Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte sekdyby tak tušili…
Autor
Biskup z Bath a Wells
město ti vrací
tvoje teplo
když chčiješ na zeď
před nonstopem
kde nikdo není
slyšíš
šepot nohou spáčů
v náruči pavouka
– kdyby tak tušili
že nesmí nikdy otevřít oči
město jak jsme ho znali
zmizelo
pod nánosem snů
vychcanejch pod
pouliční lampou
najdeš se
v pytli na odpadky
který sis
přetáhl přes hlavu
abys splynul
22 názorů
Biskup z Bath a Wells
23. 11. 2021dík moc. ;-)
dřív měli různé společenské vrstvy různé vyjadřování, dnes si hrajeme na to, že si jsou všichni lidé rovni, ačkoli bohatým je stejně ukradený život chudáků, jako jim byl vždycky, 1% lidí vlastní polovinu všeho majetku, do týdne by mohla skončit chudoba, ale pro tyhle lidi je výhodnější, aby člověk v Africe dělal někde ve zlatým dolu za co možná nejmíň, máme štěstí, že žijeme v bohatší části světa s relativními právy, které zatím nějak fungují.
Absolument pas! Qu'est-ce qui vous a donné cette idée? J'utilise un meilleur traducteur au lieu de ce stupide Google.
Je fakt, že o tom je i politická korektnost apod., když nazvu člověka černé pleti nečerným, nezmění to nic na jeho barvě kůže, a takto by se dalo pokračovat... čůráme všichni, a i když to nazveme všelijak, pořád bud význam stejný,resp. jen různě emočně/expresivně podbarvený...
PS. Tu es francophone?
Biskup z Bath a Wells
18. 11. 2021V pohodě, jsem rád za tvůj pohled na "věc". ;-)
ano ušlechtilý název v ušlechtilém jazyku équivaut à l'union parfaite de la langue et de l'esprit ;))
Pokud mluvíme pouze o tělesné funkci, mužeme použít ušlechtilý název. Pokud chceme zdůraznit proces úkonu jako tady a pocitově se v tom vyžívat, tak se použije ...... (ten, o kterém nemám v diskusi mluvit) výraz. To je fakt. Já se v tom nevyžívám ani mě nebaví o tom číst. Akorát v tomto případě báseň obsahuje něco, s čím jsem se setkala a mnohokrát setkala, takže to nemůžu zadupat jako fuj, které nechci vidět.
tělesná funkce nazývaná jinými jmény je stále tatáž tělesná funkce, pokud chceme mluvit jemně, ušlechtile, vznešeně a arisotkraticky, měli bychom k tomu použít také vhodně zvolený jazyk, což je jednoznačně francouzština, býval to jazyk šlechty od Ruska, až po no Francii : D
Když použiješ v básni slovo "chčiješ" a já na to reaguju, tak to po tobě musím zopakovat. Abych nepsala o něčem jiném. Čtení o čůrání není také nic pěkného, ale je to méně odpudivé než "chcaní" a tom jsem právě psala.
Přiznám se, že jako zástupce staré generace, si nepotrpím v poezii na vulgarismy a kolikrát si říkám, že je mnozí používají bez smyslu , jen aby připoutali pozornost. Ale tady to sedí a přemýšlela jsem, jak tohle slovo obejít a na nic jsem nepřišla. Porušilo by to pocitový smysl. Zaujalo mě báseň celkově.
Jestli hlasujeme, tak jsem jednoznačně pro chcaní. Chlapi (stavební dělníci, otrlí karbaníci, šachisté, ministři, marodéři a mistři málodobří) chčijí, malé holčičky, malí chlapečkové a nebinární genderové entity čůrají. Nazývejme věci pravými jmény nestyďme se za své biologické funkce - chcát musím deně, a šukal bych, až bych brečel, ale jsem starý, tlustý, šeredný a ženatý, tak si raději namlouvám, že můj rozum zkrotil mé přízemní tělesné choutky ;-) Je to samozřejmě lež, jedna vrstva lží v lžavém kompozitu lidského vědomí.
Já s tím souhlasím, sám vulgarismy používám jako chilli papričky nebo pepř - jejich přemíra způsobí, že jídlo chutná vždy stejně, a někdy s nimi kuchař zakrývá surovinu nevalné kvality, ale v rukou mistra a při pečlivém dávkování dokáží pravé divy, a některé reginální speciality si bez nich prostě nelze představit (když mi promineš obšírnou a trochu otřepanou kulinářskou metaforu).
Biskup z Bath a Wells
16. 11. 2021Heh. :-)
Jinak jak jsem psal už výše, myslím, že ten vulgarismus snad má v básni své (pevné) místo...
Biskup z Bath a Wells
16. 11. 2021díky, tak asi záleží na vkusu, pro někoho jsou vulgarismy tabu a obzvláště v poezii (mně nevadí, v beat generation a i jinde jich je jak mraků a dostaly se do "čítanek"); i nadávka má svůj účel, ulevíš si... jde o to, aby vulgarismy nebyly samoúčelné, což tady (snad) nejsou
Nicméně zkus tady použít místom slova chcát třeba čůrat...
Zprvu jsem myslel, že vulgarismy a neohoblovanost jsou samoúčelné, nicméně tato kaluž je o hodně hlubší, než vypadá. Říkal jsem si, že s nimi budu šetřit, ale nemohu jinak - srdce velí hlavě, hlava dává povel ruce, a ruka sděluje skrz standardizované periferie browseru, co a jak.
Je to bohužel pravdivé. Sice mě to "chcaní" znechucuje a obvykle, když něco takového vidím, ani to nečtu, ale vyjádřil jsi tu skutečnost dobře. Že hodnotu má, když si můžeš ulevit (močením.....nejčastěji nadávkou, používáním slov prdel, vyliž si...) a zbylé moc hodnotu nemá. A s tímto postojem pak splýváš se skupinou.