Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Umřel na autonehodu

02. 02. 2021
16
43
1101
Autor
bixley

Ne, nebojte se. Nechci polemizovat s ministrem zdravotnictví a jeho výrokem, že je třeba neuvádět statistiky úmrtí tak poctivě, jak to děláme. Na tiskovce totiž řekl, že někdo mohl mít pozitivní test na covid a přitom umřel na autonehodu. Přesto ho vykazujeme jako člověka, který zemřel na covid.

Zaujal mě právě slovní obrat UMŘEL NA AUTONEHODU, který si od té doby, co byl vysloven, žije v médiích vlastním životem.

Jak vlastně o jednotlivých úmrtích informujeme? Buď řekneme, že někdo zemřel na rakovinu, na zápal plic a podobně, tedy uvedeme chorobu, která byla příčinou jeho smrti, nebo se zmíníme o nějaké fatální nehodě, která u dotyčného vyvolala řadu zranění a ta nakonec vedla ke smrti. V tomto druhém případě řekneme, že někdo se zabil pádem z výšky, utopil atd., popřípadě zemřel při autonehodě. Ano, PŘI autonehodě. Velmi často se v této souvislosti v tisku dočteme, že „jeho zranění nebyla slučitelná se životem.“

Na autonehodu tedy nemůžeme zemřít, protože to není žádná nemoc. Ale kdoví, jazyk nás někdy ovlivňuje víc, než si myslíme. A tak možná předložka NA způsobí, že autonehody zařadíme časem do seznamu chorob.


43 názorů

bixley
05. 02. 2021
Dát tip

Pardon.


Aru
05. 02. 2021
Dát tip

vyjádři;)


bixley
05. 02. 2021
Dát tip

No, vyjádřila jsi to pregnantně.


Aru
05. 02. 2021
Dát tip

je to taky člověk, nemáme monarchii, tudíž je to člověk "z lidu," tudíž těžko očekávat, že jedinec se vyšvihnuvší (vyjímky se najdou) mezi horní kasty bude kultivovanější, než jeho kolegové v kastách nižších


bixley
05. 02. 2021
Dát tip

Aru, samozřejmě vím, že je to záležitost vývoje jazyka. Je to pochopitelně odraz toho, že mezi lidmi se to říká. Jen od člena vlády je to trochu nepatřičné.


Aru
05. 02. 2021
Dát tip

to je jenom prostý posun významu slov, děje se to od počátku, jazyk se prostě vyvíjí s tím, jak ho uživatelé používají, plus s tím jak je formuje prostředí, doba... takže např. pokud by se stalo toto použití natolik populární, že by vytlačilo předchozí, tak by lidé postupně přestali používat umřel při autonehodě (převzetí od mladších nahoru, od žen k mužům), ale vžilo by se umřel na autonehodu, tak jako dnes nevykáme rodičům, a ani nám neoniká vrchnost


Silene
05. 02. 2021
Dát tip

(Ten jeden jsem ukryla nedopatřením sama kvůli vloženému textu z avízového okénka, bude k dispozici v ukrytých.)


lastgasp
05. 02. 2021
Dát tip

Souhlasím, původně jsem čerpal z pramenů roku 1946. Přidám ještě rondel. Omlouvám se, že jsem komentář odvedl od původního záměru.


bixley
05. 02. 2021
Dát tip

A uvedené úvahy se to netýká...


bixley
05. 02. 2021
Dát tip

Jde opravdu jen o hláskové zakončení, se slovotvorbou to nemá nic společného.


Silene
05. 02. 2021
Dát tip

Přemku, tys příliš přísný. Jak dojde na etymologické původy slov, je zapotřebí uplatnit výmluvu na prajazyk. Bordel tak krásně zdomácněl přece, takhle bys musel jistotně vyřadit i pracně vyzískanou sardel. Přímluva určitě nepomůže, takže zřejmě nebereš ani ty další, co internet běžně nabízí:

hnědel, pedel, jadel, model a krásné příjmení Strnadel. Mimochodem, vůbec nevím, zda je Jadel prostě obchodní název, nebo odkazuje někam do krajů jihoevropské inspirace atp. 


lastgasp
05. 02. 2021
Dát tip

Tedy již je jich šest - mandel, prdel, sardel, hřídel, koudel, šindel

bordel není české slovo, převzat z franc.


bixley
05. 02. 2021
Dát tip

Tak tedy sar-, hří-. kou-, bor- a...


lastgasp
05. 02. 2021
Dát tip

Pokud jsem se dopátral, tak čeština má  pouze pět subst. končících - del.


Silene
05. 02. 2021
Dát tip

Zdeňku, vyvolat popisovaný pocit nebylo mým úmyslem, jazyky mají schopnost denně vyvádět z míry. Co se týče deklinačních chameleonů, jakkoli jsou některé z alternativ neslučitelné s naším subjektivním sluchem, pro rým jako když najdeš.

Přemku, tobě jde určitě o sardel, obojetného převíta hřídel a tak, viď. A kolik že jich schraňuješ ve své evidenci? Patrně nebudeš z úplných trdel, říkám si. (viz pokrývky hlav)


lastgasp
05. 02. 2021
Dát tip

Z češtiny jsem měl vždycky tělocvik. Zatím jsem měl několik zranění slučitelných se životem a na nehodu autem jsem ještě nezemřel. Pátrám, kolik český slov končí na -del.


zzlatý
04. 02. 2021
Dát tip

Silene, cítím se jako nevzdělaný blbec, ale stejně se mi u toho kroutí uši... Asi jsem už opravdu staré železo... hi


bixley
04. 02. 2021
Dát tip

Ano, staré n-kmeny.


