Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seSpisovatelské oprávnění
Autor
Prosecký
Jakou škodu může takový, výše uvedený, samostatný zprostředkovatel spotřebitelských úvěrů způsobit? Pár hlupáků a podvodníků, neochotných usilovněji pracovat, aby splatili své dluhy, se dostane do exekuce. No a co?
Za to takový spisovatel může několika nesouvislými verši uvrhnout do deprese velkou část psychicky labilních teenagerů, žen - samoživitelek nebo nezaměstnaných. Navíc čas strávený spisovatelskou činností by mohl být využit mnohem produktivněji. Když se jen podívám na soupis svých děl na Písmáku, v mém případě od roku 2009, a počet kritik a udělených tipů, byly to mraky času, které jsem tu strávil. Za tu dobu bych sice asi nepostavil dům, maximálně kůlničku na dříví, ale stromů jsem mohl zasadit desítky, nemluvě o tom, kolik jsem mohl zplodit synů!!!
Řešení vidím v regulaci spisovatelů prostřednictvím spisovatelského oprávnění. Jakmile se chceš veřejně beletristicky projevovat, budeš muset mít licenci. Bratru tak za 20.000,- Kč s pravidelnou obnovou za 5.000,- Kč ročně.
K udělení licence bude třeba absolvovat spisovatelské zkoušky, V teoretické části půjde o teorii literatury a psaní vůbec. V části praktické bude muset spisovatel sepsat dílo v duchu pravidel. Tzn. nesmí se stát, že se bude v jednom odstavci opakovat jedno slovo vícekrát, popis osob musí být umístěn co nejdříve na počátku díla, aby si čtenář nevytvořil chybnou představu, musejí se střídat pasáže rychlé s oddychovými, dialogy s popisy, musí být dodržena základní konstrukce s konfliktem, zápletkou a rozuzlením apod... Za opakování zkoušky zaplatí se zvláštní přirážka a případně si žák může dokoupit hodiny praktické přípravy.
Za spisovatelskou činnost bez oprávnění budou udělovány pokuty podobně jako za neoprávněné živnostenské podnikání!
Vím, že je to kruté, ale oproti jiným umělcům (muzikanti, výtvarníci) nemusíme projevit žádnou jinou schopnost než umět číst a psát a to umí, nezlobte se na mě, určitě dobrá polovina našich spoluobčanů!
41 názorů
Prosecký, tak pro upřesnění, nejdéle jsem vydržela držet bobra mlčení skoro deset dnů. S lidmi verbálně komunikuji nerada a proto málo. Když cítím potřebu se vypovídat, najdu si nějakého rozumnějšího tvora, než je člověk. Třeba pavoučka v kajutě, kterému dokážu dlouhé minuty vysvětlovat, že by se měl rozumně vrátit na břeh. Má to svou výhodu, hádají se se mnou málokdy.
Prosecký, to jsem pochopila, protože v opačném případě bys z toho ode mne tak lehce nevyklouzl. V životě toho moc nenamluvím, kolegové tvrdí, že top je u mne padesát slov denně, ale pokud jde o psaní, to je jiné kafe. Tam často nevím, kdy skončit. No, člověk si to kompenzovat někde musí.
Je to blbost, protože potom je už jen krok k cenzúře a "vhodným" tématům. Já to sice naštěstí nepamatuji, ale prý to tu již bylo.
Zajímavá diskuze. Kolik dobré literatury je dnes k mání za třicet stříbrných?
Prosecký,
od Vondrušky jsem četla jedinou knihu a to Epištoly o elitách a lidu, neboť tohle téma - elity a lid - mě bytostně zajímá. Mám raději kováře než kováříčky a tak mi stačí, že dobře znám Vondruškův životní vzor Roberta van Gulika a jeho hrdinu, jímž byl soudce Ti.
Kdo jsem já, abych posuzovala, zda knihy na pořadník, jsou dobré nebo špatné? Zdůrazňovala jsem jen to, že na některé knihy existují pořadníky a to znamená, že národ čte a čte poměrně hodně, jen poezie už absolutně nikoho nezajímá, což je jednoznačně chyba současných básníků, kteří píší jen pro sebe navzájem, neboť jsou to jen do sebe zahledění narcističtí puberťáci, kteří nikdy nedospějí.
