Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seSasanky a klauni
Autor
Alenakar
Jan Skácel:
do těchto dnů se my už nevejdeme
jsou veliké pro naši malou při
jsou jako vylomené dveře katedrály
a jako touha jež nám nepatří
Sasanky a klauni
Stříbrný podzim života
bez barev na vlasy,
leč s mrazem pod rukávy,
nabízí klaunské převleky
i žahavá chapadla slov,
kterými ulovíš
poslední paprsky slunce.
Zapomenuté vlaštovky
jsou zřídlá písmenka
na drátěných linkách
ve školním sešitě,
ty stojíš pod modrou tabulí
a s prázdnou hlavou
nakonec nesestavíš
jedinou kloudnou větu.
A ještě bys chtěla
chytat do síťky na motýly
vlákénka babího léta,
veršíky na jedno použití,
dým z bramborových natí.
Sasanky ale
kvetou už na dně
arktických vod.
Tichá pošta
Vítr nebere ohledy
a prodírá se listím lip,
shazuje mokrá hnízda
s prošlou zárukou.
I siluety dravých ptáků
na skle zastávky u hřbitova
jako by v poryvech vzlétaly
nad hlavy pozůstalých.
Všechno, co není přibité
plachtí a nebo padá,
protože vázy
se rozbíjejí
protože květiny
bez vody brzy uvadnou,
protože ozvěny
zkomolí tichá pošta.
25 názorů
Litartsi,
ale bouřlivější diskusi míváš i pod mými básněmi, takže vím, o čem píšu.
Litartsi,
baví mě, že se považuješ dokonce za originálního básníka a za modernistu. Nebudu ti to vyvracet a závidím ti to, protože já jsem spíše epigon a čas od času o jistou modernost jen usiluji. ...Musí být báječné mít takové sebevědomí, jaké máš ty.
Doplňuji, že zde mívám občas i bouřlivější diskusi pod vlastními básněmi.
Safián mi tady nikdy formální nevyspělost mých básní neprokázal. Snažil se jen jejich proměnlivou formu, vázanou na obsah, pochopit. Originalita nejsou chyby, ale přednosti.
Litartsi,
ano - někdy se účastníš i bouřlivějších diskusí a možná je tahle tvoje role na Písmáku důležitější než tvá tvorba. Závidím ti sebevědomí, se kterým píšeš: Moje tvorba je náročná, po všech stránkách vyspělá, proto v nerovném, amatérském konkurenčním prostředí zapadá. To já mohu říct, jen to, že tady mám pár příznivců a že někteří čtenáři mé básničky rádi čtou. Vážím si toho, protože poezie je ve fázi, kdy už ve veřejném prostoru neexistuje a kdy se pouze různé literární pseudoautority vzájemně poplácavájí po zádech a častují se literárními cenami. Kdo ze současných oceňovaných básníků ale může zodpovědně říct moje tvorba je náročná, po všech stránkách vyspělá?
Sám víš, že formální nevyspělost tvých básní tu mnohokrát prokázal třeba Safián a co se týče obsahu, který by nějak tak ospravedlňoval formální chyby, ten nám všem uniká. Tak tedy čekej - za deset či dvacet let tě tu nějaký vědátor možná objeví a staneš se velkým českým básníkem.
Netvrdím, že mám ve všem pravdu, mám ale tu svoji, kterou si buduji tak, že se nad ní neustále zamýšlím a porovnávám ji s jinými. Velký nadhled ale mám, a to i v architektuře a výtvarném umění. Moje tvorba je náročná, po všech stránkách vyspělá, proto v nerovném, amatérském konkurenčním prostředí zapadá. Stačí mi zde jen sem tam nějaké to jednotlivé ocenění. Občas tu mívám i bouřlivější diskusi.
Bačkovský,
díky za pochvalu. Kryla mám ráda, jeho texty jsou tady v knihovně a já jsem je měla půjčené několikrát. Považuji ho nejen za textaře, ale i za folkového básníka, který psal pro lidi a ne jen kritiky. Z mojí generace je nás dost takových, kteří znají pár jeho textů zpaměti. Obzvláště ty s náboženskou tématikou.
Phil,
klauni jsou pestře zbarvené korálové rybky, které žijí v symbióze s tropickými jedovatými sasankami. ...Ale sasanky žijí též v aktických vodách, dokonce při teplotě až -3 stupně Celsia. (Slaná voda mrzne až při teplotách kolem - 4 stupně. ) Napsala jsem to já. Nevím, že by Skácel vůbec věděl něco o soužití sasanek a klaunů.
Litartsi,
zatím jediné, co jsi kdy z mé produkce ocenil, byly překlady Williama Blakea, ale ani ty ti nestály za jediný tip. Čtenářům se líbily dva blakeovské překlady a proto jsou stále tady. ... Sasanky se líbily zatím šestnácti čtenářům a tak to vypadá, že tu zůstanou též. Já píšu totiž pro čtenáře a ne pro "odborníky na poezii" jako jsi ty a různí jiní. Kolem jiných odborníků na poezii se tady alespoň vytváří maličké ghetto jejich spřízněných duší. Kolem tebe ale žádný litartsovský literární spolek nevidím. Nikdo tady tvé názory nesdílí a proto soudím, že by ses měl zamyslet sám nad sebou. ...Není zvláštní , že ty jediný máš ve všem pravdu, zatímco my všichni ostatní se mýlíme?
