Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seMezera mezi školou a knihovnou
Autor
Silene
Ad mé favorizované téma většinové společnosti
aneb Vítejte ve světě vnitřních Sudet.
Stále se mi nedaří přijít na princip, kterak se domnívají ostatní dospělci, že se soudobý young adult jedinec dostane ke kanonické literatuře. Teoreticky si odmýšlím, že si většinová společnost nepřeje, aby další generace uměly číst, psát, interpretovat a podobné nesmysly, jakož i zjevné přežitky.
bod A: Knihovna praví, nejsme archiv, v případě zájmu máme k dispozici výměnný fond. (Cožpak o to, princip v pořádku.)
Knihovna však zároveň optimisticky spoléhá, že co např. stojí psáno v ŠVP, to se ve školách opravdu probírá. (No... hahaha.)
bod B: Státní školství již nějaký ten pátek nestíhá krotit zpovykané smrady uvyknuté na šmrdlání plocháčů, tudíž je v kýžené činnosti raději podpoří nějakou další pěknou úlevou, hlavně, když vše opticky působí, že školství ve vzdělávacím procesu zdárně působí.
Nu, a já si stále coby příslušník menšiny říkám, pokud kanonickou literaturu nebudou pořádně propagovat
A) ani stánky lesklých obálek, po nichž je aktuální poptávka,
B) zároveň ani školství, které se potřebuje tvářit, že je náramně progresivní, a to až tak, že dnes tedy z humanistických oborů leckde plive Bc. a Mgr. na úrovni někdejších gymnazistů,
C) ani kanonickou literaturu kdekdo z příčin stále menších a menších bytových ploch nebude mít v domácích knihovnách,
KDE jinde tak hezky zpola náhodně potkat knihu se zajímavým obsahem, pokud mineme knihobudky a předknihovní výprodeje či odkladiště?
Všechno se objedná online, což je cajk, ovšem pořád nevidím tu dostačující atraktivitu něčeho tak suchopárného, jako je knihovní katalog ve srovnání s apkami na kdeco. Nedaří se mi věřit na trpělivé čekání jedinců, kteří nepíší ani dopisy, pouze odesílají opticky dost negramotné vzdechy formou sms, případně nějaké to obrázkové písmo a zmenšeniny plakátů k vylepení.
Ne, nechápejte mě špatně, nepoptávám knihovní apku. Její náruživý uživatel jen těžko bude číst nějaké přizaprášené bichle.
Prostě mě jen velmi zaujal vyslechnutý názor, že se toho snad už brzy někdo ujme a situaci se podaří opět otočit a zvrátit. Jo, to taky doufám, nic jiného krom vlastní činnosti mi ostatně nezbývá,
jen právě nevím KDO.
Jak u vás? Jste náramně spokojeni?
51 názorů
S díky za příspěvek, Delfíne. S povinnou jasná zákonitost, vím.
A co vaše mládež?
Myslíš např. tohle, Silené?
https://photos.app.goo.gl/zHQZALiwa9TCu3ey9
;-)
Jinak, mám průkazku do všech poboček městské knihovny v Plzni, ale už jsem ji neprodlužoval, protože mám současně (od r.1972!) i průkazku do krajské vědecké knihovny, kde mají slušný volný výběr i tzv.beletrie a spoustu pobočných skladů, odkud si lze objednat z katalogu další věci, byť ty nejvzácnější, co mají třeba jen 2x, pouze do studovny. Takže jsem prodloužil jen tu. Ale jen ted jsem od ježíška a k narozkám (jsem zrozen na Štěpána!) dostal 4 knihy. A když mne popadne čtivá, půjčím si třeba 15 knih (limit byl, tuším, 30!) a ani střelba z kanónu za rohem by mne nevyrušila! A to tu mám plno knih, co jsem nečetl a jiné, ke kterým se vracím, byť mají i půl století! Torzo knih, co zbyly z klukovských let...
