Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seHaló, jsem na drátě a mám Vás učit!
Autor
Viviana Mori
I.
Tum tum. Du da dum dum... tum tum. Hraje vytáčení hovoru s prvním dnešním adeptem. Davídek je na svůj věk velmi chytrý kluk. Dokud jsme ještě chodili do školy jako normální lidi, rád se mnou o přestávkách polemizoval o tom, který lidský orgán je pro člověka důležitější, jestli srdce, nebo mozek, nebo se ptal, jestli vím, že kvadrilion je milion trilionů. Poprvé mě to zaujalo, ale když se mě na tyto otázky ptal desetkrát do měsíce, ztratilo to půvab.
Puňk. Hovor típnut. Vytáčím znovu. Tum tum, du dum... Hovor přijat. Vidím tmu, slyším šum a Davídka.
,,Do prkýnka, jak se to dělá? Haló? Paní učitelko? Slyšíte mě?"
,,Ahoj Davídku, slyším tě, neboj. Akorát tě zatím nevidím."
Náhle se na obrazovce objeví výjev hrnku s britskou vlajkou, evidentně se kutálející po zemi.
,,Paní učitelko, víte, já jsem pod postelí. Ale tady to asi nepůjde, tak počkejte, jdu na postel."
Zaplaším údiv. Následně začnu rotovat po celém pokoji. Tu vidím deku, tu nějaké poličky, tu znovu hrnek s britskou vlajkou a nakonec ucho Davídka. Následně to v reproduktorech šíleně zarachotí a obrazovka mi zbělá.
,,Paní učitelko, vidíte mě?"
,,Vidím lustr, ale to snad ani nevadí. Hlavně, že tě slyším."
,,Aha, tak počkejte. Já si vás dám jinam," hlásí Davídek a otočí mě k nějaké prosklené vitríně.
,,Co se budeme dneska učit, paní učitelko?" ptá se zvědavě.
Já, poněkud zmatená, mám chuť říct, že sama nevím, neboť toho už ve svých devíti letech ví pravděpodobně mnohem víc, než já.
,, Vezmi si Početník a otevři si ho na straně devatenáct."
Slyším listování a jakési tiché broukání. Následně začne Davídkovo monotónní předčítání příkladů a zcela správných výsledků. Začínají mě napadat myšlenky, že tato hodina se koná čistě pro to, "aby se neřeklo" a mám chuť upadnout do příjemné letargie.
,,Babiiiiiiiiiiii, v posteli je marmeláda!" zaječí Davídek zničehonic, až mi zavibrují ušní bubínky. Z dálky slyším rozzuřenou babičku.
,,No to si děláš srandu! To je z těch tvejch nohou! Paní učitelko, omlouvám se, víte, mě ptáčci na zahradě rozhrabali truhlíky, všude je hlína, tak to uklízím... A on má zase nohu v marmeládě! No ty jsi kanálie, počkej, já to utřu alespoň hadříkem, no to není možný todlencto.... Nešlapej do toho!"
Vzhledem k tomu, že mám už hezkou chvíli výhled na foch jakéhosi gauče, předpokládám, že nikdo nevidí, jak se směju. Situace se záhy uklidní a my počítáme slovní úlohy a navazujeme čtením z čítanky a psaním.
Vše jde jako po másle.
,,Tak a teď, mi Davídku, prosím jen tak na kameru ukaž, jak jsi to napsal. Ne, dej ten mobil trochu dál a výš, takhle nic nevidím."
Davídek mě zcela pohoršeně opraví, že to je přece tablet, ne telefon!
Následně začnu znovu rotovat celou místností a loučím se.
"Naschledanou paní učitelko, rád jsem vás viděl!"
"Já tebe taky," odpovídám, ačkoli jsem za těch čtyřicet pět minut viděla všechno, jen ne jeho. Následně padám na zem a znovu vidím opuštěný kutálející se hrnek a v pozadí slyším babičku, jak na svého vnuka volá: ,,Už to sakra vypni!"
-
II.
Nam je z Vietnamu. Neumí téměř česky. Jeho rodiče mluví česky ještě méně, než Nam. Spojit se s nimi lze pouze zrnitým telefonátem.
,,Dobrý den, volám kvůli čtení s Namem, můžeme jít na to?"
"Aaaaano," odpoví líbezně tatínek. Následně slyším ve sluchátku dětský hlásek.
"Pani učitelko?"
"Ahoj Name, jak se máš?"
"Dobuý".
Delší proslov jsem nečekala, tak ihned diktuji stránku slabikáře. Tatínek listuje.
,,Kolik? Dvaset jédna?"
"Ano, prosím. Budeme číst tu tabulku se slovy."
"Aha, aha."
Nam začne číst.
"Sibule, sysel, sama, sype..."