Alegno,
děkuji. Jsem ale zvědavá, jak dlouho budou mé volné verše čtenáře bavit. Mé vázané jebavily vždy víc.
Markel,
moc děkuji za kritiku. - Ano, Skácel je pro mne občas inspirativní, ale rozhodně to není žádný můj učitel ani vzor. Z mnoha důvodů bych nikdy nechtěla psát jako Skácel. Chtěla bych psát třeba jako Lermontov nebo Karel Hlaváček, ale jako Skácel rozhodně ne. Pokouším se jen zachytit podobné pocity a emoce jako Skácel zcela jinými prostředky.
Skácelem se zabývám, protože bych ráda odhalila, jestli vůbec na Písmáku má většina čtenářů nějaký svůj idol, nějaký velký vzor. Když jsem psala podobné skácelovské variace loni najaře, vypadalo to, že tím idolem by mohl být Skácel. V současnosti už to tak ale nevypadá.
Zastavila mě věta "Všechno co není přibité". Nedávno tu byla báseň věnovaná Karlu Krylovi. Tak se mi to propojilo s "přibitý ke dřevu" Ale je to samozřejmě jen můj osobní výklad a pocit.
"Všechno co není přibité padá, vázy se rozbíjejí, květy vadnou"
Tichá pošta je numero uno. Povedená, výborná,
Mi se líbila myšlenka symbiózy sasanek a klaunů a pak to
Sasanky ale
kvetou už na dně
arktických vod.
Jenom pořád nevím, kdo to vlastně napsal.
blacksabbath
08. 08. 2022za mě.....jednička s hvězdičkou podtržená!!!!!
líbilo moc, tvoje i Skácelovo.Je dobré, když jakýkoliv básník nabudí jiného k tvorbě, nejdřív obdobné, pak k té básníkově vlastní. Je to jako v malířství, kde nejdříve kopíruje umělec svého učitele a pak se vydá vlastní cestou, nic nevadí, že základy jeho tvoření stály na pevných základech někoho jiného, je to přirozené a mně to vůbec nevadí. Skácelův smutek mi taky nepřekáží. ***
Goro,
zkouším "rezonanční" skácelovské variace tentokrát psát volným veršem. I když nejsem žádný modernista, doufám(nejspíš se asi mýlím), že jsou mé postupy tentokrát modernější než ty Skácelovy.
Postupy J.S. někdy trochu připomínají Holana. Jenže Skácel vždy udělal jen jeden krok tam, kde se Holan vydal na dlouhou pouť.
Jamardi,
lidí jako byl Zátopek je opravdu velmi málo. Část života jsem se živila jako trenéka a kdybych v posilovně používala metody jako Zátopek, Kratochvílová nebo prosefionální kulturisté, moji svěřenci by asi skončili v nemocnici a já ve vězení. Ve filmu se dobře dívá na to, jak pevná vůle zvítězí nad všemi překážkami a těžkostmi, jenže v posilovně nebo na běžecké dráze všechno vypadá naprosto jinak. Tam dokážeme jen to, co nám genetika dovolí. A co platí ve sportu, platí i v umění. Dokážeme jen to, co nám dovolí náš talent. Navíc ale - v posilovně nebo na hřišti hraje vůle velkou roli, ale v umění? Tam často záleží na nápadech a ty přicházejí často tehdy, když to nejmíň čekáme. Dokonce to vypadá, že někdo jiný v nás má nápady, kterými jsme my sami překvapení. Takže je to spíše o tom, že bycom měli být zadobře se vým podvědomím, ne o zátopkovské vůli.
Norsko,
já bych se ráda dozvěděla, jestli čtenáři na Písmáku všeobecně milují a uznávají aspoň jednoho jediného českého básníka.
Když jsem letos na jaře zveřejňovala své básničky společně s těmi Skácelovými, snesla se na mou hlavu sprška posměšků a kritiky. Jak se vůbec opovažuji já, jakási nicka z Vyhnálova srovnávat se s geniálním básníkem? Nabyla jsem dojmu, že Skácel je nedotknutelná ikona. Ale je tomu doopravdy tak? Ano - ve své době to byl velmi populární básník. Ale to byla opravdu jiná doba. Populárních básníků bylo povícero. Dnešní básníci jsou naprosto neznámí a píšou jen pro sebe navzájem. Mohou být ale nadále ikonami básníci z minulého století? To není až tak úplně lehké zjistit.
Myslela jsem to tak, že třeba Zátopek řekl: "Když nemůžeš, tak přidej!", ale na druhou stranu se někteří lidé neumí zastavit, zbrzdit, když by měli. Například se může jednat o boje po rozvodu....nebo jiná nevhodnou ignoraci.
Bez toho Skácela by to nešlo ? To už je mánie, nebo příznak končícího léta
Jamardi,
plavat proti proudu se dá jen, když na to má člověk sílu. Já už se nechávám proudem většinou jen unášet.
Ve Skácelových básních je někdy tolik rezignace a odevzdanosti osudu,že mě to až překvapuje. Patrně ale pevně věřil, že všechno, co prožíváme, včetně bolestí a křivd, má svůj hluboký smysl.
Je dobré umět se porvat, leč přiměřeně. :) Ono to tak nějak plyne v tom životě.