Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Jipka

Výběr: Gora
20. 12. 2021
20
47
1620
Autor
Alenakar

Lidé za války, pokud fronta leží daleko od jejich domovů, zapomínají na bojující vojáky, protože potřebují normálně žít. My zase už zapomínáme, že v nemocnicích pořád ještě umírá na covid asi stovka lidí denně. Chtěla jsem to všem připomenout.

Děkuji a2a2a za spolupráci během vzniku těchto textů.

PF 2022  - aby ten příští rok už byl konečně alespoň normální.

 

 

Jipka

 

Končící příběhy

a v očích

nedopsané knihy...

 

Obzor a zeď

jsou najednou totéž.

 

Už vědět

a nedat to na sobě znát

a smíchem navenek

vyvažovat

na laboratorních vážkách

všechen ten jed

tam uvnitř?

 

Jeden se modlí,

druhý se jenom bojí,

třetí je statečný herec

až do finále.

 

 

 

Mezi nebem a zemí

 

Budíš se do prázdna,

bojíš se šmátrat chodidlem

v zrnitém šeru

a hledat podlahu.

 

Horečný dech

nadnášel tvoji montgolfiéru

nad krajinou návratů.

 

Budíš se do prázdna,

protože matné podobizny

uvízly v černých rámečcích

a tma je příliš hluboká

pro balónovou kotvu.

 

 

 

 

 


47 názorů

Alenakar
03. 01. 2022
Dát tip

pepři,

vědci tvrdí, že omikron je tak nakažlivý, že jím onemocníme všichni. Údajně není tak nebezpečný jako delta, ale s ohromným množstvím nakažených poroste riziko těžkých průběhů a zahlcených nemocnic. Byla bych nerada, kdyby se opakovala loňská zima, ale možné to je.


Janina6
21. 12. 2021
Dát tip

Ano, to je na tom nejsmutnější, kdyby to byl jednoduchý tupec, tak to člověka nemrzí. 


Alenakar
21. 12. 2021
Dát tip

Janino,

já jsem s otevřhubou začala vést slušnou a pro mne zajímavou diskusi pod mým Hamletem II.  Mrzí mě, že i lidé jistě vzdělaní a inteligentní jsou tak ješitní a samolibí, že se promění, pokud si s nimi dovolíš nesouhlasit, ve vulgární hospodské rváče. Jako bioložka říkám: proměna dokonalá!


Janina6
21. 12. 2021
Dát tip

Aleno, takové lidi potkáš na internetu vždycky... a pokud je to už takhle hrubé chování, asi bych neváhala zatrhnout si na jeho autorské stránce "Zařadit uživatele mezi neoblíbené", tím mu zablokuješ možnost psát ke tvým dílům komentáře a máš pokoj. Sama jsem tuto možnost použila jen jednou, ale nelituju.


Alenakar
21. 12. 2021
Dát tip

otevřhubo,

jsem velmi ráda, když lidé konečně odloží  masku a ukážou všem svou pravou tvář.

...Ostatně: o tom je můj Hamlet II, pod kterým se tak slibně začala rozvíjet naše diskuse. 


Alenakar
21. 12. 2021
Dát tip

Janino,

jsi spolu se Safiánem vlastně jediná, která si všimla, že tady nějaké verše jsou. Ano - mám osobní zkušenosti jak s jipkou, tak i s LDN. Raději to tady už ale nebudu rozvádět, po té, co jsem se dočkala tak neuvěřitelně puberťácké reakce samolibého otevřhuby na poznámku o smrti mého otce. 


Alenakar
21. 12. 2021
Dát tip

otevřhubo,

tón tvé "diskuse" se mi přesává líbit. O co ti jde? O konfrontaci? Nesmírně toužíš po konfliktu?  ...Nech si zajít chuť!


Alenakar
21. 12. 2021
Dát tip

Safiáne,

bavit se o nějaké umělecké upřímnosti má ale smysl jen v tom případě, že autor ve svém díle vypovídá něco o svém životě, že se čtenářům svěřuje. 

Mnoho autorů ve svém díle však o svém vlastním životě nevypovídá vůbec nic a nemluvím teď jen o mrtvých klasicích. I moderní autoři produkují básně, které rozhodně nechtějí o nich samotných prozradit vůbec nic. Ve hře je přece pořád umění pro umění nebo umění jako hra. Proč tady řešit problém "upřímnosti", který se týká jen zlomku autorů a to i tady na Písmáku?

