Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seMám rád lidová rčení
Autor
Alegna
Jsem Mamlas, ovšemže příjmením, tomu teatrálnímu entrée prostě nešlo odolat. Říkají mi Mamlas a už dlouho mě nikdo jinak neoslovil, jako bych ani nikdy neměl jméno Adam, kterým mi tak krátce, kraťounce říkávali rodiče.
Narodil jsem se ošklivý s pokrouceným tělem, maminka při pochůzkách na veřejnosti přehazovala přes kočárek plenku, v létě prý kvůli slunci, v zimě kvůli nečasu.
Byl jsem díky své postižené tělesnosti nešikovné dítě, trvalo dlouho, než jsem začal pajdavě chodit a než jsem se sám dokázal namáhavě obléci a najíst.
V tomto období těžkých počátků života se někam ztratilo moje jméno Adam, ztratilo se tatínkovi a časem i mamince, to bolelo hodně, její Adámku bylo ve mně k ní těsně přimknuté.
Každá forma života se přizpůsobí podmínkám, ve kterých žije, když ne, tak zanikne.
I já jsem se přizpůsobil, uvykl si nejen na nadávky a rány od spolužáků, ale i na útrpné pohledy dospělých a na ponižující úlevy učitelů.
Avšak každá situace přináší nová poznání, zjistil jsem, že útočníka, který do mě bil hlava nehlava, to přestalo bavit, jakmile zjistil, že je mi zcela jedno, jestli z toho vyváznu živ.
S urážlivými slovy to bylo horší, zatímco rány na mém zmrzačeném telě už nemohly natropit více škod, slova mě měnila a mrzačila uvnitř. Nakonec mi tuto zhoubu pomohla zastavit náhoda.
Přihlížel jsem hře dvou chlapců, házeli po sobě míčkem a kryli se štítem. Nejvíce zásahů některého z nich měl na svědomí odražený míček. Představil jsem si slova jako ten míček a sebe s neviditelným pružným ochranným štítem, který způsobí, že se slovo odrazí a zasáhně jeho původce. Nedocenitelné a zábavné, věřte mi, míru zábavnosti si určuje svou představivostí každý uživatel této metody sám.
Když jsme u té zábavy, vytvořil jsem si jednu takovou, trochu poťouchlou, ale jsem přesvědčený, že potřebnou. Vhodné místo pro ni je centrum města s mnoha výlohami a se spoustou chodců. Spočívá v tom, že si vyberu citlivého, vnímavého proti chodce, takové to dobrotisko s otevřeným srdcem a upoutám ho pohledem. Téměř vždy se na mě podívá, na setinu sekundy zkoprní a než sklopí zrak, uvidím mu v očích zmatený soucit. Otočím se a jdu za ním, většinou se potřebuje uklidnit a tak se zastaví a civí slepě do výlohy. Tu přichází má chvíle, postavím se vedlo něho tak, aby si všiml mého odrazu ve skle a pak jej nechám v klidu prohlížet mou ošklivost, aniž by se k tomu musel komukoli přiznat, snad jen sám sobě.
Tak na brzkou shledanou.
10 názorů
an. věřím ti, kdysi dávno byli u nás na návštěvě známí, jak byla ona hezká, tak on byl ošklivý, říkala jsem si bože, jak si ho mohla vzít, když odcházeli, byla jsem jím okouzlena a trochu i do něho zamilovaná :)
dievča, ano člověk musí být vynalézavý a od každého, i toho nejubožejšího, se můžeme něčemu přiučit .... vizualizovaný štít jako obrana proti slovům, která mají ublížit opravdu funguje, díry do něho mohou udělat jenom nezvládnuté emoce ..... a ano, kouzlo dobrého slova trvá a bude trvat, věřím
Jednou jsem na nějaké akci viděla muže, který měl ošklivě znetvořenou tvář. Ale choval se tak sebejistě a vesele a mile, že byl nejpřitažlivější muž z celé společnosti. To ovšem samozřejmě není jednoduché... Mě tenkrát napadlo, že asi musel mít velmi milující rodiče, kteří mu dali pevný osobnostní základ...
Velmi zajímavá povídka, tip a.
dievča z lesa
29. 05. 2022svet ľudí je komplikovaný ... človek musí byť vynaliezavý, aby ... nie každý to vie ... dúfam, že pokojné a milé slovo má stále svoje čaro*
Jamardi, fascinuje mě lidská mysl, tak jsem si jen tak trochu představovala, ale těžko vědět, co se komu odehrává v hlavě, díky
Vůbec si neumím představit, co všechno může probíhat hlavou člověka, který se dostal do této situace.
Evženie Brambůrková
28. 05. 2022Zvláštní hra.