Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seSdílení
Autor
Umbratica
Sdílení
V deníku
jak v zaprášeném zrcadle
hledáš svou někdejší tvář
lapenou do slov,
zamřížovanou veršíky
do smutné studené cely.
Taky sis cosi odseděla
za psacím stolem,
ale emoční vakcína
tě chrání před hloupou recidivou,
před železnými klepety
srdcervoucích klišé.
Zápisník vlastně nebyl psán
ani tak pro tebe samu
jako spíš pro všechny kolem,
pro chvíle veřejné intimity,
pro okamžiky sdílení
nahoty v krizovém štábu.
Připichuješ si na nástěnku
hesla z rodinných časopisů
o domácím štěstí.
Kdo ale ocení milieu
z úsměvů kuchařky Dobromily
bez Magdaleny pod křížem ?
V nedělním tichu
Lidé se vzájemně zraňují,
aby se po čase ujistili,
že ještě žijí a něco cítí.
Neděle visí nad městem
jak nudný obludný mrak,
je odpoledne, zvony dozvonily
a ozvěny mší vyvanuly
z uší i z duší.
Lidé se vzájemně zraňují :
křik - střepy talířů - bouchnutí dveřmi,
v kterých se otočí klíč
na dva západy...
Smutná odpoledne nedělní,
smutná unáhlenými slovy,
která se belhají k oknům
starou cestou vyšlapanou v koberci,
starou cestou
mezi stolem a lůžkem,
mezi zrcadlem a fotografiemi,
mezi židlí a falešnou palmou.
Verše psané kurzívou jsou citací z básně Fr.Halase Staré ženy.
17 názorů
Doktor Kýbl
02. 11. 2021Většina lidí má nějaké prožitky. Proč by potřebovala slyšet o druhých? Aby od nich byla osvobozena. A naopak, když báseň, nebo spíš aspirující báseň, dopadá jako závaží, v publiku zůstávají jen masochisti a milenci, kteří snesou vše. Myslím, že umění je napsat osvobozující báseň, které se čtenáři chytají, leckdy na zapřenou, jako nečekané naděje.
En,
v současné době, když jedeme do města, tak mi připadá, že je neděle stále: poloprázné ulice s několika orouškovanými chodci, nejspíš tak ještě maminky s kočárky, které kupodivu roušky moc nenosí a zavřené obchody, na kterých každá cedule slibuje něco jiného. A neděle, kdy je zavřené úpně všechno ? Na ulicích skoro nikdo, jen tu a tam se plouží nějaké to auto... Pořád si na to nemůžu zvyknout.
Ironický smutek třetí sloky mi mluví z duše. Ano, tak to máme, ať si toho jsme či nejsme vědomi. Návaznost na Magdalenu pod křížem jsem nějakou chvíli musela strávit. Příliš vznešeně píšeš o všednosti. Nebo všedně o věcech vznešených? Ale jo, otvírá to oči pro jiné rozměry života.
Obludný mrak neděle visící nad městem, vyvanuté mše, co může být výstižnější. Jak jsem ráda, že dělám dvanáctky a mám tak „neděle“ paradoxně každé čtyři dny.
Zajíc Březňák
08. 11. 2020Asi je to fajn psát deník z básniček, člověk může svou představu neustále zpřesňovat.
Markel,
já si taky nepíšu normální deník. Je to jen deník z básniček. Díky za tip.
Zajíci,
já si píšu deník v básních, jak už to vyplývá z básničky Sdílení. Skoro nic z toho deníku ale nezveřejňuji, bo to jsou velmi soukromé básně. Mně se líp píše v masce. Díky za zájem a za tip.
Zajíc Březňák
07. 11. 2020Taky jsem si v mládí psal deník. Teď už jsem líný.
Goro,
díky za tip i za chválu.
Ty poslední dvě strofy jsou dost sarkastické, ale zároveň i empatické. Myslím, že jedno druhé nevylučuje.
blackie,
o nedělích, ve kterých na mnoho lidí, zvláště na ty osamělé, velmi dopadá pocit prázdnoty, jsem psala často. Tohle je ale o něčem trochu jiném. ...Například starší manželé, kteří ještě chodí do práce, se během týdne skoro nevidí, ale zůstanou spolu v neděli sami dva v jednom bytě. Třeba už si vzájemně roky lezou na nervy a za celý týden nahromaděná frustrace přeroste do hádky. Znám takové dvojice. Ona se pak zamkne do svého pokoje, trucuje, ale ač vdaná, je vlastně osamělá stejně jako důchodkyně z Halasovy básně.
Nedělní ticho je výmluvné... velmi.
U Sdílení mne zaujaly zejména dvě poslední strofy.
blacksabbath
04. 11. 2020mně se moc líbí obě......v nedělním tichu jsem se ale trochu více našla.....*/****
Evženie Brambůrková
03. 11. 2020Moc pěkné.