 


Alenakar
21. 12. 2021
Dát tip

Silene,

ty si myslíš, že mé a další básně tady mohovou volně dýchat, jsou li dnes a denně atakovány dehonestujícími útoky místních trollů?

Já si prostě jen nenechávám líbit to, co každý druhý "mouchy snězte si mě" tady na Písmáku. Za co to tu bojuješ? Za právo na stalking?

Já si myslím, že ve slušné společnosti platí, že dáme-li někomu najevo, že o něj opravdu, ale opravdu nestojíme, měl by nás nechat na pokoji. Tady na Písmáku to ale neplatí. Já mám na stalkery obzvláštní "štěstí". Naposledy ysslandia a nyní Kamamura a jeho parta.

Z mého pohledu je zase škoda, že ses ani slovem nevyjádřila k veršům samotným.


Alenakar
21. 12. 2021
Dát tip

otevřhubo,

na jipce mi zhruba před rokem umřel otec po operaci. Mohla jsem ho tam navštívit jen jednou a to díky známému doktorovi. Bylo mi jasné, že už ho asi vidím naposled. Následoval zákaz návštěv kvůli covidu a pak už zařizování pohřbu.

Nezapomenu nikdy na jipku a na to, co jsem tam viděla: krátká chodba, vpravo velká okna do dvora, vlevo pokoje - všechny s otevřenými dveřmi, na každém pokoji jen jedno lůžko obložené přístroji a ověšené hadičkami. A na posteli lidské trosky většinou napojené na kyslík v posledním tažení.

A nejabsurdnější bylo, že na všech pokojích byla hlasitě puštěná televize...To první, co mi otec řekl při našem rozhovoru bylo to, abych konečně vypnula televizi, že už z toho randálu šílí.

 


Janina6
20. 12. 2021
Dát tip Gora, Alenakar

Prolog jsem četla vlastně až na konec, takže konkrétně covid mi vůbec nepřišel na mysl. Zato místo "jipky" se mi u první básně vkrádalo na mysl spíše slovo "hospic" - zejména kvůli veršům "už vědět / a nedat to na sobě znát / a smíchem navenek / vyvažovat"... Musím říct, že tato báseň ke mně mluvila velmi přesvědčivě.


Safián
20. 12. 2021
Dát tip Gora

Zase tu máme něco o upřímnosti. Co je v umění upřímnost? Schopnost udělat věci tak, že vypadají upřímně ? Nebo něco jiného? V 90. letech jsem četl kritiku na jednoho ostravského básníka. Celkem jeho básně chválila. Nakonec poznamenala, že to stejně není to pravé, to že přinesou až autentičtí účastníci všelijakých krutých událostí např. z Čečny a pod.. Tehdejší kritik tomu skutečně věřil. Ale třeba takový Velemir  Chlebnikov dávno před ním trdil, že svědectví o podobných událostech nikdy nepocházejí z míst, kde se udály. otevřhuba zřejmě umřel a vstal z mrtvých, a tedy z vlastní zkušenosti zná to, co si ostatní  jen představují.  Výsadou psát o smrti z vlastní zkušenosti se může pochlubit málokdo. Jeden náš básník trpěl vrozenou srdeční vadou, která ho mohla každou chvíli zabít (jeho sestra na ni zemřela) a žil tak léta v důvěrném vztahu se smrtí. Tak důvěrném, že těžce nemocná španělská umělkyně v jeho verších nalezla cosi pozoruhodného, přitom španělská poezie o smrti něco ví!, a po uzdravení se vypravila do Prahy, aby na vlastní oči viděla, kde tento básník žil. To je pěkný úspěch malé literatury. Ale ani tady bych to nenazval upřímností. Bylo to spíš umění zaznamenat zkušenost v co nekvětší úplnosti. Zbývá otázka. Kolik čtenářů to správně a v úplnosti pochopilo?


Safián
20. 12. 2021
Dát tip

Silene, mohla bys mi soukromě poslat něco k poslednímu odstavci (Čistě z mého pohledu ...)?


Silene
20. 12. 2021
Dát tip

Smysl "diskuse" patrně pražádný. Smysl mého příspěvku bylo lze odvozovat v reakci na dikci autorčiných vlastních vstupů pod jejím publikovaným dílem, tj. v reakci na autorčino směřování, které mě v písmáckých kritikách zaujalo. 