Silene
04. 02. 2021
Dát tip

zzlatý:

Inu, v případě kolene není pohoršení na místě.

koleno, rameno, temeno, vemeno, semeno

 

 

 


bixley
04. 02. 2021
Dát tip

No jo, dnes češtin trpí obecně... :-))


bixley
03. 02. 2021
Dát tip

Díky za tip, zayi.


bixley
03. 02. 2021
Dát tip

teji, díky.


bixley
03. 02. 2021
Dát tip

Díky za tip, Nami


bixley
03. 02. 2021
Dát tip

Honzo, tak tos uhodil hřebík na hlavičku!


Zbora
02. 02. 2021
Dát tip bixley, blacksabbath, Gora, Dagmaram, Kočkodan

Pan ministr správně konstatuje, že auta jsou dneska mor, takže jakékoli úmrtí spojené s nimi je chorobné...

 

:)


bixley
02. 02. 2021
Dát tip

Benetko, díky, taky by mě zajímalo, který filuta to vymyslel...

Jardo, taky děkuju.

Lakrove, máš pravdu, že statistiky se dají měnit podle ideologie. To je ovšem jiné téma.

zzlatý, velice jsi mě pobavil! Ano, tak by to mohlo vypadat!

Kočkodane, to mi spadl kámen ze srdce.

alegno, čemu má dnes člověk věřit, že?

Evži, pro mě je to spíčš k tomu pláči.


Evženie Brambůrková
02. 02. 2021
Dát tip Benetka

Tento výrok se moc nepovedl. Jen si nejsem jista, zda to je k smíchu nebo spíše k pláči. Ani ten náš jazyk se nedá mrvit do nekonečna.


Alegna
02. 02. 2021
Dát tip bixley

Všímavá jsi, už i to umírání ztrácí své jistoty díky interpretaci***


Kočkodan
02. 02. 2021
Dát tip Benetka, bixley, blacksabbath

 

Slovní spojení „umřít na autonehodu“ je na můj vkus skoro na mrtvici nebo na blití. Mě ani nenapadne (nepřijde na mysl), abych to užíval. Na mou duši ne, klidně na to dám svoje čestné slovo. Nejsem přece (aspoň jazykově) padlý na hlavu. ;-)


zzlatý
02. 02. 2021
Dát tip Benetka

Pokud by někdo zemřel hladem, tak by mohla diagnóza být, zemřel na nedostatek peněz. To je mluva, že by se člověk od vrchnosti takové obraty nečekal. Úplně mi trhá uši, když slyším redaktora, jak mluví o zranění kolene.(vzor město !!!)


Lakrov
02. 02. 2021
Dát tip blacksabbath

> ...autonehody zařadíme časem do seznamu chorob...

Já je tam nezařadím (nedávno se mi jednu povedlo přežít... na kole).

S těmi příčinami smrti -- to je skutečně diksutabilní (můj otec byl statistik, já jsem informatik.. takže vše, co je veřejnosti zřejmé, může býti za různých okolností chápáno různě...) -- příčiny smrti jsou z většiny stále stejné, jen je možné je schovávat za "jinou ideologii". Kolik už tu takových ideologií bylo...


revírník
02. 02. 2021
Dát tip Gora

Určitě máš pravdu. A je dobře, že sis všimla a napsala o tom. Neměli bychom, aspoň my tady na literárním webu, na jasné české vyjadřování rezignovat, ale naopak připomínat je při různých příležitostech.


Benetka
02. 02. 2021
Dát tip Gora, Alegna

Při čtení Tvého dílka jsem se vskutku pobavil. Já zas až tak zprávy nesleduji - koneckonců ani TV nemám a tak mi onen výrok ministra páně nic neřiká. Což ovšem naprosto nevadí. Důležité je to že chci říct že asi předložka NA nezpůsobí abychom autonehody časem zařadili do seznamu chorob. Neboť auta jsou stále bezpečnější a chytřejší až nakonec jedinec který pojme za svou myšlenku že se zabije v autě prostě a jednoduše ostrouhá. Ten pán ministr ANINEWIMJAKSEJMENUJE je spíš tvůrcem pačeských patvarů.

A tak jestli někdy zemřu v autě bude to PŘI autonehodě... A pochopitelně že má zranění nebudou slučitelná se životem! :D COŽ JE MIMOCHODEM TAKY PĚKNÝ OBRAT A DOCELA BY MNE ZAJÍMALO KTERÝ FILUTA S TIM VLASTNĚ PŘIŠEL... ;)


bixley
02. 02. 2021
Dát tip

To asi ne. :-)


Autor onoho tvrzeni urcite nezemre na prebytek "jazykocitu" :D S.F.


bixley
02. 02. 2021
Dát tip blacksabbath

blacki, :-))


jjj.......od té doby, co byl vysloven, žije v médiích vlastním životem.....*/*****


bixley
02. 02. 2021
Dát tip

Díky oběma. :-)


aleš-novák
02. 02. 2021
Dát tip blacksabbath, Alegna

Tato diagnóza se léčí dost obtížně...


Gora
02. 02. 2021
Dát tip blacksabbath

Dobrý postřeh, Renato!


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru