Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte sePřed zpovědí III. jiná varianta
Autor
ik
Bože....já často lžu
a neříkám lidem nepříjemné věci
a nerad se podřizuji
a... a... a pořád se srovávám a vytahuji
a pořád řeším, co si o mně ostatní myslí
a stydím se často se k Tobě přiznat
a jsem hrozně nepořádný
a líný
a málo se modlím
skoro nečtu bibli
a svlékám očima
piju příliš alkoholu
a kradu... jezdím občas v metru načerno
a jsem lakomý sobec, nerad dávám
závidím lidem bohatství a lepší povahu
a hrozně taky vřelost a laskavost, štědrost a lepší vztah s Tebou
(moc bych chtěl, abys mě měl rád tolik, co ty ostatní,
ale vím, že jsem strašnej)
a pozice v církvi a uznání druhých
a strašně se pořád stydím a odsuzuju
a hrozně závidím lidem, co umí projevit lásku
Bože, tohle úplně všechno tam na sebe řeknu,
tamto hrozný ale vynechám, ano?
nestačilo by to?¨
tak strašně se za sebe stydím...
umřel bych tam hanbou
a nikdy se už nedokázal
podívat našemu faráři do očí ...
Bože, dohodneme se?
nemusím tamto na sebe říct
a já to už nikdy, vůbec nikdy, neudělám,
slibuju!
Auvajs! Neříkej mi, že tohle slibuju pokaždé...
Au! To o pyšných pokrytcích taky bolí!
Tak dobře, jednou za čas do toho spadnu!
Teda občas...
teda dost často...
Auvajs! To děsně bolí!
tak teda docela hodně, hodně často
...dělám to...pořád
i víckrát denně
den bez je pro mě úspěch
to je tak strašný...
...jsem na tom sebeukájení asi závislý
a jsem pyšný pokrytec
tajím to zoufale,
aby mne lidé měli rádi
a vážili si mne
dívám se svrchu na lidi okolo
a občas se koukám na nahé fotky
a čtu erotické povídky
Prosím, néé! Auvajs!
...ten druh s výpraskem
když já občas ... teda hodně často
tak strašně moc
potřebuju ...sex
teda jsem chtíčem úplně bez sebe...
a strašně se za sebe stydím a odsuzuju
A nesnáším, Bože,
když mi cituješ katechizmus!
že neúplná zpověď
je
Au! Au! Au!
svatokrádež a celá neplatná
že jsem pyšný, nečistý,
nafoukaný lhář a pokrytec?
Ježíši...to NE...
nepřipomínej mi...
Jak Tě bičovali...nahého
důtkami trhali
Tvé nahé tělo
pro moje smilstva
a pýchu...
a pokrytectví
a jak jsi se svíjel bolestí
nahý na kříži...před očima lidí
kvůli mně
abych nemusel já
trpět v pekle
Au, au, au...
to tak bolí
a pořád víc
rychle ke zpovědnici
úplně nejhorší je
to strašné čekání ve frontě těsně před...
tolik se stydím...
kroutím se strachy...
hlavně, aby nebylo na mně tak moc vidět,
s čím tam dnes jdu...
třeba se na mně dnes nedostane
a odloží se to :)
a budu to muset vydržet ještě celý týden :(((
au, au, au
To nedám!
Prostě si tam kleknu,
pevně zavřu oči
otevřu pusu
a všechno to na sebe jasně nahlas řeknu!
a začnu tamtím a taky pýchou
jinak to určitě neřeknu...
...hlavně, aby to nezaslechli i lidi ve frontě
a taky se tam nesmím rozbrečet
to je tak hrozně trapný,
odcházet přede všemi od zpovědi s brekem
To bude tak děsné
vídat se s naším farářem
až to bude o mně tohle všechno vědět...
to nedám!
A co až přijdu příště
a když tohle neřeknu, zeptá se,
jak na tom v tomhle jsem?
au, au, au, au
A jak Tě znám, Bože,
nedovolíš mi určitě,
abych odešel
do jiné farnosti...
10 názorů
Za mne morální zákon předpokládá zákonodárce. Opakuji - proč by měl neosobní a nemilosrdný vesmír mít v sobě nějaké osobní zákony vůči osudu jednotlivců dle jejich morálky a jednání? Budha to nevěděl, asi to již v jeho době byla vážná otázka. Za mne, pokud věřím ve fungování něčeho, měl bych doložit, proč to tedy asi funguje, jinak jde pravděpodobně o omyl. Myšlenkově nekonzistentní soustava.
ik,
samotná představa boha - tvůrce je antropomorfizace. Už postava starozákonního Boha jasně odkazuje na dobu, kdy bible začala vznikat. Bůh je patriarcha, kmenový náčelník, zuřivý, nemilosrdný, zlý a dokonce nespravedlivý.