Je fakt, že plno dříve povinné literatury jsem četl s předstihem, jinak bych se hůř dokopával. Je prostě v lidské povaze, že co se musí, z principu odmítá! A je fakt, že se ke mně hlásila knihovnice, která si mne pamatuje přes 55 let právě proto, že jsem byl schopen třeba 15 tlustých knih přelouskat za dva týdny.
Pravdou je, že táta hodně četl a já s ním ty knihy o přírodě, třeba Brehmův život zvířat. A tak jsem třeba udivil učitelku, že znám rohatou žábu či skokana volského, co slupne kuře. A nově znám třeba ušatou chobotnici...
Čtu i na mobilu, třeba jsem si v pdf znovu stahoval zdarma (nejen) Mayovky, ale mám teď i pár dílů Aristokratky nebo J.V.Plevou nezkráceného Robinsona Crusoe.
cvrcko, kanonickou literaturou je obvykle míněno literární úsilí člověka, které projde či prošlo sítem dostatečného množství kompetentních hodnotových soudů, přesáhlo či přesáhne s určitostí průměrnou produkci a bylo lze jej z konkrétních příčin označit na poli literatury za uznávané umělecké dílo.
Variabilita a specializace. Možností je dnes natolik nedozírně, že mládež (i ta moje teprv budoucí) bude používat už vůbec i jen mozek velmi jiným způsobem.
Nevím tedy přesně, co mi píšeš slovem kanonická, ale
kombinace poznání se dostávají do zcela nekanonických koktejlů a možností odpovědí na to, co mládež později bude pálit. Jednou. Až nám absolutně ujede vlak. Brzy.
Takže - já jsem takřka spokojený rodič čtyř značně digitalizovaných hrubě příležitostných čtenářů. Nespokojená hlavně z principu nutkání přemýšlet a šťárat.
Anas - ale třeba zase uměla líp něco co druhý nedokázal. Nelámal bych hůl:).
to píšu ;)
ale hodně rodičů se i bálo dřív ozvat a tak nějak přijmuli fakt, že když oni prošli školou, že to i jejich děti ňjáko zvládnou, pak ale přišel internet na které beztak v čase zamrzlé tereziánské školství nebylo absolutně připravené a všechno jim jde do sraček :D
v jedné povídce jsem nechal Lindou zapálit školu a udělal bych to znovu... v povídce :)) nevěřila bys kolik lidí se postavilo za imaginární školu, kterou jsem si sám postavil a vypálil, že to není správné, společenské vzorce obecně sešněrovaných norem jsou tak vrostlé do hlav, že jejich rozbíjení chvíli trvá, ale na poli textu to může být sranda
Aru, já se současným stavem státního školství spokojena rozhodně nejsem.
já slyšel, že je čím dál více rodičů konečně nespokojených a školy se děsí toho, že jim do toho rodiče chtějí snad kecat
to je ovšem postoj dětí vychovaných státním školstvím, v alternativních školách děti fungují jinak, pokud tě daná látka nebaví, nejsnažší řešení je podvádět. pokud tě ale škola baví, není důvod podvádět, vše je zakleto ve snaze lámat dětskou duši a vytvářet lidské roboty. děti jsou zrcadlem toho prostředí, které je zformovalo a nynější prostředí je značně zdeformované, blázince jsou plné lidí, kteří se rozbili. žijeme ve zrůdném prostředí, ale protože tento systém je zaveden už od Marie Terezie, dost lidí si myslelo, že je to normální a důvěřovali psychopatům, že to s nimi myslí dobře, nejen učitelé, ale i každý na ministerstvu školství by měl jít před soud za to co provádějí dětem
Aru, potíž je, že obě skupiny se navzájem podvádějí. Tudíž pokud je dítě nečtenářem, takové svůj písemný výstup k dané kniize zdárně zfalšuje, nu a jelikož se necení tento typ kreativity, leč vyžaduje se i nějaká disciplinovanost, pedagog kloudně nemá, jak by knihu zkontroloval, musel by všechny přečíst. Někteří to opravdu dělají, však ono stačí ovládat rychločtení a systém funkčích namátkových otázek. Hele, jde zároveň o skutečnost, že naše povahy v žádném případě nejsou ryzí, a to ani v dětském věku.
