Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seLÁVA VULKÁNU KILAUEA NA HAVAJI
Autor
vesuvanka
LÁVA VULKÁNU KILAUEA NA HAVAJI
Tento obrázek vás zavede na ostrov Havaj v Tichém oceánu, kde se nachází jeden z nejaktivnějších vulkánů na světě - Kilauea, která volně rozlévá řídkou lávu a při prudší erupci láva vystřikuje do výšky a vytváří fontány.
Láva je čedičová, výrazně zásaditá, obsahující větší množství železa a hořčíku a velmi málo oxidu křemičitého (nejvýše 43 % SiO2). Její teplota dosahuje až 1200 stupňů, magma vystupuje z hloubky 50 - 60 km. Řídká láva se na povrchu poměrně rychle pohybuje, tuhne pomalu a přitom vytváří zajímavé útvary, připomínající provazce. Proto se nazývá provazovitá láva - havajsky "pahoehoe". Láva často stéká i do oceánu, takže ostrov postupně narůstá.
Havajské ostrovy vznikly postupně podmořskými erupcemi nad tzv. horkou skvrnou pod dnem oceánu, kde je zeslabená oceánská deska a magma proniká na dno oceánu. Při pohybu pacifické desky se vzniklé ostrovy pomalu stěhují z horké skvrny a vyhasínají a postupně vznikají ostrovy nové. Na svoje zrození čeká pod hladinou oceánu i budoucí ostrov Loihi.
V minulosti si idé nedovedli přírodní děj spojený s ohněm vycházejícím z nitra země vysvětlit, a tak mnohé vulkány považovali za sídla bohů. Také Kilauea má svoji rudovlasou bohyni Pelé, která vystupuje z jejího kráteru. Aby si Havajci udrželi přízeň bohyně, přinášejí jí drobné oběti - květiny a dokonce i jídlo. Na její počest tančí rituální tance, znázorňující pohyby země.
Dokonce i proslulý francouzský vulkanolog Maurice Krafft při přeletu nad Kilaueou shodil z letadla malý dárek v podobě jídla. Spolucestující se ho udiveně zeptal: "Jak to, že vy, vědec, obětujete bohyni Pelé?" Vždyť sám víte, že je to jen mýtus." Maurice Krafft odpověděl: "Věda je něco jiného a bohyně Pelé také. My, vulkanologové, jsme do ní zamilováni".
S "vlasy bohyně Pelé" se setkáme i v geologii. Je tak nazývána láva, která byla rozfoukána větrem a po utuhnutí vytvořila jemná vlákna, připomínající vlasy.
kombinovaná technika - fixy, akvarel, pastelky
47 názorů
Honzo, děkuji za zastavení a milá slova :-))). Když jsem se nemohla věnovat geologii jako svému povolání, tak svoji lásku k vulkánům - přímo vášeň, vyjadřuji alespoň štětcem a barvami.
Tvá fascinace sopkami je obdivuhodná. A tvé kresby to krásbě dokumentují.
Saage Flame, děkuji za přečtení a mám radost, že se Ti doplněné dílo líbí. Vulkány a vše kolem nich je moje srdeční záležitost - přímo vášeň, a tak se snažím texty psát tak, aby čtenáře zaujaly a otevřely jim svět, který je u nás dost velkou neznámou. O to se snažím i svými obrázky.
Savage Flame
20. 02. 2021To vesuvanka: Super, jsem rad, ze jsem mel pravdu a i kdyz jsem se facto znal obsah, poskladala jsi to tak citlive, ze se mi to cetlo nove a nenudilo to ani trochu. Nechci tu vychvalovat do nebes, ale rict, ze mas skutecne dar videni a predani vjemu a ze me to moc bavi, je pravda a ne pochlebovani. Dekuji. ;) S.F.
Křivodržka, Prosecký, Diona a Diana, děkuji za další zastavení a milou odezvu :-))).
Manželé Krafftovi mě zaujali svojí vášní pro vulkány i osudem, který si snad přáli. Bohužel se o nich u nás před jejich smrtí nepsalo, ani nebyla vydána jejich kniha, takže o této slavné dvojici vulkanologů jsem se dočetla později a vyhledala podrobnější informace. Pro mě to byla inspirace k napsání článku "Žili v rytmu Země", který jsem vložila na Písmáka v roce 2017:
Multidimenzionální umění (text, zvuk, obraz, pohyb, vůně) je uměním budoucnosti. Tip.
