Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seNaposled
Autor
cvrcka
46 názorů
Litarts - pokud není tvůj komentář Safiánova rozboru recese, blíží tvůj úsudek (v oblasti poezie) limitně nule.
Pane Safián, Váš obhajující komentář zcela amatérsky posuzuje Vaši představu o básni, než báseň samu. Bohužel jste ve svém teoretickém posuzování poezie neučinil žádný pozitivní krok. Podle mého názoru jsou všechny Vaše připomínky liché. Vyjádření básně jsou přímá i metaforická.
Jeste jenom at se zorientuju, ctvrty vers neni dobry proc? Je to sdeleni nadbytecne?
Pane Litartsi, jsem rád, že jste se do toho pustil od podlahy. I když je váš komentář stále plný předsudků a posuzuje spíše vaši představu o básni, než báseň samu, musím přiznat, že se jedná o velký pokrok. Podle mého názoru jsou všechny vaše připomínky liché. Úvodní nerýmované dvojverší právě díky opakování rychle a stručně uvede čtenáře do nálady výstižně charakterizované druhou, rýmovanou, strofou. Zajímavé je, že v duchu vaší teorie i praxe uvádíte rýmy ve tvaru stín, hlubin, blín, i když správnější by bylo stín, do hlubin, blín. Pravda čtvrtý verš není dobrý, ale na náladu básně nemá vliv, je to jakási vysvětlivka nebo povzdech. Závěr je opět nerýmovaný. Takže kompozice je jasná. Úvodní a závěrečné nerýmované dvouverší lemuje střední rýmovanou strofu. Vidím v tom záměr a řád, žádný chaos
Stejná je druhá báseň, která k úvodnímu dvojverší připojuje třetí verš náležející strukturálně již k druhé strofě.
Vyjádření obou básní je přímé, nemetaforické.
Jenže rýmy v první části básně jsou voleny tak nešikovně, že schéma působí spíše jako: AB CCCC(ujeté) a DE. Rýmy "den, zde" a "vlasů, sůl" k sobě nepatří. Ve druhé sloce jsou zase příliš podobné, s výjimkou toho posledního, vypadávajícího. Dále je uspořádání chaotické, rýmy "vně, uklovne" k sobě také nejdou, sdružené "tsunami, do vany" zní primitivně a další problémy, metrika a již zmíněný obsah.
Uctivá poklona! Njn, asi se za pár let přejmenuju na metrického ignoranta (tím prosím karikuji sama sebe, nikoho jiného!), nebo na pověstnou od hrachu již zcela zelenou stěnu...Díky za přátelský políček, dajaku .
Cvrčko, takto rozvitý obkročný (zrcadlový) rým na to, aby vyzněl, aby byl slyšet, musí spojovat metricky sourodé verše (a raději kratší, méněslabičné), což se Ti teda v prví básni (polovině?) moc nepovedlo. Bohužel rytmická vykloubení zasáhla i přímo rýmové pozice - to působí velmi začátečnicky, byť snaha o eufonickou invenci, rafinovanost může být sympatická.
Dekuji moc za upresneni Tveho dojmu, vazim si toho.
Dovol upresneni u me strany, ktery nechci Tvuj dojem napravovat, pouze priblizit muj postup a zamer.
Schema celeho textu je pojato
AB CDDC BA
tedy rymy
sváteční den/zlaté ční zde
tvých vlasů / míchá sůl
do čela stín / dnes mělas ty
Do hlubin/stolu blín
-
Vsechny smysly/ z cely mysli
Bilo vně / uklovne
je k nepřežití / poji se k siti (hele ho mrchu plevelnou nepadnouci! )
Tsunami/do vany
Uklovnuti je vyrazny prvek, kde ma i u ctenare vyvolat urcity sok korespondujici se šokem receneho, ktery elektrickou sítí ve vaně vytváří pod vahou "tsunami" vnitrnich pochodů a s alkoholem odzbrojenou racionalitou posledni "pripojeni" a otvira dvere k "odpluti".
zdarilost tohoto zameru musi ovšem potvrdit nebo vyvratit prave ctenaruv dojem a prožitek a ja jsem za kazde zpraveni o nich velmi rada.
Dekuji jeste jednou.
První dvouveršová sloka: Druhý verš opakuje výrazy "odplouvá s proudem", což je netvůrčí slabostí. Koncovky veršů nemají rýmy.