Opravdu nejsem obhájcem hromadného vzdělávání, snažím se akorát vyšpárat pro i proti z obou stran barikády. Ovšem kterak jsem konstatovala již prve, většina rodičů je údajně spokojených.
K3, já nemohl, jak už jsem psal, každý rok ve škole jsem měl větší deprese, to pak kdybys to měl funguješ spíš jako zombí, než člověk. o nic nemáš zájem a nic tě nebaví.
Silene, to co by mělo platit, že ať dělá člověk cokoli, mělo by ho to bavit, u dětí by to mělo být to první, ne je znásilňovat a likvidovat přirozenost ve prospěch společenské normalizace hodnot, už dnes existují školy, dokonce i v Čr, kam se děti těší chodit, samozřejmě že takové školy státní školství nesnaší a nejraději by je poslalo do pekel.
já pořád nechápu doporučený seznam a nucení dětí. zadání: vyberte si sami knihu, která vás zaujala, napište o ní esej, to je celý, je to jednoduchý, nechává prostor samotným dětem, jedním úkolem se procvičí jak čtení, tak psaní, to je škola hrou. škola by především měla rozvíjet kreativní myšlení, to je tvořivé myšlení, samostatnost a schopnost myšlení, tvořit si vlastní úsudek, nikoli se učit kvanta hovadin, z nichž v životě člověk zahodí 70%
Bodejť, mám špičkové K2, perfektní ložiska, taková kolečka jedou i do kopce sama. Kdekterý smrad by se na nich zabil, rozhodně nepůjčím! Ani tobě. Jsou dámské. Zamlada u Národního, to víš.
Anas, ne, to nevadí, unášej se, co hrdlo a klábosnice ráčí.
Kombajn jistě digitální být může, hlavně aby bylo zdrojů k jeho pohonu, což je zatím rozhodně potíž. A zem se nesmí tolik zašlapávat stroji o tak šílené hmotnosti, současná intenzivně obdělávaná půda vůbec nefunguje, je to uměle vyháněný chcípák.
Zkusím podotknout ještě něco. Staromilsky rozmlouvám děti na klasický způsob, povedlo se mi to i u těch, co jim skoro mluvit nešlo. Některým stačilo, že je neovládají ty digitální krámy.
Jinak jsi to trefila, lidské savčí mládě zkoumá svět prve ústy.
Svět se kočíruje nějakou tou kulturní dohodou (nebo nátlakem, kterak říkávám k jistým situacím), určitě nechci prezentovat, že mají např. všechny ženy kojit na povel a podobné direktivy, jen mě nestačí fascinovat, kolik energie lidstvo vyplýtvá na absurdní projekty. Tu vstupní piplačku s lidskými mláďaty moc přeskočit nejde, no a čím umělejší svět máš, tím ona je svým způsobem regulovanější. Tudíž těžko říci, co je komfortnější, zda přirozenost, nebo regulace.
Metan, jo? No jo. Jistě. Ovšem, ehm... válečný konflikt mi teda připadne pustošivější. O kterýžto princip jde.
Hele, patřím k lidem, kterým připadne digitalizace účelná spíš tak se střední školou. Ne že nesmí žádné dítě k počítači. Proč k němu ale musejí všechny, když je to zrovna nezrychluje?
Zkus test. Někomu mladému, kdo v životě neviděl plochý tel, ho dej, za jak dlouho ho zmákne. Bude stačit chvilka.
A pak postav notorického šmrdlače před pár analogových úloh, třeba lousknout na zastávce klasický papírový jízdní řád a podobné hračky. Zašít špatně založený šev, což má kdekterý kus rychloobrátkové módy. Uplést blbou pomlázku, místo šmrdlání fakt čistě rýsovat, zrovna ti může uplést včelí úl, hm? Vyřezávat, prostě cokoli tě napadne.
Bude stejně rychle zdatný jako jeho protihráč, objevitel digitální plochy?
