Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seHrdina?
Autor
Alenakar
Jan Skácel: Sonet o smrti Dona Quijota
napsal Sacho Panza zbrojnoš
Naříká Sancho pláče Dulcinea
za zídkou zblblý dav se chichotá
Ježíši Kriste v něžnou náruč přijmi
rytíře svého Dona Quijota
Zbroj jeho ulož do nebeské šatny
nechť jeho sedlo o hvězdy se dře
před rzí chraň meč ať nezaliská bláto
přilbu jež byla miskou bradýře
Bojoval za čest za kanára v kleci
a národ vzdychal: to jsou ale věci
když k tvrdé půtce s násilím a lží
pobídl koně neschoval se za strach
Teď koňský řezník na ústředních jatkách
ubohou Rosinantu ruče poráží
Hrdina?
Jest mrtev "rytíř"! Dobojoval s mlýny,
jež na piliny dřevce semelou...
Pod cypřiš pohřbí do španělské hlíny
s ním rzivý meč i přilbu domnělou
a nevrátí ji zpátky bradýřovi,
ať do pěny v ní štětku namáčí.
Pláč Dulcinei? Jenom vítr v křoví
snad zaskučí a chmýří z bodláčí
nad kříže zvedne - katalánské pláně
jím ve dne v noci bude osévat,
dál zpívat bude, v jednom kuse vát...
Leč pán a chudí? Kdo by se mu klaněl?
Jak Sancho Panza brzy zapomene
lid na "hrdinu" v hrobě bezejmenném.
26 názorů
Radovan Jiří Voříšek
22. 08. 2022nevím kam se poděl
Radovane,
sonetů není nikdy dost a mají tu výhodu, že je jich hodně druhů. Doufám, že jsem tady na Písmáku dost zpropagovala anglický sonet, který čas od času použijí i jiní. Mám ráda i španělské sonety, ale Gongóra by asi už byl velkou specialitou. Zajímal by se o něj asi jen Safián... Kam se Safián poděl?
Radovan Jiří Voříšek
22. 08. 2022snad nějakej napíšu
sluko,
když jsem psala o tom skučení, vzpomínala jsem na Andaluského psa. Škoda, že Dalí nebyl básník, byl by pro mě asi nejinspirativnější.
Radovane,
díky. Mají li sonety přežít 21.století, musíme je opatrovat a pokračovat v tradici.
Bačkovský,
Skácel byl věřící, věřil, že nebe ocení ušlechtilé záměry bláznivého čtenáře rytířských románů. Já ale nevěřím, že by dnes ještě D.Q. někdo ocenil. V kurzu jsou jen silní a úspěšní vítězové, přičemž se nikdo moc neptá, za co bojují, hlavně že zvítězí. Snad proto jsou třeba komiksoví hrdinové tak schematičtí a jejich motivace je tak chatrná.
Janry,
já si pamatuji dobu, kdy byl D.Q. celkem v kurzu. Za totality se s ním ztotožňovali lidé, kteří měli dojem, že po srpnu 68 prohráli. Dnes už rytíř smutné postavy v kurzu není. V módě jsou až nadpřirozeně silní hrdinové, kteří všechny své boje vyhrávají. Když dnes v amerických filmech nahrazují komiksové postavy lidi z masa a kostí, je to až jakýsi návrat do starověku. Spíše do starověku - k polobohům, ne k rytířským příběhům ze středověku, které tak miloval D.Q..
Hrdina.
Skácelovou básňí jsem dojat, už první strofa i s nadpisem a autorstvím připsaným Sancho Panzovi, prostě člověk si uvědomí co mu schází k opravdové poezii. Ztrácím odvahu cokoli psát. Uveřejnit svůj pokus nebo variantu pod Skácelův text to může jen hrdina bez otazníku. Alenakařina báseň určitě dobře napsaná, klobouk dolů a tip, schází jen málo a bude tak vyjímečná jako Skácelova. To málo ale řeže jako nůž.
Goro,
díky. Kdysi byl Don Quijote velmi populární postavou. Dnes jsou populárními postavami spíže Želvy Ninja nebo Wonder Woman.
Čudlo,
je to ale smutný příběh. Hlavní hrdina zmoudří až ve chvíli, kdy umírá.
blacksabbath
18. 08. 2022opět paráda!
sveřep,
díky. Don Quijote byl za komunistů pro mnohé opoziční nebo poloopozíční básníky symbolem marného boje proti režimu. Myslím, že Skácel se ve své quijotovské básni nestylizoval do role Sancha ale do role Quijta. Sbírka Kdo pije potmě víno byla poslední, která vyšla ještě za jeho života a je v ní tolik básní o smrti, že je prakticky jisté, že cítil svůj brzký konec a uvažoval nad ním.
Karpatský knihomoľ
16. 08. 2022Vydarený pastiš.