Druhá, čtyřveršová sloka: rýmy "stín, hlubin, blín a mělas ty"!
Další dvě sloky jsou o něčem jiném. Metafory řeší problém "samoty ostří" několika, poněkud nepřirozenými způsoby. Koncovky dvouveršové sloky opět nemají rýmové protějšky. To zde vidím jako nedostatky, protože báseň se jinak snaží být rýmovaná.
Předposlední sloka opět obsahem vypadává z kontextu. Verše s rýmy "tsunami, do vany" jsou laciné a zde nepatřičné.
Poslední dva verše opět opakují výrazy "odplouvá, proudem", což je již mnoho, navíc výraz "uklovne" zní nepoeticky a nemá protirým výše ("vně, uklovne"?).
Rýmování je celkově poskládáno chaoticky.
Litartsi, dekuji za Tvuj vhled. Budu rada, kdyz problematicka mista zminis primo. At uz zde, nebo priste - konkrétní priklady nezvladnutych versu a malo ucinne poetiky jsou pro autora nejvetsim poucenim. Dekuji.
Něco přece jen napíši. Básnička je obsahem nesourodá, nemá dobrý spád a soudržnost (úvodní část, střední, závěrečná). Jsou tu problémy s verši, s rýmy i poněkud chaoticky uspořádanými (některé koncovky veršů nemají protiváhu). Metafory až nelogické a zmatečně vynucené. Celkově působí báseň povrchně a mdle.
blacksabbath
26. 07. 2021Tady už je tolik zajímavých komentářů....můj je...že se mi báseň/ě ...vážně....moc líbí...*/***
Cvrcka - to záleží na tom, jak se k nim chováš. Když je nakrmíš a pohladíš, tak si tě zamilují. Když je bacíš pěstí jako Arnold Schwarzenegger ve filmu barbar Conan, nadšení nebudou, a pokud se udrží na nohou, mohli by i kopnout! ;-)
Safián - nadělal jsi v tom báječný zmatek! Sám někdy rád věci schválně komplikuji, přiznám se (jsem koneckonců literární snob), ale proti tobě jsem fakt žabař a nedouk! To není jen známý komár z velblouda, ale to je z komářího křídla seschlého z poslední zimy, zapadlého za okenní rám, celá karavana, včetně ukecaného obchodníka Aliho Muhammada, jeho ženy a dcery, nadháněčů, potulného imáma, který se k výpravě přidal v rámci své pravidelné pouti hajj, nákladu koření, vzácného orientálního porcelánu a soli, a k tomu ještě dvanáct ze čtyřiceti pohádkových loupežníků, které to procesí lačně sledují z nedalekého písečného převisu, maskováni svými beduínskými hábity.
Gratuluji, jsem velký fanoušek Tvých literárních analýz!!! Myslím to upřímně, jako kdysi Stanislav Gross!
Cvrcka - moment, takže jestli jsem to dobře pochopil, tak gin je v té básni jen kvůli rytmice a verši, a tvůj oblíbený koktejl je ve skutečnosti směs rakije a portského? Nebo tam nějaký gin třeba v malém množství je, takže je to trojsložkové? Nebo tam přidáváš nějaké další složky, bitters třeba, šťávu z limety nebo citronu? Nějaké zdobení, pomerančová kůra, cukerná/solná krusta, nebo nějaké další specifikum servírování? Typ sklenice - highball, coupe, margarita/martini nebo tumbler, nebo jiný?
A poměr těch složek - jedna ku jedné, nebo jiný? A porstské jaké - tawny, ruby, jak staré? A rakije - máš nějakou oblíbenou značku? Já se v rakiji moc nevyznám, znám jedinou - Yenni Raki.
Nebo nemáš odkaz na recept někde?
Omlouvám se, vím, že písmák je o literatuře a ne o chlastu, a že ta báseň také není o násoskování, ale o určité introspekci, životním pocitu, možná i nějakém výjimečném vztahu nebo osobě, a že ten drink je tam jenom jako rekvizita - jenže já se mixologií fakt zaobírám, mám asi 70 lahví doma a návštěvám s oblibou míchám drinky - vyzkoušel jsem už všechno možné, ale portské a gin, nebo portské a rakiji ne!
Případně jestli obtěžuji, tak prosím odpověď do pošty, a už padám, už mlčím, omlouvám se, a za případný recept na drink DĚKUJI!