I Buddhy se ptali, kde se vzal zákon karmy a kdo ho vytvořil. On odpověděl, že to neví, že ví pouze, jak zákon karmy funguje. A když ani Buddha nevěděl, kde se zákon karmy vzal, jak bych to mohla vědět já?
Jsem agnostička. Nevěřím, že by vesmír byl pro člověka do všech důsledků poznatelný a moderní fyzika mi v tom dává za pravdu. Bohužel ale vědecké poznání je prakticky využitelné až do té míry, že může zničit celou planetu. Bohužel.
Radovan Jiří Voříšek
30. 01. 2022v poho., ten komentář nad tvým posledním, jsem psal jako komentář komentáře Alenakar
koment pro tebe, tedy tvé básně je ten modrý
Za drzost to pokládám... opravdu mám tendenci drze smlouvat se Stvořitelem a Spasitelem. Zvlášť, když jsem zoufalý z toho, co po mně chce - třeba se někomu omluvit nebo vyznat před lidmi nějaký ohavný hřích. Beru tento druh svých básní jako trošku vtip a nadsázku, v které mohu odkrýt trochu ze svého nitra - právě tu svou malost, povýšenost, drzost a ubožácké smlouvání vůči Lásce, která šla místo mne na kříž...
Neosobná a nemilosrdná, abstraktní karma... a jak se ty zákony karmy vzaly? Nějaký Tvůrce je nastavil jako hodinář? Když ne, tak proč by se měl neosobní a nemislosrdný, abstraktní vesmír zajímat o naše postoje a skutky k lidem okolo? Proč by měla v neosobním a nemilosrdném, abstraktním systému existovat jakákoli pozemská morálka? Nač?
Radovan Jiří Voříšek
28. 01. 2022Smlouvání s Bohem je už praktika lidu Starého zákona, tedy Židovství (ve starozákonních biblických knihách hojně zaznamenáno, dosud praktikovéno). U křesťanů sanozřejmě taky.
Je to proto, že Bůh je živý a osobní a proto se to dá.
A o drzosti nelze mluvit ani smykem, protože výzev, aby to lidi dělali je přímo z božích úst něúrekom.
Co se karmy, neopití osudu rohlíkem, po zásluze potrestání ... týče, to je pěkný, akorát všude kolem sebe lze vidět, že to moc nefunguje, co?
Já vás křesťany absolutně nechápu. Kde berete tu drzost, když chcete se svým Bohem smlouvat a klást si nějaké podmínky? Antropomorfizace božstev... To se táhne už od antiky! Inklinuji k buddhismu. Zákon karmy nikdy nikdo rohlíkem neopije. Je to nemilosrdný abstraktní systém, v němž bude každý po zásluze odměněn nebo potrestán. Žádné smlouvání vůbec nepřichází v úvahu.
Tip za slůvka do pranice.
Radovan Jiří Voříšek
27. 01. 2022Ano, svátost smíření v sobě nese jisté těžkosti, včetně studu. Jako všechno, co má význam. Rád přitom vzpomenu na událost, kdy jsem byl před lety za stejným účelem u kamaráda, kněze. Poté, kdy už jsme řešili přípravu na nějakou akci, jsem se jej zeptal na něco z předchozí zpovědi a on mě odpověděl, na co se ptáš? Já nevím, myslíš si, že si to nechávám? Už jsem to odevzdal výše. To mi velmi pomohlo.
Nic proti tomu tvému "vyznání". Nicméně tento dlouhatánský výčet (trochu jako četba papíru s hříchy) s několika úvahami (ve stejném stylu), mi přijde zbytečně obšírný. Nevidím důvod vyčerpávajícího výčtu. Vlastně jakési stále stejné vyhledávání právě těch konkrétních pochybení, ze které se přirozeně stydíme. Je to originální téma, ale svým objemem a schématičností ztratí výraz a spíš než to, co by to mohlo někomu přinést, se promění v únavu.
TAHLE varianta je rozhodně VÝBORNÁ!!! Předchozí si najdu, až budu mít chvilku. TIP a.
Vím, že je to hrozně dlouhé. Dokázal by to někdo zhodnotit, která varianta textu je lepší a proč? Pomohlo by mi to...