Čistě z mého pohledu je škoda, že sama autorka nedovolila textům dýchat a oplácala je zákopovou hlínou. Lze se oprostit, leč nevím, zda nejde právě o zmíněné další maření časem.   


Alenakar
20. 12. 2021
Dát tip

Silene,

jaký smysl mají v této vypjaté a iracionální diskusi nějaké "argumenty" ?

Já bych řekla, že žádný. Chtěla jsem jen, aby si lidé vzpomenuly na ty, kteří nyní leží na jipkách. Nic víc.


Alenakar
20. 12. 2021
Dát tip

Safiáne,

moc děkuji za kritiku. O konfliktu liberalismus / konzervativismus si ráda podiskutuji jinde. Pod těmito básněmi se mi to nezdá vhodné.

Část diskuse, včetně svých vlastních komentů pod těmito básněmi jsem smazala právě proto, že mi komenty připadaly nepatřičné a nevhodné,

...A k mazání kritik obecně: pokud se tady někdo staví do role jakého nadřazeného "objektivního" vševěda a soustavně mé básně dehonestuje z liberálních pozic, které jsou mi odporné už samy o sobě (já opravdu nejsem žádná modernistka a nikdy jí nebudu...), pak mi připadá jakákoli polemika s útočníky jako ztráta času.  Těchto útočníků si nadále nebudu všímat a jejich tzv "kritiky" na své stránce nechci.  ...Pokud jsou tak skvěle "současní" a báječně vzdělaní, co se soudobé poezie týče, jen ať mě tito pánové a dámy rozdrtí úspěchem svých děl!  


Alenakar
20. 12. 2021
Dát tip

Prosecký,

ale pouze oněch 50 jsou tak zvaná "nadúmrtí". Na tohle téma ale diskutovat a hádat se opravdu nechci.


Alenakar
20. 12. 2021
Dát tip

cassy,

moc děkuji za tvou kritiku. S tvou poznámkou, že toto téma je nevhodné k diskusím pod básněmi, souhlasím. Proto jsem taky část těchto diskusí smazala.


cassy
20. 12. 2021
Dát tip

velice silné a dobře zpracované...jinak souhlasím se Safiánem: Je to příliš rozsáhlé téma a myslím, že i nevhodné k diskuzím pod básněmi...


Prosecký
20. 12. 2021
Dát tip

Přidávám se k Alešovi. Denně umírá v CZ více než 300 lidí, z toho na covid prùměrně necelých 50.


Safián
20. 12. 2021
Dát tip

Krásné soudobé básně hlásící se lehkostí, se kterou zvládají nelehké téma, ke stejné větvi naší poezie, ke které patří např. Jaroslav Seifert. Ze zdejších básníků se stylem nejvíce blíží ke stylu a2a2, který je zmíněn v úvodu.  Jedinou kontroverzí, kterou já vidím, je, že jejich téma je existenciální, což v době vypjatého hedonismu může být považováno za společensky nepřijatelné (!).

Nebýt perexu, viděl bych v nich zobrazení obecné existenciální situace  a ke kovidu bych je vůbec nevztahoval.  Přirovnání kovidové situace k situaci válečné mi přijde ujeté. Matky synů by sním asi těžko souhlasily. Kovid nabízí daleko přirozenější situaci - umírají spíše ti staří. To v úvahách některých sobeckých skupin může vést k představám o úspoře mandatorních výdajů. Souboj konzervatismu s liberalismem by\ch v tom nehledal. Kde byla svoboda těch svobodomyslných, když natahovali ruku po kompenzacích? Je to příliš rozsáhlé téma a myslím, že i nevhodné k diskuzím pod básněmi.

Vadí mi mazání příspěvků (pokud jeho důvodem nejsou chyby v textu). Vím, že to pravidla umožňují, ale měla by mazat jen redakce a pouze ve vážných případech.

 


Silene
17. 12. 2021
Dát tip lawenderr

zástěrka/historka 

Skutečné problémy leží opravdu někde jinde.  


Silene
17. 12. 2021
Dát tip

Aleno, 

zde alespoň miminum k tzv. stanovisku ČLK:

https://deklaracelekaru.cz/clk-nema-mandat-mluvit-za-lekare.php

zde potom k problematice očkovací vyhlášky:

https://advokatnidenik.cz/2021/12/07/k-diskusi-k-navrhu-novely-ockovaci-vyhlasky-v-souvislosti-s-ockovanim-proti-covid-19/

zde něco k práci s daty:

https://www.svedomi-naroda.cz/2021/10/27/rozhovor-s-rndr-tomasem-furstem-phd-matematikem-a-datovym-analytikem/

atd.

