Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte sestrakapoud
23. 05. 2002
8
0
3349
Autor
Josefk
kvůli červíkovi
i ptáci
jdou po sobě
jako lidé
Blaznivkaaa
14. 11. 2002
jo, je v tom hodně pravdy ... pár řádků na úvod a pak pointa ... TIP a s dovolením zařazuju do klubu, protože tohle je přesně o hnusu v nás ....
radost+josefk: než nevědecký je to ještě-míň-objektivní. pravdou je, že tenhle romantizující pohled na nevinná a hodná zvířátka v lůně přírody prostě nemám rád :))
Radost: já si myslí, že hnusná jsou úplně stejně (někdy i víc), jen etika nám dovoluje na to nahlížet jinak. objektivně se chovají stejně špatně, jenže pro ně to není neetické (ikdyž i o tom by se dalo diskutovat - taková požírání mláďat otci apod.), kdežto pro nás jo.
jak si to tak znova čtu, mám pocit, že ty máš za východisko člověka a jeho etický pohled, kdežto já člověka jako zvíře, jehož etický pohled jen mění perspektivu. ale v podstatě spolu souhlasíme :)
my jako lidé :-) míváme spíš za východisko člověka, což je zřejmě nevědecký, ale pro nás jednodušší :-)
takže jsem to dost zjednodušil, záměrně, vím o tom
myslím, že všichni víme, jak to je :-)
jojo, myslím, že v podstatě s tebou souhlasím... Když se na to podívám z jinýho úhlu, tak máš taky pravdu. :)
jojo, myslím, že v podstatě s tebou souhlasím... Když se na to podívám z jinýho úhlu, tak máš taky pravdu. :)
v podstatě je zajímavý dívat se z jinýho úhlu, že ? :-)
to není ironie !! myslel jsem to tak, že každý má vždycky trochu pravdy, i když někdy jen té své :-)
Radost: ale to je vcelku přesné. akorát ta jejich nevinost a mimoetičnost je daná právě nedostatkem vůle. nemohou volit (cílem je pouze přežití genů), tedy pojmy dobra a zla nemají význam. alespoň ne pro ně samé.
Dabi: naprosto stejně hnusná.
Merle: ano, myslím si, že zvířata stojí mimo etiku. Jestli to je nedostatkem vůle nebo vůlí Pánuboha, to nevím. Ale protože jsou apriorně neetická, nemůžeš je s člověkem, jako tvorem, který má nějaký etický smysl (i když někdy dost pochybený) na této úrovni vůbec srovnávat. Takže zvířata jsou hnusná, ale úplně jinak.
Radost: stejně jako lidské dobro. rozdíl je jen ve vědomém rozhodnutí. zvířata mají skutečně všechny zlé (i dobré) vlastnosti jako člověk, akorát ten je může potlačovat (posilovat) vůli.
opravdu si myslíš, že zvířata mají stejné vlastnosti jako člověk mínus vůle? tak s tím se nějak nedokážu ztotožnit... Zvířata považuju za v zásadě nevinná a jen člověk je ten, kdo vůbec dokáže rozlišovat mezi dobrem a zlem a jen u člověka proto můžeme mluvit o dobru nebo o zlu nebo o vědomém rozhodnutí. Zvířata vidím mimo toto hodnotové pojetí etiky.
jo
(ale kategorii bych asi doporučil jinou, tahle Tě vypichuje na úvodní stranu, což není tak úplně fér)
španý východisko.
takhle se zvířata chovala vždycky, je to přirozenost. zvířata žárlí i nenávidí. zvířata "myslí" hlavně na sebe a na přežití svých genů.
pro málo
jako zvíře
i člověk nenávidí
a zabíjí
aleš-novák
23. 05. 2002
omlouvám se, netušil jsem, kategorii jsem změnil
Merle: mým východiskem byla zkušenost, že člověk je větší prevít :-)
zvířata a lidi si asi nemají co vyčítat... ale je škoda, že člověk se stále nedokáže oprostit od svého zvířecího původu, protože má na víc.
:))))*
nádhera, protože jsem neviděl samotný text dílka když jsem četl prolog a tak mě to pak nadchlo po tom zevrubném úvodu :)))
moc hezké jako celek.. prolog+čtyrverší
Monty_Python
23. 05. 2002
gd: zvířata a lidi se vskutku nemají co vyčítat, hlavně teda lidi nemaj co vyčítat zvířatům :)))
protoze zvirata delaji to, co musi
v souladu s prirodou
a prirozenosti
tezko rict, jestli zlo
ktere konaji lide
da se prirovnat ke zvirecimu???