(Každopádně zatím se mi nedaří uvěřit ani na digitální ovoce, obilí, natož hovězí.)
https://www.csfd.cz/film/231646-vall-i/prehled/
Anas, digitalizuje se. / Jenomže pro optimální rozvoj jejich CNS prostě potřebuješ, aby malé děti objevovaly skutečný svět, pěti smysly. Nevím, dosavad se bez těla mysl úspěšně vyvíjela jen u mimořádných jedinců. Podle mě by se musel fest proměnit sám lidský druh potom. Žádnou komplet digitální generaci ještě odchovanou nemáme, nebo ano?
Ad poslouchání cizí řeči: ano, hudba, viď.
K3: Některé školy je mají.
Aru, neumím si takovou státní školu dost dobře představit, jinak se ale dneska vybírá leckde z docela širokého seznamu, to už se docela dá donutit se. Víš, na ZŠ esej fakt nehrozí, už jsem viděla i čtenářský deník formou jakéhosi referátu, no a dokonce dotazníku.
Učitele nezavírat! Kdo by se s nimi živil... Trest soukromým sektorem by mohl stačit.
Aru, no vidíš, já četl nejvíc do svých patnácti let. Pořád jsem ležel v knížkách.
S povinnou četbou je to pofidérní. Nemusíš to číst, stačí přečíst obsahy... Tím pádem je to postavené na hlavu. Nebylo by lepší zavést místo toho něco jako čtenářský kroužek a tam si třeba vyprávět a rozebírat co kdo čte?
já si neumím představit dítě které se bude těšit na to, že si bude číst školou doporučenou četbu, to považuju za svinstvo největšího kalibru, slyšel jsem kolikrát jak tahle školní četba naopak znechutila i ty děti, které do té doby měly zájem o knížky.
v tom je skvělej internet, že si najdeš co tě baví, namísto školou doporučenou četbu, jak chce škola 30.ti dětem ve třídě dát četbu která bude bavit všechny? kdyby si děti mohly přečíst co by chtěly a na to udělat esej, tak to je jiná, ale umíš si představit státní českou školu, která by v dětech podporovala kreativitu a samostnanost? já tedy ne. na dětech je vidět, jak celej systém vzdělávaní hnije a odumírá za chodu a produkuje roboty a zmrzačené bytosti. tak jak fungují dnešní státní školy, všechny bych je zrušil a učitele zavřel, protože toho mají hodně na svědomí na zničených dětských duších za desetiletí.
to je možný, že si nerozumíme, většina sporů je z nedorozumění :D
Silene: na mobilu ani na čtečce nečtu, ale nevadí mi číst na PC. Nevadila by mi ani ta čtečka asi, ale zatím jsem se nedokopal ji koupit, protože poslední dobou čtu málo: většinou spíš čtu buď diskuse na netu na různých diskusních nebo literárních serverech, tak už pak doma moc nečtu knihy, i když to mám rád. Nedávno jsem se znovu přihlásil do knihovny, ale trochu mě stressuje deadline na vracení knih. Půjčuju většinou měsíčně jen jednu knihu, abych to stihl přečíst. Kdysi jsem půjčoval víc a pak to nepřečtené vracel a to byla škoda.
Aru, zdá se, že si nerozumíme. Jasně, že je to teoreticky na rodičích, akorát, že
24 - 8 - 8 = 8
s čímž moc nenaděláš. Zjednodušená demonstrace, že ne každý rodič v produktivním věku je autonomním pánem svého času. Otázka je míněna spíš tak, proč vůbec samo školství dokáže házet klacky pod nohy případnému čtenářskému zájmu tam, kde ještě nějaký je. No, a ráda si poslechnu, že někde klacky pod nohy neházejí, že je to někde úplně bezvadný. Zatím to ovšem vidím, kterak jsem výše napsala, tj. na předstírání, že systém funguje ke vší spokojenosti. Uvedla jsem hned prve, že děcka jsou zpovykaná, čímž jsem chtěla naznačit, že trend většinové společnosti je zkrátka plochost podporovat. Čímž máš rodiče zahrnuty.
Výrok o institucionalizaci a odosobnění je mi blízký. Rovněž tak situaci subjektivně vnímám.