Ruská literatura je můj život, žel tady na Písmáku, aspoň v současné době ruská poezie "stříbrného věku" nikoho nezajímá.
Ano - obchodníci vládnou světu, o tom nemůže být spor. Ale nevládnou tobě a nevládnou mně, už jsme proti nim dva a to nám skýtá jistou naději pro budoucnost.
Ahoj, Aleno!
Já mám ruskou literaturu docela rád: Lermontova, Babela, Okudžavu, Ajtmatova ...
Vondrušku, promiň, neřadím ani k beletrii, ani k literatuře faktu.
To, že je někdo na pořadník, plyne také z toho, že náklad bývá z opatrnosti nízký a dotisk riskantní. Všechny tři moje knihy jsou vyprodané, to ale neznamená, ani že jsem dobrý spisovatel, ani že prožíváme renesanci četby.
Čte se ovšem beletrie, ale jen některá.
Divadla: Jaký je poměr zájmu o fotbal/sport a o divadlo? V porovnání s dobou před 100 lety diametrálně odlišný.
V televizi jsou kanály, které lze sledovat, ale ne české. Náš rybník je maličký. Náročné pořady se tu neuživí.
Říkáš: "Obchodníci vládnou světu". Doufám, že s tím nikdo nic neudělá. Pokud bude vládnout nějaký spravedlivý úředník a rozhodne, že se vydá ta nebo ona kniha, kde máš záruku, že rozhodne správně, na trhu rozhoduje alespoň dobrovolný zájem zákazníků. Nevím, kolik ti je let, ale já jsem žil 28 let ve společnosti, kde obchodníci nevládli a nechci, aby se něco takového vrátilo, i když jsem tehdy kupoval českou poezii za 12,-Kčs a německou za 3 východní marky.
Karel Mácha
03. 02. 2022Nocí bezednou hlína voní,
a světů cizích běh měří čas.
Kámen se chvěje a slzy roní,
a mé jméno šeptá cizí hlas.
Jedem, medem zní sykot zmije,
jako když po skle skřípe zub,
prý mrtev jsem já i poezie,
a rakví mou stal se staletý dub.
Tu bolest hlína nezabije,
ni marné lidské klevety,
vzpomínka přece dosud žije,
tak jako můj duch prokletý.
Hynku, Viléme, Jarmilo!
Za dobrou báseň se za mých časů
krví a slzami platilo!
Prosecký,
máš nesporně pravdu v tom, že vznikla nová média, která jsou atraktivnější a "stravitelnější" pro široké masy, neboť divák pouze zírá na film a nemusí přemýšlet třeba nad složitostmi Dostojevského románu Zločin a trest. Na druhé straně ale, jak tady tak sedím u počítače, slyším, kolik lidí si u pultu objednává třeba Vondrušku. Jeho knížky jsou na pořadník a čeká se na něj minimálně několik týdnů. A spousta spisovatelů je na pořadník a čeká se na ně. Ne - literatura mrtvá není, beletrie rozhodně žije, jak česká, tak světová a knihovny jsou relativně plné čtenářů. Kdysi jich patrně bylo víc. Možná. Dnes jsou ale i on line knihovny a knihu ti pošlou do PC, můžeš si ji stáhnout do čtečky. Kdyby nikdo nečetl, tak by se čtečky nevyráběly a neprodávaly. ...Čte se ovšem beletrie, poezie tak nějak přestala existovat.
- Myslím, že nebýt covidu, do divadel by chodilo víc lidí, než kdykoli dříve. Hlavně v Praze.
Vojnu a mír jsem četla já a mnoho mých přátel. Vím ale ze zkušenosti, že Češi, a to i tady na Písmáku mají k ruské literatuře averzi. Teď v lednu jsem chtěla propagovat dílo Alexandra Bloka, ale nikoho to nezajímalo. Všechny básničky, které se ho týkaly, jsem musela pro nezájem smazat.
Literatura hraje menší úlohu než kdysi, protože intelektuálové hrají menší úlohu než kdysi. Žijeme uprostřed masové kultury, ze které je člověku špatně. V televizi mám asi třicet kanálů a často na žádném není nic, co by se dalo sledovat. Obchodníci vládnou světu - kdo s tím něco udělá?