Ukazuji si prstem řádek po řádku a poslouchám a opravuji Namův přednes. Po chvíli ovšem ani Nam, ani já, nevíme, co vlastně čteme, neboť každý máme prst na úplně jiném řádku.
Namův tatínek pochopí, že se něco děje a spěchá na pomoc. Následně slyším zcela ukázkovou hádku otce se synem ve vietnamštině. Tatínek vyhrává, neboť Nam po chvíli ustupuje a odpovídá: ,,Ok, ok, ok!"
Tatínek se začíná aktivně zapojovat do výuky na drátě. Napovídá synovi špatně.
Trpělivě vysvětluji, že otec není otek, líc není lík, copy nejsou kopy...
"Ó, KOPY!" vykřikne nadšeně Nam.
Následně čte už jenom tatínek a Nam si začíná zpívat. Zřetelně slyším, co u nich doma dávají v televizi. Už jen od poslechu to zní animovaně. Namova maminka v dálce prodává tortily.
Čtení pokračuje a já uvažuji, že začnu doučovat jak Nama, tak i jeho tatínka.
"Zajík?" ptá se tatínek.
"Ne, to se čte jako zajíc."
"Ahááá, zájííííííc!" volá radostně tatínek.
Říkám, že to pro dnešek stačí.
17 názorů
gabi tá istá
20. 03. 2021veľmi veľmi príjemné počteníčko, vďaka! *
Davídek je fajn. Škoda, že jsme se toho o něm nedozvěděli víc. Povídání je takové neuzavřené. Dobrý materiál, ale chtělo by to lépe promyslet zpracování.
Arwen Leinas
07. 03. 2021Dva zajímavé příběhy na kterých je vidět, že učit někoho na dálku fakt není jednoduché. Obdivuji všechny, kdož to zvládají a neskončí po chvilce v Beřkovicích, Bohnicích či Šternberku ;-)
Taky pobavilo, poslouchám teď doma on line přednášky, aspoň si rozšířím vědomosti...
Helen Zaurak
05. 03. 2021Ahoj, Viv, přihlašuji se dnes pro tohle Tvoje dílo, velmi se mi líbí, a jsem zároveň oslovena Tvým posláním, že někomu pomáháš :-)
Ta druhá povídka je pro mne TOP, skvěle napsaná, vtipná, uvěřitelná, živá. Vzpomněla jsem si, že jsem se díky mojí práci rovněž setkala s několika Vietnamci, je to hodně jiná kultura, co mě asi nejvíce zaujalo, že nedávají najevo příliš emoce, neboť je vnímají jako známku slabosti. Mají také zajímavé rodiné vazby, a jakoby celý Vietnam se skládal jen ze dvou hlavních rodin, třeba jméno Nguyen tam má snad celá polovina národa! :-)
Moc Ti děkuji, Viv, pěkně jsi to napsala a já jsem velmi ráda četla, nabudila jsi mne dobrou náladou, děkuji :-)
Pobavilo. Aspo%n si dovedu představit ty učitelské nervy. Kamarádka učí druháky, má z toho žaludeční stres...
blacksabbath
05. 03. 2021Pobavila jsem se.....u nás by pozorovatel viděl v posteli čokoládu a babičku nad vnoučkem s pravítkem.....to další nebudu raději prozrazovat.....:-)))))....*/************
Obsahově zajímavé, Vivi, čtenář se dozví, jaká má ta "distanční" výuka úskalí...
Někde bych pozměnila některé slovo, prohodila slovosled např. Neumí téměř česky. - Česky téměř neumí.
Hraje vytáčení hovoru s prvním dnešním adeptem - Melodie zahájení hovoru...
Následně padám na zem a znovu vidím opuštěný kutálející se hrnek - kdo padá? kluk nebo učitelka?? nemá být - Následně padá na zem? To opuštěný mi tam přijde navíc...
Texty by se daly znovu projít a "pročistit"...
mne sa to páči a bola by som dala svojho času všetko za to, aby som nemusela chodiť do školy pravidelne.
Moje potomstvo má online okrem iného gymnastiku...
A to nehovorím o možnosti kúpiť si diplom, alebob mať štátom nariadenú maturitu, aj keď ju nechcem.
já si nemůžu pomoct, ale připadá mi tenhle způsob učení daleko víc osobní, (plus rodina má moznost zapojení) než když za nás sedělo ve třídě 30 absolutně znuděných dětí, které naprosto nezajímalo to co se děje u tabule, až na šprty, kteří byli za totální kretény a doma když se mě po miliontý někdo ptal jak bylo ve škole, pokaždý jsem odpověděl jenom "normálka."
Zajímavé :) Také jsem četla, že se někde pravidelně účastnil výuky papoušek a naučil se opakovat například "slyšíte mě všichni" apod. :)