Savage Flame, díky, máš pravdu. Také jsem uvažovala zmínit bohyni Pelé, ale pak jsem s to rozmyslela a zůstala jen u geologie.
Bohyně Pelé je s Kilaueou nerozlučně spojena, a tak jsem dílo teď doplnila a posílám avízo ještě všem čtenářům, kteří je komentovali.
Savage Flame
19. 02. 2021To vesuvanka: To by zaslouzilo pridat primo do toho dilka, spis nez jen do komentu a hned by to ziskalo dalsi rozmer. ;) S.F.
Savage Flame, děkuji za zastavení a milou odezvu :-))). Díky i za připomínku havajské bohyně Pelé, která se dodnes těší úctě - Havajci jí přinášejí drobné oběti - květiny a dokonce i jídlo, aby si ji udobřili. Dokonce i I proslulý francouzský vulkanolog Maurice Krafft při přeletu nad Kilaueou shodil z letadla malý dárek v podobě jídla. Spolucestující se ho udiveně zeptal: "Jak to, že vy, vědec, obětujete bohyni Pelé? Vždyť sám víte, že je to jen mýtus". Maurice Krafft odpovědel: "Věda je něco jiného a bohyně Pelé také. My, vulkanologové jsme do ní zamilováni". Kilauea je jedním z nejaktivnějších vulkánů na světě - od roku 1983 téměř nepřetržitě chrlí lávu a někdy vytrysknou gejzíry lávy do výšky přes 100 m.
Honzo, děkuji za zastavení a milá slova. Snažím se o věrné zobrazení, abych sopečné krajiny, jejich osídlení rostlinami a lávy návštěvníkům co nejvíc přiblížila.
Savage Flame
19. 02. 2021Bajny domov bohyne Pele, gejzirova hora... Jestli si spravne vybavuji, je to jeden z nejaktivnejsich vulkanu na svete... Nadherna ilustrace... Děkuji. ;) S. F
Přemku, děkuji za zastavení a komentář, který mě moc potěšil, díky i za Tip :-)))
Marti, mám radost, že se Ti obrázek líbí, děkuji za zastavení a Tip :-)))
Milane, těší mě, že se Ti líbí text i obrázek, děkuji za zastavení i Tip :-)))
Aru, ten budoucí ostrov, zatím podmořská sopka, má jméno ve světě geologů, kteří předpokládají, že na povrchu se objeví nejspíš za 10 000 až 100 000 let. Vrchol sopky je 975 m pod hladinou moře, k poslední erupci došlo v roce 1996. Děkuji za zastavení a Tip :-)))
Diono, děkuji za zastavení a milou odezvu :-))). Do malování, a obzvláště lávy, dávám svoje srdce.
..závistí ,-) mi zelenají játra, jak nádherně je to zpodobněné. Být tou lávou dmu se pýchou, že mě tak nádherně někdo zvěčnil *Tip
To je nádhera. Ale bydlet bych tam nechtěla. :-)))
fialko, děkuji za zastavení a milou odezvu :-)))
per_zay, díky za zastavení a Tip :-)))
Ivi, dievča z lesa, Láďo, Křivodržko, Luboši, Liduško, Renato, Irenko, Dagmaram, Jardo a Romane,
děkuji za zastavení a milá slova, moc jste mě potěšili :-))).
Phylogyny, Čudlo, Cadmium a Květoni, děkuji za zastavení a Tip :-)))
Dal bych tip extra za kresbu, zasloužila by si to (kdo nemaluje neví, kolik jsi na tom nechala času..
Obrázek úžasný! Informace o teplotě vě mně hned vyvolala mylenku: v její blízkosti bych být nechtěla! :-)
vida, železo a hořčík, obojího míváme často nedostatek :-), zajímavé povídání a krásný obrázek*
I tady předpokládám, že místní kuchařky nebudou mít s tepelnou úpravou lávového kamene větší problémy... ;-)
dievča z lesa
11. 02. 2021obrázok ako živý ... krásne
blacksabbath
11. 02. 2021Nádherný obrázek.....děkuji za geologickou procházku po Havaji....*/************************************************