K3: Souhlasím, a to jak v nostalgii, tak že v čem vyrůstáš, je ti zdánlivě přirozeným.
Silene, já do 15. nečetl vůbec nic, pročež jsem se díký škole propadal rok za rokem do hlubších depresí.
nevím kde se vzal ten instituciolizovaný dojem, že instituce mají děti vychovávat, když děti si pořizují jejich rodiče, tudíž bych otázku nesměroval na instituce, ale proč si jejich rodiče je pořizovali, jestli s nimi nechtějí trávit čas a chtějí je mít instituciolizované, což se z velké část daří vychovávat malé robůtky, pak je celkem jedno jestli čtou. je na rodičích ukázat dětem knihy, rozhodně ne na žádné instituci, byť by byla sebelepší, vývoj mi dává zapravdu, že pokrok vede a instituciolizování lidského bytí vede k odosobnění a rozvolnění vztahů mezi lidmi a to lidi mít nablízku nemusím. vztah se má vytvářet především doma v rodině. tudíž na to co si stěžuješ, děkuj za to jejich rodičům, kteří se nezajímali o své děti, nebo se nechali přesvědčit, že státní pařáty a instituce to zvládnou líp
Mluvené slovo je skvělé i dnes, nejen za Štěpánka. Kamarád poslouchal klasiky sluchátky celé dny a liboval si. Sám jsem to ještě nezkoušel tak nevím. Ale držet knížku v ruce, cítit její vůni, prohlížet obsah, jen tak si v ní listovat... To se nedá nahradit. A knihovny mají kouzlo. Není nad to přehrabovat se v regálech a vybírat tu pravou, nebo objevovat jiné... Zrovna tak antikvariát. Rád jsem četl prvorepubliková vydání Londona, Karla Maye. Staré žluté ošoupané knížky jsou jako staré lidi, mají v sobě kouzla a tajemství. Ale chápu dnešní mladé že vyrostli na něčem jiném a nedají zase dopustit n a to své.
No jo, no. Recht samo máš, že měnit sifon jsem se nenaučila na vysoký instalatérský. Tož čus.
Aru, na internetu knihovny jsou. Člověk z venkova často užívá i doručovací boxy, které nejsou až tak přímo v jeho vsi, no a pokud není podnikatel nebo zemědělec, hojně za prací dojíždí, tzn. v čase ppl, čp a spol. nebývá v místě bydliště, potom si dává doručovat do zaměstnání. Třeba.
Každopádně vstupní otázka směřovala k děckám, dětem, mládeži, nezletilým. Mladším generacím, což ty již nejsi, pročež máš jiné chvaty a hlavně jsi už venku z výchovného kolečka.
do knihoven bych nešel, jsou tam jednak lidi, je tam otvírací doba, místo je na jednom místě kam se musíš dopravit. když teda nepoužíváš internet, tak nevíš jestli ta kniha kterou chceš může být půjčena, takže zbytečná cesta a nakonec kniha je půjčena na určitou dobu, rozhodně nejde odložit v půlce a vrátit se k ní za půl roku, ale absolvovat další zbytečný cesty.
doslova existují weby, kde když si přečteš knihu, prodáš ji na onen web, který se tím zabývá a někdo si ji koupí a po přečtení ji může prodat opět dál, takže proč by měli existovat klasické knihovny, když možnosti uchopení jak pracovat s klasickou knihou jsou úplně jinde?
nechápu proč by mělo existovat něco tak omezujícího a frustujícího jako jsou fyzické knihovny, nebo knihkupectví.
zrovna pro lidi z venkova je nakupování knih z internetu maximálně přínosný druh služby, který jim jde na ruku, což klasické knihovny nejsou, ty knihovny co nevstoupí na internet prostě nepřežijou, není nad tím potřeba brečet ;)
Jinak jistě, vzdělání se na školství plnohodnotně neváže. Na státní školství se s výjimkou výše zmíněného období váže zejména docházka, resp. dnes dovážka. Zkušenosti tam získáš, v budoucnu zužitkovatelné v podsvětí.