Milá Aleno,
děkuji ti za reakci. Podobný názor jako ty má i annnie, jinak profesionální knihovnice. Je možné, že jsem poněkud odtržený od čtenářského světa, ale trvám na tom.
- že svět a sociální struktura se změnily (slábne střední třída) a že nová média jsou atraktivnější. Já mám Hrubína tak rád (Dřevo sie listem odieva ...), ale patřím k menšině. Většina lidí ovšem o Hrubínovi neví nic.
- Kráska a zvíře v Národním divadle: Ale kolik procent lidí chodí do divadla?
- Tři Mušketýři a Hrabě Monte Christo i Vojna a Mír jsou filmy. Kolik lidí četlo Vojnu a mír?
- klasičtí básníci ve veřejné knihovně už jsou. Kupovat je nemusejí. Do nových se jim nechce.
Chtěl jsem tím říct, že literatura hraje mnohme menší úlohu než kdysi.
Kdyby Mácha žil déle, vypadalo by vydávání (a pokračování) jeho díla mnohem impozantněji. Národovci, ani Michal to prostě nezvládli.
Prosecký,
když Mácha nečekaně zemřel v mladém věku, pokoušel se jeho bratr vydat jeho souborné dílo. Podrobně se o tom rozepisuji pod básničkou Romantik dnes. Vlastenci si úkol vydat Máchovo souborné dílo přehazovali jako horký brabor asi třicet let. Mnoho lidí mělo hodně sladkých vlasteneckých řečí, ale ani šlechta, která by na to měla, nebyla ochotná investovat větší částku peněz, která by se nemusela vrátit. Tržní síly tehdy fungovaly v ryzí podobě. Ještě v šedesátých letech byly některé básnické sbírky, třeba Hrubínovy, ziskové, na sbírky se stály fronty a dokonce některé sbírky F.H. byly doplněny dotiskem případně vydávány opakovaně. Dnes běžný člověk ani netuší, že i v současné době ještě nějací básníci existují.
Vůbec nesouhlasdím, že by dílo klasiků bylo mrtvé. Když už jsme u Hrubína, teď právě se připravuje nová inscenace jeho hry Kráska a zvíře v Národním divadle... Před pár dny jsem tady na Písmáku diskutovala o tom, že některá díla klasiků žijí už celá desetiletí na filmovém plátně a každá generace režisérů chce natočit třeba Tři Mušketýry a Hraběte Monte Christa a Lev Nikolajevič se v tomto směru, minimálně, co se týče Vojny a Míru, směle rovnat francouzským romanopiscům.
Napojuji se z knihovny na malém městě a tak dobře vím, co je na policích kolem mne. Díla klasiků tam jsou - i co se poezie týče, ale sbírky současných básníků nikoli. Když jsem se ptala, proč knihovna nenakupuje sbírky současných básníků, dostalo se mi odpovědi: a kdo by to tady, kromě vás, četl?
Aleno, otevřela jsi zajímavé téma:
- i básníci se pohybují na trhu, ale je zhroucený. Když Mácha vydal Máj vlastním nákladem, vyprodal se rychle (600 ks)obrátil peníze a chystal se peníze vložit do vydání svých dalších děl. Dnes je trh s poezií maličký a ještě ničený tím, že se poezie zveejňuje bezplatně,
- klasická literatura je víceméně mrtvá: Kdo by dnes četl Tolstého? Kdo čte Houllebecqa? Je to jen móda, snobismus,
- tištěné slovo a tok informací se staly tak levnými a konkurenční nabídka (filmy, hry, hudba vče prakticky zdarma a bez námahy§ tak silná, že literatura hraje mnohem menší roli,
- pohybujeme se na maličkém českém trhu. V Německu nebo Americe se uživí psaním a autorským čtením etc. mnohem více spisovatelů.
