Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seJahody z farní zahrady (1.-8.), 2. Raději zpívat než kydat hnůj
Autor
Prosecký
Najednou nás všechny zavolali do jídelny. Stálo tam uprostřed rádio a z něho hlásili:
„Německá armáda překročila československé hranice …“
Nerozuměla jsem tomu, že někteří staří, co tam byli s námi, měli slzy v očích.
Trvalo ještě čtyři týdny, než jsme odjeli domů, ale to bylo přivítání! Už na lobensteinském nádraží hrála dechovka. A na nástupišti stál táta. Běžely jsme k němu:
„Kde jsi byl?“
„Stavěl jsem dálnici.“
„Kde?“
„Bad Hersfeld,“ slyšela jsem o tom městě poprvé v životě.
Ve škole nám rozdali přihlášky do Hitlerjugend. Holky do Bund der deutschen Mädel. Těšily jsme se tam. Máma z toho ale nebyla nadšená. Znamenalo to, že dvě odpoledne z týdne nebudeme doma a nebudeme pomáhat. Ale zakázat se nám to báli, rodičům by za to hrozil trest.
V úterý byla gymnastika, ve čtvrtek jsme chodily na pochody. Vpředu tři trumpetisté a tři bubeníci a my jsme zpívali.
Alespoň na chvíli jsme měly volno. Jinak neexistovala žádná výmluva, že něco u krav, koní nebo na poli neuděláme. Traudel jednou zapomněla zavřít prasečák a musela za trest sama tři týdny čistit koně.
Spaly jsme ve světnici nahoře a každé ráno se zespoda kolem půl páté ozvalo:
„Vstávat!“
Pod schody stála máma, v jedné ruce dojačku a v druhé zrní pro slepice. Ilse a Herta šly ke kravám, Traudel k prasatům a králíkům, já ke koním a máma sypala drůbeži. Když táta zapřahal, už jsme vyrážely do školy v jedné ruce chleba se sádlem a v druhé tašku. Traudel musela do Krnova na gymnázium. To bylo šest kilometrů, asi hodinu a čtvrt, když šla svižně.
Náš statek měl 20 hektarů pole a 10 hektarů lesa. To bylo málo na to, abychom dostali válečného zajatce na práci a čeledíni byli všichni na frontě. Všechno jsme museli zastat sami.
Za řekou v Branicích byla nervová klinika. Pacienti někam zmizeli a z léčebny udělali válečný lazaret. Kvůli tomuto lazaretu stavěly v Lobensteinu i rychlíky na trati Ostrava – Berlín. Cesta do Berlína netrvala ani čtyři hodiny. No a lehčí pacienti z lazaretu nám rádi pomáhali při žních. Ilse zapíchla vždycky ráno na mezi hrábě. Sestra se z vrátnice sanatoria dívala dalekohledem, a když je uviděla, bylo to pro ni znamení, aby nám poslali 2-3 kluky na práci. Dostali za to špek, buchty, mléko a vejce.
Nedlouho po začátku války s Ruskem se k nám nastěhovali Papenbruckovi. Starší bezdětný pár. Dostávali jsme na ně příděl a oni pomáhali se senem, při zabíjačkách i při žních. Zvykli jsme si na to, že vesnicí projíždějí kolony směrem na východ a vlaky s raněnými z východu. Už jsme je ani nevnímali, možná ještě tak kluci zkoumali hodnosti a uniformy. Proto mě překvapilo, když v říjnu 1944 Papenbruckovi ohlásili, že se vrátí do Hamburku:
„Musíme pryč. Sem přijdou Rusové!“
14 názorů
Evženie Brambůrková
26. 01. 2021To bude ještě zajímavé.
V Úvalně tehdy byla 1. až 4. třída. ve vesnici žilo 2000 obyvatel. Dnes jich tam je skoro 1000.
blacksabbath
21. 01. 2021hezky to píšeš......těším se na příště....*/*********
vypravěčka se jmenuje celým jménem Annemarie. Říkají jí Anne, později Hanáci Aninko.
Příběh opravdu odsýpá, nejsem si jistá, jak se vlastně vypravěčka/hrdinka jmenuje? Tedy křestním.
Zajímalo by mne, jestli ona měla školu u nich ve vesnici? Asi ano, když chodila na Hitlerjungen...
Děti ze statku neměly snadné dětství.
Dobré bylo to znamení, aby z kliniky poslali brigádníky, jen bych asi vypisovala číslovky slovně jako v první části... /2-3 kluky/.
Těším se na další pokračování.
Super. Takhle si vždy nějak představuji ty "druhé", ty vystěhované od nás z Doupova, který šli mmí rodiče osídlovat. Vše má vždy i druhou stranu..lidské osudy ve víru dějin.Každý člověk je originál, je nás x miliard.
Marcela.K.
21. 01. 2021Dobře to píšeš, připomněl jsi mi, jak o té době vyprávěla maminka... pocházela z vesničky 12 km od Šumperka. https://www.pismak.cz/index.php?data=read&id=348718
Já Lucie píšu...
21. 01. 2021Super! Nemůžu se dočkat, co bude dál! Těším se na pokračování...