Petře, i zavázání tkaničky je komplexní dovednost. Jistě, dneska velcro, jenomže taky mizerně založené švy. Vnímáš souvislost? A že tys zrovna odborník přes výchovu. Jeden ks synovce. Poslyš, mně nevadí být pro smích, spíš mám sem tam pochyby o eventuální soběstačnosti příslušných generací.
A přestaň žárlit, takový hezký magor. Žiš, doufám, že mi to Merx vodpustí. Dělej, žes mě nečet.
S díky všem za diskusně anketní příspěvky.
Jani, audio a mp3 jsou dobré, nic proti poslechu, jde o zážitek a navíc ledasco při něm lze dělat za prvotní či druhotnou činnost. Kontra: při klasické četbě je ve hře rovněž schopnost soustředit se, práce mozku a rozvoj samostatného kritického myšlení, souvislost s písemným projevem, pořád se nic nezměnilo na skutečnosti, že autonomní formulace je největší dřina. Nu a navíc ona příležitost na ráně, jakýsi náhodný faktor, pořád mi připadne, že řídne. Ovšem u vás bude výběr solidní, o krajských a okresních městech bych asi ještě tolik nepochybovala, u vás je právě výměnný fond, jinak nejsofistikovanější věci byly samozřejmě vždycky než do studoven, až tak situaci ještě nehrotím, to leda na úrovni vysokých škol asi dnes. Kdysi i náročnějších středních. Osobně těžce nesu, že malé knihovny nakoupí kdejaký atraktivní fejk, ptže to frčí, ovšem na kanonickou právě čekat frontu, případně v jediném překladu a jiné hrůzy. Jistě, že principu rozumím, ale ono vyřazování právě toho, co dosud měli, mě mrzí fest. Holt prostorový limit. Tudíž leda jako naskenovaná e-kniha, jistě.
law, tys akční člověk, toliko číst asi nemáš potřebu. Vždycky říkám, co člověk nepřečetl do dvaceti, to už nepřečte, ovšem myslím tím na časovou zátěž jako takovou, takže asi spíš na samostatnou existenci, jde než o bonmot.
Prosecký, termín se vztahuje k vnitřním hranicím, tudíž místa, odkud se dojíždí za prací, místa, která se v demografické křivce spíše vylidňují, nesou si nějaký handicap. Půjčila jsem si jej pro pocit z odknihovaných knižních fondů. Co rozsahu děl, upřímně lze vystačit s novelami, jde o jazyk, styl, kompozici, jakost výstavby fikčního světa. Dneska se čtou i rozsáhlé věci, občas jsou dost vatovité, připadne mi, kdekterá ze ság.
Hm, Petře, právě jako nenutila bych je ptát se starších generací, kdybych viděla dost samostojnosti, jenomže málokdo takový je. Tož hlavně aby se o sebe dokázali postarat, ona schopnost jaksi docela klesá, potřebují moc plocháčů a málo jim to šije kostěnou jehlou.
proboha, ono se něco ve školách probírá? tak proč mě nikdo za celou základu nevzbudil? :D
jednou jsem byl v knihovně, ještě jako roztomilé dítko, tak mi vybavili členství a půjčili, věř tomu, nebo ne Silene, k n i h u, ale protože to bylo na druhým konci města, tak jsem ji už nikdy nevrátil a vlastně ani nečet, tehdy jsem měl jiný zájmy, jako třeba žít v depresivních úzkostech, nakonec to srovnali rodiče a mě zrušili členství :D
jedeš na vlně sarkazmu, hm? ;)
internet má svý výhody, od covidu co byli ftipně zavřený všechny krámy, včetně knihkupectví (ale fabriky o stovkách zaměstnanců jeli celou dobu dál, tam se vir nešířil), už nekupuju knihy jinak než online, a je to pohoda, knihkupectví nemá otevřeno v noci, nebo v neděli, ale do eshopu můžeš jít třeba o půlnoci, nebo nakupovat klidně i ze samoty v lese a najdeš tu knihu, kde ji nabízejí nejlevněji, případně jde koupit z druhý ruky, takhle jsem za půlku koupil Dějiny krásy od Umberta Eca, a hlavně nejsou v eshopu fronty lidí, to mě na knihkupectví vadilo absolutně nejvíc, všude lidi, kolikrát v úzkých uličkách knih, dotěrný pohledy, nabourávání osobního prostoru a nakonec fronta u pokladny a před vánocema jako teď naprostý peklo, jak se tam lidi tlačili, to jsem musel rychle vybrat knihu a vypadnout, za to v eshopu naprostý klid na výběr knihy.
