Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte sePiráti sedmi hoří
Autor
Fidzi
13 názorů
Toho metrického řešení se neboj. Jako celek básně jedeš v rámci sylabotónismu v českém jambu, kdo raději nějaký upřesňující pojem, může ho zvát uvolněným. Zjednodušeně řečeno český uvolněný jamb přikryje i daktylotrochejský verš typu dttt... Potud to máš cajk :).
U takto vystavěné básničky nemusíš zdlouhavě řešit, nechceš-li přímo, zda je daktylotrochejská anebo jambická. Je prostě slučitelná.
Děkuji, Luzz, původně tam byl březen. Ale slovo nevyhřeznu se mi nepodařilo dobře zakomponovat.
bavilo. ta lehká rozháranost formy mi docela ladí s obsahem.
a přemýšlím o tom květnu. jestli je tam jen kvůli rýmu anebo jestli má nějakej hlubší význam... jestli taková banalita jako lásky čas nebo jestli má třeba lyrický subjekt narozeniny... anebo nějaký jiný výročí.
CHT, může být samý přízvuk, ne? Taky často, přiznávám, sázím na to, že melodie se ke zvolenému formátu dovede přidat, pokud zůstane aspoň část požadavků zachovaná.
Jsem moc ráda za každý postřeh k tomu. A v řeči jsou ideály v bezpečí, myslím.
Ono to jde, to nemám strach. Ale - viz minulý dialog - o ideálech se nemluví.
( a vyhodnocení metra nebývá jednoznačné. Např.: kolik přízvučných slabik po sobě může čeština mít? Jamb není pro ČJ přirozený, tak to, přirozeně, můžeme vnímat dost rozličně.)
Děkuji, CHT, sázím někdy na to, že když jeden (já) dopředu neví, že něco nejde, tak když to zkusí, občas se to prostě povede.
Nejsem ani trochu povolaný řešit technologii vázaného verše. Souhlasíms CHT, že se to místy seká, na druhou stranu má takto provázaný text zřetelnou dynamiku, neotřelou obraznost, obsah a gradaci.
No ano. Zajímavé, že to metrum ve spřažených verších nelícuje sice přesně a tedy to občas trochu drhne při recitaci, ale jinak to jde. Je dobře, že se tu lidi věnují i vázanému verši a todleto není marný. Začít verš přízvukem nebo jednoslabičným slovem.....to chce odvahu.