Spisovatelé mají proti nám básníkům jednu ohromnou výhodu: jen a pouze trh určuje, kdo je skutečný spisovatel a kdo ne, takže dnes trhu kralují Patrik Hartl, Michal Viewegh, pak dlouho nic a pak ti druzí. Ještě za Máchy, za Poea nebo Lermontova ale platilo, že trh určoval i to, kdo je velký básník, nejen velký spisovatel. Dnes se už básníci na trhu nepohybují, sbírku vydá buď ten, kdo na to má, nebo,kdo má známé a stejně je mu to houby platné, protože si ji koupí jen nepatrná hrstka lidí. A tuto situaci by nezměnilo ani to, že by měli všichni literární kritikové a redaktoři povinně doktorát z filozofie.
Evženie Brambůrková
27. 01. 2022Ti z nás, kteří pamatují haléře, by měli být vzati na milost. Tedy, co se týká poplatků. Mám tyto drobné mince uschované v krabičce od cigaret značky Sparta. Už hodně dlouho. Možná je i najdu :-)))
někteří ajťáci krafají, že na auto je nutný řidičák a na počítač nic, přitom neznalý uživatel může nakazit svůj počítač škodlivým softwarem a pak ohrožovat počítače ostatních, tohle je něco podobného :) samozřejmě chápu nadsázku, jak jinak. rozhodně pobavilo.
Kamamuro,
po přečtění tvé kritiky se sebekriticky přeřazuji z množiny gramotných občanů k té části obyvatelstva, která sice umí trochu číst, ale není schopna napsaný text pochopit.
Konečně závan svěžího, čerstvého povětří, protože jak říkáme my literární teroristé - "nemusí hořet, stačí, když doutná!".
Strach z mříží, řetězů, kulometných hnízd a ostnatých drátů je ovšem znakem vyděšených mas, které jsou takovými restriktivními prostředky tvarovatelné. Zkušený eko-gnóm s myslí vybroušenou ohněm tisíce prognóz ani nemusí udeřit krumpáčkem do kamene, neboť umí procházet zdí, plést z ostnatého drátu věnečky, které jdou na jarmarku na dračku, a vůbec umí předpovídat vlastní budoucnost tak, že přiloží ručičku k dílku, a sám si ji vykrumpáčkuje.
Takový čilý, agilní trpaslík je ovšem ve výhodě, protože jeho hlavička se drží pěkně při zemi, ze které čerpá sílu i ten nejudatnější bijec, a proto vidí nápisy ve spěchu vyryté improvizovanými nástroji nejrůznějších tvarů a barev - "Byl jsem tady... Vendelín", například.
Skutečně není třeba zoufat si v osamění domnělé vlastní výjimečnosti, neboť vzhledem k počtu obyvatel těchto jeskyní nelze jít nikudy, kudy už nešly davy a zástupy.
Ergo stačí místo nářku spojit síly, protože jak jsme si právě ukázali, vždycky je s kým. Stačí jen naslouchat vlastní nespokojenosti, neboť je to tetka vejřečná, od rány, takže jde rovnou k věci: "Ty, Vendelíne, nejsi nespokojen s pitomostí pitomců, protože pitomost pitomců je konstatou v přelidněném světě. Blížíme se vždy k tomu, s čím se srovnáváme, protejžto je strategičtější srovnávat se s těmi vpředu a výše, protože to přináší pokrok a vzestup. Znalec okinawských pouček o tom, jak je lépe jíst do polosyta, jistě zná i jednoho bělovlasého tlučhubu, který jednou ze sna vyhrkl něco jako že co stagnuje, to chcípá, a co se mění, dere vpřed a kolotá, to žije. Tak vidíš, Vendelíne, že já stará klevetivá babka to s tebou myslím dobře dyť jsme na stejný lodi, anóbrž já stará osoba bydlím v tvé hlavě už pěkných pár věků, neboné?! Takže čiluj, vajbuj, a kdybys něco nevěděl, stačí se zeptat. Koho? No přece sám sebe - podívej, jdeš támhle sám před sebou, a kapesním, švýcarským, nožejkem s přitažlivou maloobchodní cenou rýpeš do skály další z trilliJardovatých nápisků - Byl jsem tady, Prosecký (to je moje jméno, ináč ať mě husa kopne, protože já jsem Prosecký, a Prosecký, to jsem já!!!)"
Otevřhubo,
Jáchymovské lázně jsou specializované na kloubní onemocnění. Navrhuji pro spisovatel lázně Lipová. zde se podle Schrothovy kúry léčilo nošením vody a štípáním dřeva. Zároveň to pomůže s těžbou kůrovcového dřeva. Ale pozor: Zprostředkovatelé spotřebitelských úvěrů také nemají na nic nárok. Nepleťme si "spisovatelské oprávnění" s průkazkou ROH!!
Je zajímavé, že některé žánry si své čtenáře najdou ve všech dobách i podobách... třeba Harlekýnky nebo erotická literatura... například na eknihyjedou vede několik let žebříček prodeje autorka právě těchto knih, na druhém místě je autorka krimi:-)... a pak to jde strmě dolů.
Aru, Jáchymova je mi líto. Mincovní město s takovým potenciálem, historickou hodnotou a polohu a jak to vypadá? Co by z toho udělali jinde!!!!!!!
Mnohé profese mají "legitimace", bohužel, i dnes.
Abaku, školy dla pisatelej přece máme. Je jich přehršel. I kurzů tvůrčího psaní.
Donutit čtenáře číst je oříšek. Poptávka se zcela míjí s nabídkou. Jednou z cest je radikálně snížit nabídku čtiva a zvýšit tak jeho vzácnost.
Abaku, školy dla pisatelej přece máme. Je jich přehršel. I kurzů tvůrčího psaní.
Donutit čtenáře číst je oříšek. Poptávka se zcela míjí s nabídkou. Jednou z cest je radikálně snížit nabídku čtiva a zvýšit tak jeho vzácnost.
No Rusi mali školu dľa pisateľej, takže by sme koppírovali ako obvykle náš vzor? Neviem, boli komisie a donútiť čitateľa alebo poslucháča, aby si prečítal, alebo vypočul nieči výtvor je aj teraz celkom slušná šichta. Mimochodom to by už nesmeli písať autori z iných odvetví - teda doktorskí, právnici, úprírodovedci....?
Já vím, že jedna setina koruny je jeden haléř, který také pamatuji, dále byly tříhaléře, pěti, deseti, dvacetipěti, později padesáti haléře. Napřed byla i koruna papírová (některým falešným, s textem o zlodějně měnové reformy, se říkalo hladová koruna) platila i tříkoruna, pětikoruna, desetikoruna, dvacetikoruna, později dvacetipětikoruna(říkali jsme jí Žižka), pak přišla dvacetikoruna (nepovedený Žižka) a ty další větší bankovky už asi skoro každý zná.
platí to i zpětně do r. 2009? nechceš přece stát okrást o peníze, viď?
ještě ti tam chybí stranická legitimace spisovatelů a odpracovaný rok začínajícího profi-spisovatele v Jáchymovských dolech, to město tě potřebuje, tolik obchodů by se znovu otevřelo a lidi by měli znovu práci, možná by ti postavili i pomník
Naprosto souhlasím!
No, já pamatuju desetníky, dvacetníky a padesátníky. A nejsem si jistá, skoro bych řekla, že snad i pětníky - je to možný? Ovšem to bylo ještě v dobách, kdy v Praze jezdil trolejbus.
Annie, přivádíš mě na myšlenku, že by se za stylistické a gramatické chyby také mohly udělovat pokuty. Nemusely by být vysoké, třeba 15 haléřů (tak se jmenovala setina koruny. To ty už nemůžeš pamatovat) za jednu. Však ono se to nasbírá!
Pardon - v první větě mi vypadlo odborný literárně-vědný seminář...
Evidentně jsem sama dokladem nutnosti urychleného zavedení výše navrhovaného zákona :)
Navrhuju do zákona doplnit nutnost každoročně absolvovat minimálně v délce dvou týdnů. Aby se přednášející nedůstojně nehádali, budou voleni podle počtu znaků, které dokázali v předchozím kalendářním roce prodat - tato částka ovšem budiž dělena souhrnnou výší jejich honorářů a tantiém (ve stejném kalendářním roce), poníženém o zaplacené daně.
raději zůstanu i nadále ve spisovatelském undergroundu...:o)
Neumí nic ta tvoje polovina, jenom blbě žvanit. Což se tebe momentálně netýká