno si neodpustím. Teprve teď je vidět. jak moc je patrný rozdíl mezi námi a Němci v sebekázni, protože to je ne nás na všech. Podobné kritiky dětí máš v jiných dílech dost, tak to už se mi zdá dost opakované. Takže nakonec se mi z toho nejvíc líbilo to o té hoře.
Mně zas ve fejetonu trochu vadil ten začátek, filozofování se mi líbilo, ale je tam třeba zdůraznit, že tento pohled na svět se týká převážně dnešních teeangerů. Lidi nad čtyřicet a možná i nad třicet to zdaleka tak nevnímají.
první dva odstavce by mohly být základem pro docela vtipnou postapo povídku. pak už je to takové vyprázdněné filosofování o tom, jak je dnešní svět zkažený... hudba jako umění umřela? v přírodě je nuda? to jsou mi věci. asi žiju v úplně jiným vesmíru.