Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seLinda I. - Je čarodějka, umí vykouzlit prázdniny
Autor
Aru
Linda seděla doma, bylo prvního září, opět.
"Jiří mě nechce, já se na to vyse, kašlu. Přece nemluvím jako dlaždič, teda možná jednou, dvakrát," počítala Linda na prstech ruky, "co já budu dělat tady ve Vrtiškovicích, je tu nuda jak U Chcíplý krysy a do školy taky nepůjdu. To by tak hrálo, abych se tam ještě někdy ukázala. Půjdu do světa na vandr a budu vandrovat. Nebo budu pirátem a pirátit na cestách, cha chá. Kruci, neměli piráti lodě? Jo, ahá voni pirátili na moři. No tak moře nemám, vandr mě bude muset stačit."
Linda se začala přehrabovat ve skříni a bez ladu a skladu začala vyhazovat věci ven, bez vlivu Vrtišky se stávala nepořádnější přímo před vočima, hrůza!
"Lindičko, co to děláš? Neměla bys jít do školy?"
"Jaká škola mami, co blázníš?"
"Teď když už nevyšetřuješ s panem Vrtiškou, tak bys mohla být normální holčička." 'To zrovna,' myslela si Linda, ale neřekla nic, jenom něco nesrozumitelně zabručela ze skříně, což bylo bráno jako souhlas.
"Škola, pff, to tak!" Řekla Linda za chvíli.
"Tak teď to stačí všechno naházet do ruksáčku a můžu vyrazit, jóó, Vrtiškovice jsou pro mě prostě malý." Linda ještě rozbila porcelánovýho čundu na stolku, sebrala mince, ale nemohla se dopočítat.
"Jedna, pěét, vosum, šestnáct, čtvery, devět, kdo se v tom má vyznat, vezmu si něco od rodičů, jako vklad do života, peníze jim chybět nebudou, když je dostávají v tý práci."
Ještě si naházela obsah chlebníku do ruksáčku k tomu všemu a vyrazila.
"Mohla bych jít na parník, nebo na bus, ale já na to vyzraju a půjdu pěšky a tak ušetřím a až prochodím boty, tak si koupím nový, každý přece ví, že boty jsou levnější, než lístek na cestu, kterou můžu jít stejně po svých." Linda vyšla na první cestu z Vrtiškovic, aniž by se s někým rozloučila, protože to byla minulost.
"Jó, co se stalo, to je prostě ta histórié, co bych se k tomu vracela." Vykračovala si zvesela po polní cestě a pomalu se přibližovala k městu na dohled, který bylo takhle velikanánský a byly tam veliký domy a veliký silnice a vůbec všechno tam bylo veliký, veliký lidi, auta, i škola tam byla tákhle velikanánská.
"Ach, chudáci děti, musí sedět v lavicích, když je přece venku tak krásně a mohly by běhat venku a hrát si," řekla si Linda, když došla do toho velikýho města, před tu velikou školu, "já je zachráním, něco vymyslím!" Linda se procházela sem a tam a tam a sem a nemohla na nic kloudnýho přijít. To město jak bylo veliký, tak bylo chudý, neměli tam ani jednoho draka, ani jednoho čaroděje a vůbec nic co by stálo za kapku tajemství, vlastně to bylo moc ošklivý město. Jenže pak Linda došla k pumpě.
"Kde nejsou kouzla a čáry, draci a spáry, tam mě bude muset stačit benzín! Jenom si tuhle půjčím tady ten vopuštěnej kanystříček a dám mu trošku papáníčka, tak ještě trošku a zdrháám, cha, chá." Linda utíkala jako by ji hořelo za patama, ačkoli plánovala úplně jiný hořeníčko.
"Hm, když jsem si balila, zabalila jsem si, á tady je můj velký pomocník, dnes je tvůj velký den zapalovači, spolu osvobodíme ty nebohé děti. Jehé, ze mě bude nakonec i básnířka, tak mi to krásně veršuje." Smála se Linda, až se po zemi válela.
Linda se protáhlá malým sklepním okénkem, otevřela kanystr a začala vesele polívat benzínem co jí přišlo pod ruku.
