Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte sezvíře tma a člověk světlo
Autor
atkij
zvířeti světlo dolíná
ani jiskru nenahodí
to se z času nečas rodí
vyvádí
mládě do klína
nespavcům škrábe na pelest
saje zdání
vrní
přede
všetvor sytý medojedem
roste a roste v everest
a spáčům?
sváží do týla
příběh kosmu malým vozem
tmavě modrou křísne o zem
až jiskra!
zrodí motýla
- nový den z kukly postele
zvíře tma již rekvizita
svítá svítá
člověk svítá
40 názorů
LuckaLucyEl
16. 08. 2021Velice působivá báseň.
Ani já si úplně nerozumím. A domnívám se, že lepší to už nebude. Díky za pěkný komentář. Považuji si toho, milá Entropie.
Možná úplně nerozumím, tma a světlo jsou neoddělitelné stejně jako člověk a zvíře v jednom těle... poeticky lehce vyjádřený věčný boj protikladů, bez kterého by asi (bohužel) nebyl žádný růst možný...
Radovan Jiří Voříšek
16. 05. 2021Litartsi, napiš které to jsou metafory a proč.
Dál píšeš, že - Forma má nezvládnutý závěr třetí sloky. O jakou formu jde?
Krásný nedělní podvečer všem, co zde zanechali stopu. Pročítám si vaše komentáře a poznávám sebe. S mnohými souzním, s mnohými možná teprve budu, bůhví s čím se zítra, pozítří... probudím:)
Přeji hodně radosti a častý klidný spánek.
---
Safiáne, spojku "a" si klidně odpustím. Několikrát jsem dané místo měnila. Přesně jsi na to kápnul. A interpunkce v závěru? Je to asi podivné ( přála bych si samozřejmě podivuhodné), ale členila jsem přesně dle svého záměru. Člověk svítá... Věřím tomu. Všem však dávám volnost k vlastnímu interpretačnímu uchopení.
Přece jen něco napíši:
Nejvíce mne zde zarazily ty nepřirozené, až kýčovité metafory. Forma má nezvládnutý závěr třetí sloky, s dohrou té poslední. Ale je to zařazeno do kategorie "Mimo", a větší ambice si to nedělá.
Je to takové čerstvé, nové, neohrané. Jak už jsem někde psal, na Písmáku se se dá najít velmi dobrá poezie. I téma je mi blízké. Tak díky
Radovan Jiří Voříšek
05. 05. 2021nevím co bych dodal, snad jen, že do výběru řadím ztěžka, tohle snadno
Já píši vázané verše (dokonce pevně vázané), nic jiného to není, vše je ve vývoji. A experimentuji také. Pozor na dogmatické chápání věcí.
Litarts: K takové sebejistotě nelze než gratulovat. Pro "mě a mně podobné" je možná trochu zavádějící ta kategorie "vázané verše" - pokud dáš svým dílům toto označení, pak člověk prostě vázané verše očekává. Ale chápu, že kategorie "Mimo" nebo "Ostatní nezařaditelné" se ti nemusí líbit. Divím se, že tu Písmák nemá třeba kategorii Experimentální, což by asi v tomto případě bylo blíž pravdě. Díky za tvůj čas.
jo! vrátila jsem se s porozuměním ... tomu zvířeti:) a díky, to zvíře jsem si adoptovala :D
Schémata vázaného verše znám, jejich rytmus, rovněž použití rýmů, a také český jazyk. Pracuji se všemi těmito vyjadřovacími prostředky, ale vám a vám podobným pojetí a kulturní rovinu své poezie nevysvětlím. Je to o životě, o jeho proměnách a filosofii, ne o akademických šablonách. Vy pečte koláčky, aby se daly jíst.
Litartsi, a amatéři se samozřejmě nic učit nemusí, můžou péct koláčky z pilin a říkat tomu originalita, akorát jíst se to moc nedá. Tak ať se daří.
Safiáne, tys mu ale přece napsal několik komentářů, kde věcně vysvětluješ v podstatě základní věci, které patří k vázanému verši. Člověk, který má rád češtinu, by se nad tím zamyslel a třeba si zkusil o teorii verše něco přečíst... Ono je ale asi jednodušší si říct, že píšu dokonale, jen mě nechápou.
Thea v tramvaji
03. 05. 2021Krásně zvukomalebné :) Čte se úplně sama...
Janino, nechme ho být. Neměl jsem se do toho míchat. Myslím, že není prudič (možná jen zatím), jen vyjadřuje svůj názor. A názory mohou být různé. Já vím. na komunitním serveru, kde je literatura stále více jen záminkou, to může rušit.
Safiáe, dobře řečeno. A samozřejmě máš pravdu v tom, že dobrý kritik nutně nemusí být dobrý básník... ale tento pán je v oblasti poezie evidentně naprostý packal a přitom chodí po oceňovaných dílech a prudí... tak jsem se neudržela.
Pane Litartsi, já znám dobře vaše básně a nespojuji umění hodnotit s uměním psát. Ale přece jen se zdá, že vaše hodnocení je přece jen zasaženo náhledem, který rozvíjíte ve svých výtvorech. věcně i básnicky jsou natolik nesrozumitelné, že si lze jen těžko udělat představu, co vlastně máte na mysli. Vy třeba uplatňujete nerytmický rytmus, rytmicky nesouladné rýmování, kakofonii atd., tedy prvky které v tomto uspořádání málokdo chápe. Navíc vám připadá chabá i práce některých velmi uznávaných básníků (Mácha). Možná by nebylo od věci, kdybyste se o svá východiska podělil s publikem, aby vám lépe rozumělo. Vy tu píšete, že je to úplně mimo. Ale to přece není pravda. Možná je to mimo vaše chápání poetiky, ale nic víc. navíc byste se tu mohl přiučit práci s rytmem a jednotě výrazu.
Pozoruhodná báseň. Nejen osobitým způsobem zpracování "vnitřního" podnětu, ale zejména tvořivou prací s rytmem. Působí tu v komorní poloze jako přikládání do orchestrálního kotle končící radostným výbuchem a zlomem. Možná by se v zájmu tohoto stupňování dalo vypustit a mezi dvěma roste, ale to je jen drobný detail. Jen v tom konci, v melodickém dovětku, se trochu nevyznám. Ne básnicky, tomu rozumím, ale věcně. Možná to dělá zápis bez interpunkce. Když si ji domyslím, v posledních třech verších oddělím každé slovo čárkou, najednou se hudba vrátí a melodický dovětek pěkně dílo uzavře. Ale stejně. Cožpak člověk není jen zvíře jako prase, pes nebo hyena?
hezkyyyy ... to je teda jiskřivý oříšek :) líbí a louskám - věřím ti jadérko! (důvěřuj ale prověřuj - ještě se vrátím:) Tahle mě moc baví.
Jak jsem se tak koukla na tvoje díla, Litarsi, myslím, že ve skutečnosti nemá smysl, abys hodnotil poezii...
V noci bývá rušno, hlavně, když se spí.
nádherné!!!!!!!!!!!!..................*/************************
Jiskra zrodila motýla a Jitka pěkné dílko.
Hlavně ať nespavcům neškrábe na pelest zvíře zvané Xestobium rufovillosum. ;-)
Poezie tvého náhledu na svět je pro mě objevná, blízká... závěr extra působivý, Jitko.