Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seMístopis
Autor
Gora
Lipanovice –
pod lipami dva orli
……………
Kluk metá kotrmelce –
Zrcadlová Huť
44 názorů
Já někde slyšel. že postoloprty jsou odvozeny od prostonárodně vulgárního "posteloprdy". A ty kecy o apoštolech jsou pouhou flanďáckou nadstavbovou snahou po zahlazení ČESKÉ JADRNNOSTI . . . Inu - národ kacířú . . . germáni to s námi nemají lehký . . . ;)
nejak neviem, nič to vo mne nevyvoláva. žeby to bolo tým, že tie obce nepoznám? pravdepodobne...
Evženie Brambůrková
08. 12. 2020Rozhodně je ro zajímavé.
Peter, děkuji, tak je to myšleno... měla jsem nejprve, jak orli u Lipanovic porcují srnče /viděla jsem z několika metrů/, ale bylo mi proti srsti psát tak konkrétně o srnčeti... a v Zrc. Huti ten mládenec - předváděl se před děvčetem, zrcadlil své ego v těch kozelcích přes silnici... dík, je to opravdu zkušební...
Výborná párty zde, vedená snad ve svahilštině nebo nějakém jiném světovém jazyku. Potlesk, Goro. Příště napiš jen-toaletní papír. Experiment
Karpatský knihomoľ
08. 12. 2020Zaujímavý nápad, miestopis na spôsob prvého dojmu, aspoň na mňa to tak pôsobí. A funguje to.
Zeanddrich E.
08. 12. 2020Líbí se mi to -i když ty „dva orli pod lipami" bych potřeboval asi přeložit :)
-Je to snad polská a moravská orlice?
-Nebo moravská a německá?
-Nebo rakouská a moravská?(nebo polská a německá ?
-to asi ne, že ne :) ) ((...)).
Hezké hříčky s názvy. Viděl jsem na fotce polskou ceduli u silnice a na ní bylo: droga do szkoly.
Radovan Jiří Voříšek
07. 12. 2020nemusí tě to mrzet, já su hlópé
Radovan Jiří Voříšek
07. 12. 2020část obce, která nemá erb a lom, kde kluk metá kozelce, nevím jak to dát do kupy
asi to není to hlavní, ale to hlavní nevím
Safiáne, to jsem vůbec nevěděla, děkuji za podrobné vysvětlení :-)))
Irenko, to jsem také nevěděla, že se říká švec prťavec, díky :-)))
Říká se přece - švec prťavec, a tak ty Postoloprty mají nejspíš něco společného i s tím řemeslem:-)... díky za příspěvek!
Vesuvanko, Vejprty, Postoloprty. V Praze Čakovicích je Kostoprtský rybník a je tam vysvětlivka, že že je to odvozeno z nějaké stezky. To by mohlo platit i pro Vejprty. Ale Postoloprty, tam to asi bude jiné. Byl tam klášter Porta apostolorum - Apoštolská brána (měl několik poboček) vyvrácený lounskými husity. Z toho se odvozovalo že Postoloprty jsou od (A)postoloporta. Podle Němců to byla Apoštolská hora. Ale jazykovědci tvrdí, že to bylo město ševců, kteří prtali postoly (šili boty). Zdá se to divné. Ale když si představíme, že tam bylo knížecí lovecké centrum a kníže a jeho družina jistě netahali pokaždé loveckou výbavu s sebou, snadno si představíme, že tam už v 10. století bylo skladiště a k němu i výroba a údržba. U Postoloprt stál také mýtický vodní hrad Draguš.
Jani, děkuju ti... Kocourovů je tedy víc, ten "můj" je cestou na Plzeň:-)), také Tchořovice:-))
Pěkné :-))), TIP. Ani jednu z těchto vesniček neznám, ale napadly mě legrační názvy měst v Ústeckém kraji - Vejprty (u Kadaně) a Postoloprty (u Loun). V Kocourově u Třebenic na Litoměřicku jsem byla, ale ani jednoho kocoura nebo kočku jsem tam neviděla.
Safe, zajímají mne názvy v nějakých souvislostech... díky, třeba v Kocourově koukám, kolik tam běhá koček:-)
Svého času pmě řekvapila Velechytřemyšleves (nebo jen Velemyšleves?). Pěkný je také Kakánov u Kašperských hor. Tam asi zastavovali před vstupem do města podobně jako ve Velké či Malé Třebáni atd. Obyvatelům Kakánova se to asi nelíbilo, protože na ceduli na hranici obce si dali Kokánov. Na mapě to ale ještě před pár lety bylo postaru.
Osamělá jabloň. Rýhy v půdě. Bývalé Jabloňovice
Obec Lipany
chyběl Jan zraku orla
husita věřit nechce
porážky pachuť
Prosecký, ano, u Srní... člověka překvapí, že tam vůbec někdo jde, a natož když je to kluk, který přes silnici dělá kotrmelce...
Lipanovice, součást CHKO, kde jsem zblízka viděla dva orly mořské na srnčeti...
Renato, díky... jen takové "připomenutí", kde jsem zahlédla na cestách po okolí něco zajímavého, ale teprve zkouším formu, co z ní "vyleze", tak díky za trpělivost s mými experimenty:-)
To mně připomíná Spiegelhütte. Ta je ale už u Zwieselu. Nejblíže je tam ze Srní.
A u orlů z Lipanovic mě nenapadá nic.