"Školičku, když já zapálím, lehne docela, dětičky osvobodím, už se nebudou mučit a budou si hrát," notovala si Linda, zkusila dveře na chodbu, byly otevřený, rožnula zapalovač a:
"Hoří, hoří, škola hoří, všude jsou plameny, kdo neuteče, toho pohltí a už se nikdy nevyvleče, hoří, hoří...," běhala všude po škole a křičela co jí síly stačily.
Za chvíli byli všichni venku, 'jo, požární prázdniny,' myslela si Linda, 'teď už se nebudou muset učit pitomosti a budou moct dělat co je baví, protože učení nikoho nebaví, zvlášť ne ve škole.'
"A ty jsi která, tebe neznám," ptal se přichomývši se dospělý k Lindě.
"Já jsem Nikol Fjordgazelínová a teprve včera jsem se s rodiči přistěhovala z Kverturdárlova. Ó to je taková škoda, že škola lehla popelem, já se tak těšila, jak se budu učit násobilku, dějepis, matiku, historii, traktorologii, i orání, ale takhle budu muset sedět doma na zadku a smutnit jak krásně mohlo být ve škole, kdyby čirou náhodou se nesamovznítila." 'To je ale divná holčička,' myslel si ten dospělý, když odcházel. Jenže Linda si myslela úplně něco jiného, 'to jsem tě napálila, ha ha ha.'
Děti mezitím koukaly na hořící školu, kdo mohl něco tak skvělýho udělat musel být pravý hrdina, mohlo si myslet každé dítě, ale nemyslelo, naopak polovina dětí bulela jako by se zbořil svět.
"Ech, neví co je dobrý, no nic, půjdu tam kam mě nohy zanesou, protože kdo je na cestě, ten se má, starosti ho netíží, když si jde zvesela." Jak Linda řekla, tak vyrazila.
26 názorů
absolutní nesouhlas, Pippi je skvělá a ty příběhy jsou protkány takovou moudrostí i pro dospělý, Pippi tam klidně na jednom na místě řekně, že se o čas nezajímá, protože jí to přišlo zbytečný, nebo něco v tom smyslu, to znamená, že čas není důležitý. to je to co dítě ví, ale pak ho to naše úžasné školy odnaučí, aby to za další dekádu zase zjistil, pecka ne?
ona je vůbec nekonevneční ve všech směrech, ale vždycky je v tom kus moudrosti. Pippi je můj velký vzor :D
Budu za škarohlídí prdel, ale Linda mě štve úplně stejně jako mi mandle zvedala Pipi dlouhá punčocha...
Dílo fajn, škoda že hrdince bych nejradši utekla...
Kamamuro, ale pořád se tu bavíme o škole, která existuje jen v této povídce, nejedná se tedy o skutečnou školu, jak už jsem tady psal, takže se tu bavíme o škole čiště neexistující na této Zemi, škola která je pouze v této jediné povídce (to jest na papíře/monitoru).
ostatně v katastrofických a akčních filmech mizí celá města, umírá neskutečné množství tamních filmových lidí na monitorech televizí a diváci co se na to dívají nevznášejí na záchranu flimových měst, ani protagonistů petice, stejně jako nikdo nemá potřebu bojovat za to, aby neumíraly postavy stvořené vývojaři ve hrách.
vznikl by tak precedent, kdy by filmové/počítačové postavy, nebo budovy dostaly práva, která jsou výsadní pouze v tomto světě, představ si, že by PC postava Lary Croft dostala právo na plat, nebo dovolenou, dost zvláštní představa. nebo na budovy ve hrách by bylo uvaleno embargo, źe nesmí být ničeny, protože tam mohou žít NPC
dostáváme se do roviny, kdy se budeme ptát jestli Vetřelec měl právo zabít lidi co zabil.
aplikuje se tu logika reálného světa na svět imaginarní. a co svět fantasy? mohu černí mágové ve hrách/filmech/knihách používat temnou magii? vždyť tím mohou někomu ve hrách/filmech/knihách ublížit, neměla by zasednout nějaká komise na právo vesničanů z takových her/knih/filmů?
Ale ale, přátelé, snad nebude tak zle? Snad se ještě shodneme na tom, že tu jsme všichni především kvůli fascinaci psaným slovem, neboli literaturou, či slovesností, a to ve všech jejích rozmanitých podobách - básněmi, prózou, písněmi, pohádkami, bájemi, pověstmi, epigramy, satirou prozaickou i veršovanou, hádankami, hlavolamy, žalozpěvy, litaniemi, ódami, hymny, eposy, a já nevím čím vším ještě.
