Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte sePíseň lesu
Autor
taktedy
když schází pohlazení,
pěšinou lesní toulám se,
doteky větví, listů chvění
na pažích cítím, na rameni,
s večerní vláhou po rose
s údivem vnímám hebkost mechu,
když sejdu z vyšlapaných cest,
krok každý podobá se vzdechu
v stéblech trav když bez oddechu
kotníky, lýtka ztrácí čest
pavoučí sítě do mých vlasů
vpletly se, třpyt jim závidím,
horoucí přání v sobě nesu,
celičká patřit jenom lesu
náruč když jeho opouštím
27 názorů
Radovan Jiří Voříšek
19. 07. 2021Litarts - je lepší se naučit číst - napsal jsem k jejímu textu alternativu s opodstatněním
to je legitimní a běžné
nijak to nevybočuje, stejně jako tvůj komentář o slabikách a zatěžujících posledních verších
Pane Litartsi, přečtěte si prosím nějakou poetiku pro začátečníky. Tam se něco dozvíte o metru, rytmu a rýmu. Třeba vám to pomůže pochopit principy vázaného verše. Ten školometský rozbor jsem napsal jen kvůli vám. Ale jak vidím, vy budete trousit blbosti pořád dokola. Píšete: to záleží na tom, jak by to autorka napsala. Ale ona už to napsala. A ne špatně.
Děkuji všem velmi za názory, jakékoliv .)
Kotníky, lýtka ztrácí čest - nu zkrátka, řeknu to přízemně - stébla trávy je ošahávají .))
To je jen kritika, ne ukazování, jak tady má něco vypadat, jak jste to předvedl Vy.
Radovan Jiří Voříšek
19. 07. 2021vždyť jsi jí báseň komentoval, vytýkal co udělala podle tebe za chyby, tak co to povídáš?
To záleží na tom, jak by to autorka napsala. Já se jí do toho, jako Vy, vměšovat nebudu.
Radovan Jiří Voříšek
19. 07. 2021Litarts - je trochu úsměvné, že jsi neposlal upozornění na svoji reakci, ale co. Napadlo mě, že budeš postupovat podle své ustálené praktiky. Školometsky vyznívá tak leda tvůj rozbor.
Sestava stejnoslabičných veršů by pravděpodobněji způsobila v básni nepřirozenou šroubovanost, která většině čtenářů prostě vadí.
blacksabbath
19. 07. 2021taktedy.....krásná báseň!......ukládám se.....*/******
Školometské rozbory a kritika zastaralých schémat. Sestava stejnoslabičných veršů by dala básničce větší energii a spád. Takto působí až únavně. Ale jak jsem již napsal, dobrá snaha.
Radovan Jiří Voříšek
19. 07. 2021Ještě jsem se vrátil, ten můj komentář prve byl fakt moc stručnej a nic neříkající
Je to trochu reakce na výtku jakéhosi komentátora výše, který ti vytýká "nepravidelné užití veršů, nestejné počty slabik a že to básni ubírá sílu " (což není pravda)
A dalším důvodem pro pokus o variaci je výhybka od - ... lýtka ztrácí čest (sice ten obraz chápu jako vyjádření únavy a nevadí mi, ale jinému komentátorovi (kvalitnějšímu než ten výše citovaný) se to nezdá
Takže tady je ta varianta (neříkám že lepší než tvoje verze) :
Vnímám hebkost mechu
když sejdu z vyšlapaných cest
Tam krok podobá se vzdechu
a stébly trav bez oddechu
nechávám se nést
Četlo se mi dobře, je to něžná, citově vzedmutá poezie. Místy mi trošku vadí ten archaicky převrácený slovosled (krok každý, náruč když jeho...). Proč by vázané verše nemohly být napsané současným jazykem? Nemusí se přece "tvářit" jako z 19. století. Jinak moc pěkné.
Čím je hebkost mechu udivující? Jo, takhle kdyby mech pálil nebo škrábal, to bych hned vnímala s údivem :-)
Velmi tradiční, ale v tomto rámci velmi pěkná, živá báseň. Výtka nestejné délky veršů je lichá. K takové básni patří střídání mužského a ženského rýmu, tedy i nestejná délka verše (tady 8 a 9 slabik). Jedinou chybičkou na cestě k dokonalosti, kterou lze snadno napravit, je o dvě slabiky kratší první verš.
Devátý verš, zakončený žensky, je o slabiku kratší, než jsou ostatní žensky zakončené verše. To není chyba. Je to dáno tím, že verš je v rámci jambického metra, které ostatní verše vzorně naplňují, trochejský. Takové výjimky jsou v básních běžné, používal je i Shakespeare. Navíc v češtině mající normový přízvuk na první slabice jsou trochej a jamb takřka dvojčata. tato výjimka se objevuje tam, kde věta přesahuje z jednoho verše do druhého. Což je, přes nevyznačenou čárku, právě tento příklad.
Rýmy dovedně balancují na hranici gramatických, takže i 2 dvojice skutečně gramatických rýmů působí svěže. Malou výtku (když už jsme tak přísní) si zaslouží pouze jednoslabičný souzvuk ve dvou tříslabičných mužských rýmech.
Radovan Jiří Voříšek
19. 07. 2021Prostě je to hezké.
nádhera, naposledy som si z lesného "objatia" doniesla lesných kliešťov.
Vložení čtvrtého verše ve strofě, s rýmem k předchozímu je, řekl bych, zbytečně zatěžující. Také nepravidelné užití veršů s různým počtem slabik (7, 8, 9) básni ubírá sílu, včetně použitých rýmů. Snaha ale dobrá.
"Lýtka ztrácí čest" nerozumím, myslím, nesedí to v textu. Je to jen mé mínění, které nemusí nic vypovídat o urovni verše. Báseň jako celek se podařila.
Báseň je mimo hlavní proud Písmáka, čítával jsem podobnou poezii jako povinnou četbu. Tenkrát mě to otravovalo a nebavilo. Dnes už jsem na tom lépe tak posílám pochvalu *.
První a třetí strofa dobrá, ve druhé trochu tápu u předposledního verše... slabikově sedí, ale rytmicky, možná jen mně, vázne...
Skoro jako Antonín Sova.
Mám radost, že se tu po čase opět objevuje konzervativní autorka vázaných veršů. Tip.
Autorčiny lyrické verše, ladně znějící citovou strunou, jsou v mnohých případech často čteny, skromně tipovány, žel bez komentářů a kritiky. Snad ta uhlazenost ve vyjadřování, a použité skladby rýmů málo čeří směr působení. Já jsem překvapen a dávám tip.