Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seŠum
Autor
Alenakar
Tma plná větví
zní tak chaoticky!
Poznáváš po hlase borovice
a pročesáváš ušima
jehličnatý sbor.
Noc beze stínů,
namísto souzvuků
spíš skřípavý křik,
větrné útrpné právo...
Nemůžeš spát a nasloucháš
a promítáš si na zčernalé plátno
film z kratičkého dětství,
kdys měla zelenou,
než oázy zasypal
zvířený písek.
Co zítra zůstane
stát na svém místě?
Co bude zlomeno v půli?
Co obnaží kořeny
v horizontálním finále
ticha bez potlesku?
30 názorů
orane,
proškrtej mi to tady v kritikách. Zajímá mě, co by z toho ve tvém pojetí vzniklo.
hm, kdyby se to silne proskrtalo, tak by z toho byla mozna basen. nenech se obalamutit mistnim dobractvim.
Theo,
pod širákem jsem to nikdy nezkoušela. Dřív jsem ale byla v lese každou chvíli a pak jsem o něm psala po paměti. Náš bývalý statek je ale obklopený arboretem, tedy v podstatě lesem, takže to tam při vichřici bývá "hustý". Obzvlášť při noční vichřici.
Thea v tramvaji
11. 10. 2022Tato báseň mi připomněla spaní v lese pod širákem. Tu šumění... Ty zvuky!
Mari,
taky přeju krásný den. Dnes má být podle předpovědi jeden z posledních slunečných dnů. Tak doufám, že to vyjde.
Žužlíku,
když se ti většina textu líbí, je to O.K.. Ale protože se na "pročesávání" zadrhly oči více lidí, budu nad tím slovíčkem uvažovat. Určitě to slůvko není emočně neutrální a dalo by se obložit lepším verbálním kontextem než je ten v mé básni.
Mari,
moc děkuji. Mně ale kritiky nevadí, pokud jsou slušné a konstruktivní. Vždyť proto jsme tady, abychom si povídali o básničkách.
Alegno,
já mám "pročesávání" docela ráda od hřebenu ve vlasech až po rojnici policajtů a psů v lese při hledání ztraceného dítěte...
Jsem ráda, že se ostatní líbilo.
Žužlíku,
jsem ráda, že se ti líbí aspoň něco. I metafory podléhají osobnímu vkusu a některé jsou někomu blízké a jiný je pokládá za nepatřičné. Je to asi tím, že metafory mohou plnit spoustu funkcí od pohlazení duše po provokaci.
Abakusko, dík. Kdybych nevěděla, že jsi Slovenka, myslela bych si, že jsi Valaška. Na Vsetíně sa říká "enem" za každým druhým slovem.
Phil,
je to taková "lesní" básnička a tys měla k lesu vždycky blízko.
Leraku, díky. Snažím se střídat různé styly a způsoby psaní. Nějaký novátor ale nejsem. Spíš dělám z něčeho, co už existuje, něco poněkud jiného.
Blackie,
párkrát jsem zažila vichřici, které z naší tahrady udělala docela jiný svět.
No poklona (!) tvému rozhraní - rozkročením se, mezi "tvým" klasickým poetickým jazykem a flexibilním se vyjádření v poetickém novu. Asi tvá tvorba není jen o uvyklém a zatvrzelém poetickém vyjadřováním se. * Ale o hledání nějakého možného kompromisu. Jinak v dnešní době budeš literárně (byť jen amatersky) jen "existovat" jako - jako.
No, třeba se mi to jen zdá, a zdání klame. Však to známe.
Ale ne každý básník dokáže chytit každý vítr do plachet... a na pobřeží si mnohdy ani nepovšimnou.
No, třeba se mi to jenom zdá, a zdání klame? Však to známe!
blacksabbath
07. 10. 2022namísto souzvuků.....................větrné útrpné právo...
Goro,
původně to bylo o třetinu delší. Vyškrtala jsem toho už hodně. Ale možná by se dalo škrtat dál.
Evženie Brambůrková
06. 10. 2022To se ti povedlo. Taky jsem nespala, ale jen proto, aby nepřišly zlé sny.
Z posledním by mi možná jako závěr stačila první otázka - nechat doznít nejistotu...
Díky, Goro.
Možná si pamatuješ, že už jsem vícekrát psala o vichřici. Tuhle básničku jsem se pokoušela napsat trochu "expresionisticky", ale v poslední sloce se mi do ní vloudily ty symboly, které tam asi neměly být.