Silene, kde koho vidím v MHDéčku každý den někoho číst knihu, nejde o to co je lepší, ale jak se konrétní nástroj využívá a internet je skvělý nástroj, ale podobně jako oheň, pokud nad tebou získá kontrolu zlý pán, je to dementní přirovnání, ale je to tak :D
takže ano, já jsem naprosto spokojený, tam kde nejsou lidi a neotravují mě svým fyzickým obtěžováním, internet je v pohodě :D
Mě jako Sudeťáka zaujal výraz "!vnitřní Sudety". Jinak na ozici literatury názor mám Změnila se. Ta, kterou lidé opravdu masově chtějí číst, je kratší. Samozřejměmjsou úspěšní romanopisci atd., ale to je ve skutečnosti hodně snobismus.
hm, teď jsem byla na návštěvě u tvého dílenského souseda, tak mě něco napadlo - že nečtu, protože se moc píše. Já už tomu psanýmu nevěřim. Hledám něco, co má hodnotu mýho času. Nevěřim už tomu, že když budu měsíc číst knížku, tak se mi to vyplatí. Už čtu jen rychlý blbosti, rychlý chytrosti ... a tebe :)
K nám se davy celkem hrnou pro audioknihy (na CD a MP3). Vypadá to, že i když dnešní mladá nadějná generace už neumí číst, stále ještě zhruba rozumí mluvenému slovu. Problém je, že ne všechna "povinná četba" se už dočkala převedení do světa audionahrávek, takže si se zklamaným výrazem sem tam nějakou tištěnou knihu studenti odnášejí. Jestli ji opravdu přečtou, toť otázka.
dobrý zamyšlení. Zamýšlím se nad sebou už dlouho ... zatím efekt nula, jen spousta soběslibů. Až jednou zase začnu číst, napíšu ti, jak jsem to dokázala
Danny, e-knih je celkem dost volně přístupných. Proto se táži, zda to u někoho zabírá. Sama moc aktivních čtenářů prostě nepozoruji. Ty čteš obsáhlejší literaturu z mobilu? Nebo až ze čteček? Jestli je jasný onen rozdíl.
Aj, to je od nich pěkné, že mi napsali.
1) Smrady z nich udělá, když jsou prvotně buď rodičovstvem zdárně navedeni, ano, ano, no a u rodičů v odboji potom nátlak většinového požadavku, tj. způsob školní a předškolní výuky (tj. elektronika již v MŠ), dále takové ono společenské přetlačování, že kdo nemá krám, je kretén, dost k situaci přispěl i o(c)hromující projekt Ministerstev zahradnictví a Ministerstva bájné zkratky.
2) Pokud jde o původní rozumění, tak jimi popsané "my" odpovídá mému vstupnímu "většinová společnost".
3) Kde bydlím, vem čert, sleduji vícero míst a je to... poněkud stejné. Cosi jako kuřecí separát v párcích prostě. Když tam maso nebude, nikdo si s chutí nekousne.
4) Jde mi nějak zároveň o poměrně patrný rozdíl mezi veselými knihovnicemi v dětském oddělení, kde se hojně půjčuje (růžový lesk na rty a spol.), no a posmutnělými v oddělení pro dospělé, kam se ňák krom seniorní generace nadšený dav nehrne. (Samozřejmě decentní hyperbola, jinak ani neumím.)
Co z té kanonické literatury udělat e-knihy? Pokud od data vydání uběhlo dost času, mohl by vypršet copyright a šlo by je nabízet i zadarmo. Při šmrdlání by tam mládežníci došmrdlali a problém vyřešen.