Proto bychom snad, přese všechnu rozdílnost v parametrech fyzických, přes rozdílnost ve vyznání či filozofických systémech, přes různé politické orientace i přes rozdílnost vkusu a zálib co se žánrů týče, přes to všechno bychom nakonec měli najít společnou řeč, nebo ne? A pár boulí nakonec zase splaskne, jako vždycky.
Myslím, Aru, že opozice vůči tvojí tvorbě zdaleka není tak silná a kategorická, jak jsi to třeba líčil mě. Bral bych ale v úvahu to, že někteří zde přítomní (Zeandrich?!) byli, jsou, nebo budou vykonávat povolání učitelské, a tak je pochopitelně děsí představa hořící školy - co kdyby v ní měli uhořet také? Chtěl bys uhořet ve škole? Já tedy rozhodně ne, a proto bych byl se zapalováním škol opatrný, nejdřív bych se zkusil nějak domluvit, nebo když už bych musel ventilovat agresi, tak nějakým méně destruktivním způsobem. A když už by to fakt jinak nešlo, a školu bych zapálit musel, tak bych se napřed přesvědčil, že je prázdná, a že nikdo nepřijde k úhoně, shodneme se aspoň na tom? Já věřím, že ano, že jsme oba v zásadě pacifisté.
No a na druhou stranu, tví názoroví oponenti možná zase nedoceňují utrpení a bezmoc, kterou si dítě v takové škole - pokud je mezi učiteli dost psychopatů nebo obecně zlých lidí - může vytrpět. Já jsem měl třeba sadistickou třídní (ruštinářku), která si zasedla na mě a mého přítele Giorma, a pamatuju se, že když jsem se dozvěděl, že bude naší třídní pět let, že mi bylo, jako by mě odsoudili na pět let do kriminálu. Pamatuju se, že na škole v přírodě na její příkaz celá třída recitovala rusky: "Až se vrátíme do Prahy, [Kamamura - zde bylo pochopitelně mé občanské příjmení] bude potrestán!" - dokola a dokola, unisono, a řeknu vám, nepřál bych vám to zažít. Pamatuji se, že mi největší třídní sígr rozházel věci po celé třídě a mě zmlátil, zatímco spolužáci stáli podél zdí a dobře se bavili, asi jako diváci na koridě, a když přišla ona ruštinářka s otázkou, co se tu stalo (protože jsme v zápase zpřevraceli lavice), tak všichni začali volat: "Prosím, prosím, on upadl!" - a to byla také později oficiální verze. Pamatuji se že jsem v tu chvíli poprvé naplno ochutnal nenávist, a nenáviděl jsem nejenom onoho třídního grázla, ale i nespravedlivou učitelku a podlé spolužáky, a kdybych je v ten okamžik mohl zapálit pohledem, zapálil bych je ne jednou, ale tisíckrát i s celou školou, a díval bych se, jak ta odporná peleš hoří, a bylo by mi dobře.
Takže když si představíte školu v této podobě - jako nástroj zrůdného totalitního režimu a tortury mladých a bezbranných jedinců, kteří se ještě neumí bránit, nenajdete i vy pochopení pro potřebu tuto karikaturu na vzdělávací instituci zapálit a pod širým nebem, mezi popelem a trávou se třeba od takového Aristotela nebo Platóna učit umění dialogu a základy přírodních věd? Já ho v sobě rozhodně najdu, a pokud Linda v Aruově pohádce musela školu zapálit, jistě ne bez dobrého důvodu.
mazat to nebudu, ale zklamanej jsem byl hodně, to jo.
díky Alegno, nevím, ale myslím že moc lidí nestojí o pohádkové psaní, že lidi rádi čtou o tom co zažili, nebo co je okolo nich, nebo je v jejich mantinelech...
jo jo, ta věta je tam proto, že ne všem se líbilo co Linda napáchala
Ještě něco, jen se nenech otrávit a piš podle sebe, já tvoji fantazii obdivuju a že mi to někdy nesedne se prostě stane, no :).