Safiane, super, moc dekuju za exkurzi, jsem zvedava, co bude mit Góngora pro mne!
A mas pravdu, ze toho syceni je ve zminenem versi az az
Beru to jako dvě básně. Obě jsou krásné. Snad jen verš Poslední slovo dnes mělas ty úplně nesedí, zejména intonačně.
Spojitost s Góngorovými Samotami je jen vnější. Samoty jsou extrémním dílem, ve kterém G. dovádí k vrcholu abstraktní básnickou řeč založenou na řetězení metafor (často metafor z metafor), kterou pro poezii objevil. Je přesná v zobrazení, ale téměř nesrozumitelná. Proto se vedle textu často uvádí i schematická kostra překladu do lidštiny. To je ovšem velké úskalí, protože ve čtenáři může vzbudit dojem, že sama báseň je jen ornamentálním rozvedením námětu. Zatím se jedná o pokus vytvořit vedle existující velké epiky velkou lyriku. A ta by se bez kostry rozpadla.Federico García Lorca v Řeči o Góngorovi uvádí, že to není básník vhodný ke čtení před spaním, že jeho verše je třeba studovat. Nesrozumitelnost jeho stylu byla kritizována některými básníky (např. Lope de Vega, Quevedo). Vedle zmíněného způsobu zobrazování uplatňoval velmi tvořivě i jiné stránky poetiky. G. se bránil známým bylo mi ctí stát se temným pro hlupáky, nicméně v Samotách nepokračoval. Ze zamýšlených čtyř dokončil jen jednu, druhá zůstala torzem. Je ale třeba připomenout, že vedle schopnosti velkého vzepětí ducha vynikal i velkým přirozeným nadáním, o kterém svědčí velká část jeho lyriky.
samoty ostří všechny smysly ... o tohohle verše už jsem byla jeden velký smyslový orgán :) super - i po několikátém čtení, si drží stejnou linku - nemusím přemýšlet, už se jen kochám :D
Na Luise de Gongoru se podívat můžeš. Na Wikipedii najdeš jeho krásný portrét od Diega Velásquéze. Ještě lepší by ale bylo poslechnout si recitaci jeho veršů ve španělštině. Po zvukové stránce neznám krásnější básně než ty jeho.
Kamamuro, to je obzvláště vtipna kritika :D podotykam, z gin je tam zejmena pro ucinnost (rakije ma moc slabik). Nicmene experimentum zdar! Hlavne at z toho neni "ví bůh" ;)
Že ď!
Janino, velmi dekuji, textik je opravdu vystaven na trochu morbidni kostre vodniho a elektrického proudu.
Musasi, na Luise se podívám, dekuji za asociaci! A za privetivou pozornost, vazim si.
Kockodane, bezva :) dik!
law za tip! <3
Ty Samoty v množném čísle mi připomenuly Samoty od Luise Góngory y Argote, mého oblíbeného básníka.
Ale i jinak se mi mnohý verš líbí. Tip.
Překrásné a působivé.
(Přiznám se, že to portské ve mně ve spojitosti s vanou a ostřím samoty vyvolává úplně jiné asociace, než nějaké míchání dobrého pití...)
Portské s ginem?!
To mě ještě nenapadlo. Nicméně to dává smysl - sladké s hořkým, s ginem se dá míchat leccos, Galliano s ginem je dobré, Midori s ginem je dobré, negroni (Campari s ginem a sladkým vermutem v rovných dílech) je naprostá klasika, různá amara a amaretta se také s ginem dají míchat, a suchý vermut s ginem je martini, které měl tak rád James Bond.
Takže musí fungovat i portské - mám tu neotevřenou lahev, až bude příležitost jí otevřít, tak to hned zkusím.
Za neotřelý mixologický podnět dávám tip!
Goro, děkuji :) mám radost :)
Aru, děkuju za krásnou poklonu!
Alegno, děkuji, vážím si.
Benetko, naštěstí nevšední! Díky, pukrle!
SantiE a per_zayi, děkuju i vám!
Kvalitní báseň, zajímavé rýmy /čela stín/mělas ty/ parádní poslední verš..., dobře, cvrčko.
to je tedy vážně dobrý, kdyby byly všechny vázané verše takto vázany, tak jsem největší fanda takových veršů ;)