Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seVnučka
Autor
Radovan Jiří Voříšek
Bývala jsi křehce zranitelná
třeba i pohádkou
z cizích obličejů
Plakávala
v našich očích
bez příčiny
Z naší dcery
lehkomyslné za tmy
jsi vykouzlila
noční stráž
Mateřství
rozevřené náruče
které už chápe
i nás
44 názorů
Radovan Jiří Voříšek
25. 08. 2022dík
blacksabbath
25. 08. 2022povedené!!!! moc!
litars buď seš ignorant nebo prudič nebo obojí!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
tak je to s tebou vždycky
Radovan Jiří Voříšek
22. 08. 2022odpověz na co se ptám, tedy na to, co mě vytýkáš
Snake_01:
Verš je grafickým (písemným) vyznačením vyjadřovaného obsahu. Ovšem jeho formální stavba, vázaná na další verše a jejich obsah, má svá určitá pravidla pro básnické vyznění. Nemůže být subjektivně chápána jakkoli (vyjma specifiky kaligramu). Grafika tu není jedinou vždy přítomnou objektivní signalizací verše. Při pouhém pohledu ano, ale při čtení zde rozhoduje jeho ideová náplň, vyjádřená určitým stylem formy. Možné je ale vše, jen je třeba rozlišovat typ a hodnotu textu, pro jeho zařazení.
Litarts: dovol mi citovat dva takovéto diletanty a anarchisty:
1) František Daneš: nemůžeme ani základní jednotku — verš definovat nakonec jinak než v plánu grafickém,[5] tj. jako to, co básník jako verš graficky vyznačil (Slovo a slovesnost, 1958)
2)Josef Hrabák: Úvod do teorie verše, Praha 1956, s. 9. — Tím se ovšem nijak netvrdí, že by verš byl organizován jen graficky. Grafika je tu však jedinou vždy přítomnou objektivní signalizací verše. Jejím prostřednictvím autor naznačuje čtenáři, jak má text interpretovat.
Litarts: Píšeš - Výše uvedená báseň je psaná formou prozaických, heslovitých zápisků, bez poetické skladby.
zajímalo by mě, jak by třeba tohle mělo znít poeticky a co je na tom prozaický heslovitý zápis:
Bývala jsi křehce zranitelná
třeba i pohádkou
z cizích obličejů
To je nesmysl, verš nepředstavuje jakékoliv dělení nebo seskupení slov v poetické skladbě (to může být definice jen neumětelů, diletantů a anarchistů). Básnický verš má svoje specifické, byť rozmanité, dělení a seskupení slov v poetické skladbě.
Výše uvedená báseň je psaná formou prozaických, heslovitých zápisků, bez poetické skladby.
Litarts: Tahle definice z české wikipedie je zastaralá, protože příliš úzká. Ve skutečnosti, a pravděpodobně k tvé nelibosti, platí už mnoho let jiná definice, která jako jediná v kontextu poezie skutečně obstojí:
a verse has come to represent any division or grouping of words in a poetic composition, with groupings traditionally having been referred to as stanzas (zdroj: https://en.wikipedia.org/wiki/Verse_(poetry))
(Překlad: verš představuje jakékoli dělení nebo seskupení slov v poetické skladbě, přičemž seskupení (veršů) se tradičně označuje jako sloka.)
Tohle je jediná definice, které v kontextu poezie jako celku obstojí - a všimni si, že o rýmu, rytmu, aliteraci atp. tam není ani slovo.
Shrnuto: Výše uvedená báseň je psaná volným veršem a zcela bez jakýchkoli pochyb obsahuje 4 sloky a 14 veršů.
Snake_01, tak dobře, opisuji z internetu:
Verš je definován jako celistvá rytmická a významová jednotka básnického textu, oddělená od ostatních jednotek přesnými hranicemi. Jde o jeden řádek básnického díla, založený na výrazně rytmické organizaci.
Volný verš se neřídí prozodickými pravidly - nevyužívá délku samohlásek, přízvuk a nepracuje ani s počtem slabik verše. Oproti klasické poezii může volný verš využívat tempa, intonace asonance, syntaxe, pracuje i interpunkcí a může využít také rým.
V tomto díle ale vidím prozaicky heslovité zápisky myšlenek. Básnický verš, ať již jakýkoliv, by se měl odlišovat od běžného větného textu.
Radovan Jiří Voříšek
21. 08. 2022snake díky, ale je to s Litartsem prostě merné
Litarts: To není odpověď, tak znova: Vysvětli mi, prosím, vlastními slovy, co je verš. Díky.
Snake_01,
vysvětlení najdeš v mých básních, odpověď není jednoduchá.
Litarts: jde mi o to, že výše říkáš: "Není to žádný verš, jsou to prozaická hesla." Ta citace se zjevně vztahuje k básni v tomto příspěvku, proto bych očekával, že mi vysvětlíš, jak definuješ verš, když přitom tvrdíš, že tato báseň verše neobsahuje.
Litarts - četl jsi někdy nějakou funkční definici verše, nebo o ní přemýšlel?
Radovan Jiří Voříšek
21. 08. 2022chtěl jsem to vysvětlit na uvedených verších
Chtěl jste vysvětlit rozdíl mezi básnickou tvorbou a běžným větným nebo heslovitým zápisem?
Radovan Jiří Voříšek
21. 08. 2022Milan - dík za úsměv
Litarts - nezklameš
Mají-li to být verše a ne pouhé prozaické zápisky, tak by měly umět i trošku zapět, jak to patří k básni poety.
Radovan Jiří Voříšek
20. 08. 2022Litarts - proč myslíš, že tam není žádný verš?
Není to žádný verš, jsou to prozaická hesla. Dala by se z nich napsat třeba malá povídka.
Litarts - je to volný verš, proto tam veršování není
Má to být básnička, tak by to chtělo trošku poetičtější veršování. Takto to zní příliš tvrdě, heslovitě.
Dělám u Janiny tři křížky (pozor, nečíst: Dělám nad Janinou kříž!) a mám kvalitní komentář s minimem námahy hotový. (nefotrovský smajlík)
Radovan Jiří Voříšek
19. 08. 2022je to tak
Evženie Brambůrková
19. 08. 2022Je to koloběh. Na rodiče se pak kouká jinak.
že jo, taky mě rozvzpomínalo a rozněžnělo
Radovan Jiří Voříšek
19. 08. 2022díky
Líbí se mi první, třetí a čtvrtá sloka, osobně bych druhou nejspíš vynechal, přijde mi, že nepřináší do textu nic nového a hodnotného, pokud tedy opomenu spekulaci o motivech vnučky - ta ale celou věc spíš komplikuje.
Hezky řečeno. Nejvíc se mi líbí závěr... asi není lepší způsob, jak se naučit chápat rodiče, než zkusit si jejich roli na vlastní kůži.