Aru, proč bys mazal, vždyť: Děti mezitím koukaly na hořící školu, kdo mohl něco tak skvělýho udělat musel být pravý hrdina, mohlo si myslet každé dítě, ale nemyslelo, naopak polovina dětí bulela jako by se zbořil svět.
Takže z toho vyplývá, že já jen patřím k těm, co bulej, nic víc. Je to tvoje literární dítě a já ti jej neberu, jen nejsem nadšená. Tak si tajně doufám, že se Linda bude vyvíjet a měnit názor :).
Alegno vždyť je to vymyšlená postava ve vymyšleným světě, ta Linda nikde mimo Písmák neexistuje, když smažu tuhe povídku, tak nebude ani žádný Lindin vandr
Zeanddrich: že tys nic nečet od Astrid Lindgern, ani neviděl žádný film/seriál natočený podle jejich knih? protože konkrétně s Pippi se dělo plno neuvěritelných a ztřeštěných věcí, myslím že školu nikdy nezapálila, to je čistě můj vklad.
jak říká Bob Ross: "Pojďme si zablbnout."
to je tak těžký nemyslet furt, že něco má být tak a tak a že se něco musí dělat jen tak a tak a psát je potřeba také jen takhle a takto už ne?
chápu to čím dál tím míň, že se lidé bojí odvázat dokonce i jenom v psani, nedává to žádný smysl.
krom toho, tohle přece není manuál na sestrojení bomby, je to jenom hraní si s příběhem a písmenky na papíře, nikdo nechce zapalovat školy v reálu.
ahoj a díky dievča, to budeš jediná :))
ostatní chtějí mít Lindu ve škole, nejlépe někde v polepšovně.
Zeanddrich E.
08. 09. 2021Aru, prostě zapalovat školy se příčí mému vrozenému smyslu pro řád a pořádek
(tím zdaleka nechci říci, že já jsem do školy chodil vždy nadšeně:) )
veru som zvedavá, čo ďalej ... *
iví a Evži, taková písnička vydá za tisíc odpovědí :D
Lindiny dobrodružství se ještě nekončí, je to hlava otevřená a hlavně má dobrý vzory :D:D
Zeanddrich E.
07. 09. 2021.. .
Evženie Brambůrková
07. 09. 2021Jestli by Lindička nepotřebovala udělat ze zadečku trhací kalendáříček. :-)))
blacksabbath
07. 09. 2021Aru, Aru.....Linda se pěkně vybarvila....školičku zapálila....dětičkám učení znemožnila......kdo je na cestě, ten se má, starosti ho netíží, když si jde zvesela?....A co děti? Mají si kde hrát? Hlavičky budou mít jako prázdné makovičky, když se nebudou šprtat.......jen aby to s tou holkou nešlo rychle z kopce....já vím....že........lapí jí sociálka a šup s ní do diagnosťáku....a ještě budou popotahovat její rodiče....holka nezdárná....měla se držet záhad
Ty mne obvinujes z toho, ze jsem si na Písmák ani nevzpomnel? No toto! Já si vzpomnel, ale bez svého mluvícího PC sem v Ceské republice nelezu. Dá se to vydrzet… ;-)
Téz te zdravím, Aru. Na tvou lidove polozenou otázku odpovím zcela presne, byt to bude bez oháckování a okrouzkování. Nastestí jsem nelezel na ARU (práve jsi prosel úsekem predstavujícím pokus o humor) – dlel jsem dva týdny ve své rodné vlasti a rodném dome. Ten se nachází blízko jedné pomerne známé reky, jejíz název by sis pri trose fistrónu mohl odvodit ze jména obce. Jde o Prerov nad Labem. Nákuk do Wiki pochopitelne povinný není, ale dosud jsem neslysel o prípadu, kdy by hledání této vesnice na internetu nekomu uskodilo. Dám ruku do ohne, ze ani ty nebudes výjimkou. naprosto jistý smajlík)
ahoooj Kočkodane, kde ses coural?
jo jo, do polepšovny, jestli se tam dostane, tak taky uteče, má přece ruksáček a nebylo řečeno co všechno si konkrétně vzala :)
Lehce se obávám, že takhle dojde Lindička až do polepšovny… (starostlivý smajlík)