Za neúprosnou demografickou křivku a stav našeho státu z dlouhodobého hlediska opravdu nemůže tebou výše zmíněná a velmi zpopularizovaná zástěrka o... odpíračích a... antivaxerství?  


Alenakar
17. 12. 2021
Dát tip

Evženie,

prožívala jsem to samé, co ty. Taky jsem se nemohla s otcem rozloučit. Neumřel na covid, umřel po operaci, ale v nemocnici byl zákaz návštěv.

Na druhou operaci nohy jsem čekala kvůli covidu deset měsíců.


Alenakar
17. 12. 2021
Dát tip

F.M.R.C.,

moc děkuji za chválu. Je to ale taková smutná montgolfiéra, když už člověk ani sám neví, jestli je ještě tělem nebo už k nebi stoupající duší.


Alenakar
17. 12. 2021
Dát tip

F.M.R.C.,

díky za podporu. Tohle dílko bude nejspíš působit dost kontroverzně, takže bude podporu potřebovat.


Gora
17. 12. 2021
Dát tip

Taky tomu nerozumím, najednou je snad každý vakcinolog atd... 


Alenakar
17. 12. 2021
Dát tip

Goro,

já mám třetí dávku a názory některých lidí, které poslouchám v reálu kolem sebe, mi připadají jako názory z počátku 19. století. Ale co s tím naděláme? Když velkou část populace nepřesvědčí ani stanovisko lékařské komory, ani stanovisko končící i nastupující vlády, ani argumenty vědců a universtních profesorů, tak co se dá dělat? Musíme nechat odpírače "svobodně" zemřít. Mají na to své ústavní právo. Horší ale je, že často mohou vzít pár lidí s sebou do pekla.


Gora
17. 12. 2021
Dát tip

Aleno, nic není úplně černobílé, ale jako zdr. sestra /profesí, i když to již nedělám/ spoléhám na vědu,  několikrát si v minulosti poradila s nejrůznějšími epidemiemi, to je prokazatelné.


Alenakar
17. 12. 2021
Dát tip

Goro,

díky za kritiku i za výběr. Možná, že tady svými poznámkami o očkování rýpnu do vosího hnízda. Uvidíme. Každopádně si myslím, že, pokud se tu rozpoutá nějaká ta debata o očkování, budu tě mít na své straně.


Alenakar
17. 12. 2021
Dát tip

Diano,

loni se těm smrtím asi nedalo zabránit. Letos za ně ale částečně mohou odpírači očkování.

Teď právě vyhřezl velmi ošklivě současný celosvětový konflikt mezi konzervativismem a liberalismem. Zavilí zastánci "svobody", například svobody chlastat bez covidpasu, právě v těchto dnech chystali v Německu atentát na saského premiéra kvůli jeho covidovým opatřením. ...Kam jsme se to zase dostali? Do stejné situace jako po francouzské revoluci koncem osmnáctého století? Chátra chce zase stínat hlavy odpůrcům "svobody" ?


S mámou jsme se nemohli ani rozloučit. Tolik zmařených životů pro upřednostnění jedné nemoci před tolika utrpením těch, na které nezbylo místo pro nutné zákroky?


Lili.
16. 12. 2021
Dát tip

Montgolfiéra nad krajinou návratů...

...jó,to je klenot...tohle dílo má skutečný punc poezie.Rozhodně líbí.


Gora
16. 12. 2021
Dát tip blacksabbath

Vystihlas naprosto přesně, Aleno. Silné... skvěle napsané.


Diana
16. 12. 2021
Dát tip

V každém případě je smutné, když nám někdo odejde nenávratně...


Alenakar
16. 12. 2021
Dát tip Gora

Aleši,

když umíral zhruba stejný počet lidí na covid loni, mluvilo se o tom pořád. Představovali jsme si, že očkování udělá tečku za covidem... Dnes už se bere tolik zbytečných smrtí denně jako "normálka" a spíš se bavíme o tom, jestli se měly zrušit vánoční trhy nebo ne.


aleš-novák
16. 12. 2021
Dát tip Prosecký

denně umírá u nás 300 lidí na covid ale i na další nemoci...


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru